Vad bör en guldtrophy bestå av?

Alla älskar trophies. Nästan iallafall. Och den finaste trophyn som finns är av guldvalör. Va? säger du. Det är väl platina som är finast!? Mja, jo – men inte egentligen eftersom den inte kräver någon motprestation; en platina får du genom att ha klarat alla andra trophies – alltså ett gratisding som följer direkt på ett annat ding. En guldtrophy får du däremot för att ha utfört något som verkligen är svårt. Eller? Misstänker starkt att inte alla håller med.

Vi vänder på det. Vad bör en guldtrophy bestå av? När känner du äkta tillfredsställelse av att bli belönad med ett vackert guldpling? Är det efter att:
- ha spelat igenom spelet på svårighetsnivå hard?
- ha kämpat dig igenom otaliga timmar i onlineläget?
- ha utfört ett mirakulöst stordåd du knappt visste gick att göra och som gömde sig bakom ???
- ha samlat ihop 100 procent av något dumt samlarobjekt du egentligen tyckte var skittråkigt att samla på?
- eller none of the above?
Jag vet vad jag känner. Jag känner absolut ingenting om trophyn inte är av guldkaliber. Dels därför att jag sällan hinner spela ett spel så länge att jag verkligen blir bra på det – men också därför att guld är den enda trophy jag tycker är värd något. Under ett typiskt spels första femton minuter får man i genomsnitt tre till fem bronstrophies bara genom att trycka på start och kolla på introt. Det var kul i början, men inte längre. Snarare börjar jag vrida på mig när bronsskräpet ramlar in och undrar hur min redan usla ratio ser ut, alltså medelpoängen per trophy. De flesta bronstrophies som plingar till kollar jag inte ens efter i listan varför jag fick.

Uppiggande var det därför när jag startade Frogger Returns (5/10) som recenserades här på PS3bloggen i torsdags. Fyra trophies; ett silver och tre guld – för att du klarar respektive bana i arkadläget. Briljant, enkelt och det känns verkligen som en belöning för väl utfört arbete. Terminator Salvation (5/10) gör likadant med sina tolv guldtrophies, men i ett fullängdsspel känns det inte lika rätt. Endast guldtropies i all ära, men att stoppa in lite dolda troféer som inte nödvändigtvis ges för att du klarat en obligatorisk nivå tycker jag ger en bra balans i trophyjagandet. Ta till exempel guldtrophyn i Buzz! Quiz TV (7/10) för tre rätta svar i rad under en halv sekund; där kan vi tala om ett välklingande ding.
Kort sagt; detta skulle jag vilja se:
- Fler spel med endast eller övervägande antal guldtrophies.
- Några av dessa ska vara dolda och fås genom att utföra något mycket svårt, men som inte nödvändigtvis måste göras. Platina ska alltså inte ges enbart för att man spelat igenom ett fullängdsspel.
- En guldtrophy bör ges för att klara spelet på Normal och Hard eller liknande. En slags “standardtrophy”.
- Ingen trophy borde ges för onlinespel som endast går ut på att lägga ner enorma mängder tid.
- Ingen trophy för att samla en miljon fjädrar, mynt, äpplen eller annat skräp. Låt belöningen för sådant komma i spelet istället i form av bättre grejer och liknande.
- Belöna skill, skill, skill – inte grind, grind, grind.
Vad tycker du borde resultera i en guldtrophy?
Taggar: buzz quiz tv, Frogger Returns, terminator: salvation, Trophies



2010-02-20 klockan 14:29
“Belöna skill, skill, skill – inte grind, grind, grind.”
Precis vad jag sagt ända sedan dag 1.
Hela trophy (och microsofts gearscore) är så j*vla förstört att det inte är sant.
99% av allting går bara ut på att lägga ner oändlig mängd med tid på att samla saker, sitta och nöta timmar online (ta bara killzone 2, det där skiten med att man ska ligga “topp 5% under en vecka” eller vad det nu var… jaha? Hur mkt skill ligger det i att bara sitta och nöta? visst att dmo som är bra behöver nöta mindre, men problemet ligger likförbannat i att har man inte tid att nöta iaf en 30-40 timmar så GÅR det inte att få skiten)
Eller som typ prince of persia när man ska samla massa vita bollar, minns inte ens vad dom hette…
Eller typ alla spel där man ska springa och samla fjädrar och mynt… Visst, förr i tiden hade det väl varit en bra idé, men nu kommer det en karta/walkthru på nätet direkt ändå, så återigen handlar det inte om skill, utan enbart att ha tiden att sitta och nöta av nått TRÅKIGT skit.
Och just det, många grejor är ju bara tråkiga, det är väl ändå meningen att man ska roas av att spela?
Nä fyfan, skitsystem!
Vad jag vill se är precis som det avslutande, skill!
Men problemet då blir ju att kiddsen börjar grina (har för mig jag såg nått om det på fat princess, när rankingen beräknades efter dom 10 senaste matcherna istället för överlag. Helt plötsligt så var man tvungen att hålla en bra nivå överlag, istället för att bara nöta massa timmar, och då började det grinas direkt)..
2010-02-20 klockan 15:22
Just nu hatar jag trophys för jag får massa errormeddelanden om att “trophy registration could not be completed” så har typ 3-4 spel som inte funkar bland annat modern warfare 2.. så just nu känner jag att dom kan ta hela trophy funktionen och stoppa upp i r****.
Trophys kan ju va lite småkul men om dom ska ge upphov till en massa strul så är det verkligen inte värt det.
Sen håller jag med det suger så ofantligt mycket att nöta tråkiga grejer för att få trophys. Typ som att samla alla fjädrar i Assassins Creed 2. Inte en chans i helvetet att jag kommer ens vara nära att drömma om att försöka springa runt i alla städer och leta nåt som inte ens finns på kartan.
2010-02-20 klockan 16:20
Skit i att samla trophys då om det är så jävla tråkigt! Det tar väl tid att få upp “skills” i spel med eller? Kan väl hålla med om att det är drygt att leta fjädrar, men det är ju frivilligt att spela spelen!
2010-02-20 klockan 17:23
Jo, trophies är härligt – men det känns som att utvecklarna inte riktigt vet vad de ska göra av det utan ser det mest som ett jobbigt måste. Med ganska enkla medel och lite kreativitet tror jag man kan utveckla trophyjagandet så att det verkligen blir ett extravärde både spel- och underhållningsmässigt.
2010-02-20 klockan 20:22
Tycker trophies/achivements är helt meningslösa, ett bra spel är kul att spela ändå och har ett bra omspelningsvärde utan trophies/achivements.
Det kan förstöra spelupplevelsen och det skulle jag aldrig låta hända, har typ 40k achivements och lv 15 trophies eller ngt, och har typ aldrig kollat trophies/achivementslistan.
Men det är kul att många gillar det, tyckte det var skitskönt att slippa achivements när jag skaffa ps3, men tyvärr kom ju trophies ganska fort :/
2010-02-20 klockan 21:21
Jag tycker att det är rätt kul med trophies! Det är ger ytterligare ett mål med spelet och kan krama ur några sista timmar ur ett spel som man annars kanske skulle lagt åt sidan. Precis som Chris säger så är ett bra spel kul att spela om ändå, men det skadar heller inte med lite nya utmaningar som extra motivation.
Vissa spel tänker jag aldrig försöka ta platinum på. Spel som jag inte gillar eller spel som har en trophy i stil med “klara hela spelet utan att dö en enda gång” – skulle man då råka dö på sista bossen skulle jag hysta handkontrollen rätt genom TVn…
Gillar man trophies så ger de lite extra liv (hehe) åt spelet. Gillar man inte trophies så är de ju knappast i vägen heller. Alla vinner. =)
2010-02-20 klockan 23:59
Trophys kan enligt mig dock förstöra spelen på ett sätt. Det är att man istället för att njuat av och ha kul med spelet typ springer omkring och dödar ett visst antal fiender med ett visst vapen. Man koncentrerar sig mer på det än att klara spelet och följa storyn! Men det är som sagt frivilligt.
Själv försöker jag ta alla trophys i alla spel jag spelar!
2010-02-21 klockan 10:18
Jo men alltså.
Enligt wikipedia:
“Jakttrofé, ett djur, uppstoppat eller behandlat på annat sätt. Trofén är ett urgammalt bevis på jägarens skicklighet och var i äldre tider föremål för dyrkan.”
Vad är det då för mening med att “nöta” när det i mångt och mycket enbart går ut på att lägga ner massa tid?
Vad är det för trofé i det?
Det enda det bevisar är “hej, jag har enormt mycket fritid att lägga på spel”.
Bra troféer är ju typ som den i killzone 2 där man skulle sätta 3st headshots irad med pistolen.
Eller den i LBP där man skulle klara alla banor utan att dö..
Sånna som kräver lite skill, till skillnad från att ENBART kräva att man lägger en jävla massa tid.
Men det jag stör mig mest på är att PLATINUM oftast blir omöjlig att uppnå, på grund av att det alltid är nån/några achives som är sådär extremt idiotiskt tidskrävande att man bara inte har tiden…
Framförallt MULTIPLAYER, som då killzone 2, där man skulle ligga top 5%.. Då får man problemet att man tävlar med varenda arbetslös/nolifer/12-åring.., inte en chans att man har mer tid att lägga än vad dom har..
Då känns det bara så jävla skit att man nött av varenda singleplayer-trophy och ändå inte kan få platinum….
2010-02-21 klockan 11:28
Det var många bra åsikter och det finns uppenbarligen många olika sätt att se på trophies och trophyjagande. Kanske når de ändra fram till ansvariga inom spelutvecklingen, vem vet?
2010-02-21 klockan 22:41
“Mja, jo – men inte egentligen eftersom den inte kräver någon motprestation; en platina får du genom att ha klarat alla andra trophies – alltså ett gratisding som följer direkt på ett annat ding.”
Den är som Jerringpriset.
““Jakttrofé, ett djur, uppstoppat eller behandlat på annat sätt. Trofén är ett urgammalt bevis på jägarens skicklighet och var i äldre tider föremål för dyrkan.”
Vad är det då för mening med att “nöta” när det i mångt och mycket enbart går ut på att lägga ner massa tid?”
Ja, älgjakt och GTA4 har mer än en sak gemensamt antar jag. ;)
Skulle gärna se en struktur som var baserad på absolut svårighet snarare än medelsvårighet per spel, men det är nog svårt att klassificera hur den ser ut, eller för vem det är svårt. Och en del spel skulle då bli helt utan pokaler givetvis.
2010-02-21 klockan 23:30
•Fler spel med endast eller övervägande antal guldtrophies.
-Min kommentar: Hur kul vore det om “nästan” alla trophies var guld? Guldtrophies är härliga att få/ta eftersom dom är så exklusiva.
•Några av dessa ska vara dolda och fås genom att utföra något mycket svårt, men som inte nödvändigtvis måste göras. Platina ska alltså inte ges enbart för att man spelat igenom ett fullängdsspel.
-Min kommentar: Dolda trophies kräver för mkt tur för att man ska lyckas få dom, tycker jag. Sedan är det väldigt, väldigt få spel där du tar platina genom att bara spela igenom spelet, enda jag kommer på nu på rak arm är Terminator Salvation (som förövrigt har väldigt tråkiga trophies, trots att det bara är guld.)
•En guldtrophy bör ges för att klara spelet på Normal och Hard eller liknande. En slags “standardtrophy”.
-Min kommentar: Håller med fullständigt. Om det ska vara guld för att klara på Medium kan ju diskuteras, men det ska helt klart vara det på Hard. Detta är väl också ganska vanligt (Uncharted 1&2, AC2, The Saboteur, MW2, Bionic Commando m.fl.)
•Ingen trophy borde ges för onlinespel som endast går ut på att lägga ner enorma mängder tid.
-Min kommentar: Håller med om detta också. Jag är generellt emot MP-trophies eftersom man riskerar att aldrig kunna ta trofféerna om spelets MP dör ut (Overlord 2)
•Ingen trophy för att samla en miljon fjädrar, mynt, äpplen eller annat skräp. Låt belöningen för sådant komma i spelet istället i form av bättre grejer och liknande.
-Min kommentar: Förstår helt klart hur du tänker. Tycker att collectibles ska fungera som i Uncharted: Har du tagit en skatt så har du tagit den, oavsett om du dör eller börjar om från början. I Bionic Commando funkade det dåligt eftersom man var tvungen att plocka allt på en enda genomspelning och om man dog så var man tvungen att plocka allt som man tagit sen den senaste checkpointen igen.
Sedan får utvecklarna gärna använda sunt förnuft när man bestämmer mängden på collectibles, 350 (inFamous) och 250 (GTA4) är alldeles för mkt.
•Belöna skill, skill, skill – inte grind, grind, grind.
-Min kommentar: Inom rimliga gränser ska även grind belönas, inte nödvändigtvis med guld dock. Sen kan man ju diskutera vad som är “rimliga gränser”, 10 000 kills i Resistance 2-MP känns ju lite overkill…
Till sist tycker jag att det låter lite desperat när du först skriver att du har en usel ratio och sedan förespråkar att “alla eller ett överhängande antal” av alla trophies skall vara guld.
2010-02-22 klockan 11:27
Jag måste nog förtydliga. Trophies som sådana blir ju mer exklusiva om det är några fler guld istället för en massa brons. Totalpoängen ändras inte, bara fördelningen.
Sen kan man dessutom argumentera om huruvida trophies verkligen förlänger spel. När man plockat platinan – fortsätter man ändå spela då? Vetskapen att ingen mer poäng finns att plocka gör kanske att spelet i vissa fall faktiskt får kortare livstid?
2010-02-22 klockan 23:45
“Vetskapen att ingen mer poäng finns att plocka gör kanske att spelet i vissa fall faktiskt får kortare livstid?”
Fast om mer tillkommer spelet läggs ju ibland även fler pokaler till. Om befintliga spel inte är roliga längre så ser jag inte riktigt hur mer pokaler eller inga sådana alls skulle ändra på saken. Jag antar att det hänger på om man är en samlare i grunden eller inte kanske.
Sen håller jag med om de flesta av rangewalds invändningar. Fast jag tycker som jag tror jag sagt tidigare, att standardmomenten i ett spel inte borde belönas alls med annat än brons. (easy=0 normal=brons hard=silver sadistiskt programering=guld) Men då riskerar möjligen också en devalvering av pokalerna, om de är så svåra eller jobbiga att få att ingen orkar så blir det en fråga för 1% av spelarna och ingen annan orkar bry sig om saken. Lite samma sak som att enbart guld kommer sänka guldvärdet, fast tvärtom.
Så, vad sitter man då med? En ännu större hög med brons för alla standardmoment och lättare småsaker. Dessa skulle kopplas till verkliga belöningar i samma spel automatiskt, eller som PSN-värden för fria köp. Det skulle gynna spelen på riktigt och höja värdet både för spelaren och spelbolagen. (på riktigt alltså) :)
2010-02-23 klockan 09:02
Mm, faktiskt. Jag tror också att delbelöningar för vissa uppnådda nivåer skulle kunna generera lite extrabelöningar, t.ex. i form av demokoder innan alla andra och annat gott som faktiskt gör att den ihärdige känner sig lite speciell – och har nytta av det.
2010-02-25 klockan 20:29
Platina får man ju liksom för man geekat alla trophies den är jobbig och tråkig att ta det är roligare med guld om man klarar spelet eller gör något svårt t.e.x ett stunt i GTA IV