Recension: WWE SmackDown vs. Raw 2010

smackdown_raw_2010_logo

Teater, skådespel och fuskrekvisita är några av de saker man tänker på här i Sverige när någon yttrar ordet wrestling. En “sport” eller underhållning som egentligen aldrig har slagit igenom riktigt hårt här hemma, men erkänn ändå att ni satt där framför tv-apparaten på helgmorgnarna i början och mitten av 90-talet och hejade på Hulk Hogan och The Undertaker. Faktum kvarstår att World Wrestling Entertainment (WWE) har byggt upp ett starkt varumärke under en lång tid och industrin omsätter många miljoner varje år. Det är alltså ingen som höjde på ögonbrynen något nämnvärt när man gjorde inträde i spelvärlden med WWF Smackdown år 2000. WWE SmackDown! vs. Raw introducerades 2004 och nu har man alltså tagit klivet in i nästa decennium med WWE SmackDown vs. Raw 2010. Spandex på!

wwe_smackdown_vs_raw_2010_image2

Minns ni de tidiga wrestling-spelen som fanns på Nintendos gamla 8-bitare? Där handlade det ofta om frenetiskt knappdunkande som i bästa fall resulterade i något spektakulärt kast. Jag kan med gott samvete säga att knappmosandet har återvänt, fast betydligt mer avancerat och samtidigt även lite finurligt. Jag har inte spelat något modernt wrestling-spel alls och är därför helt nollställd i den här franchisen ska ni veta, men insikten “avancerat knappmosande” är exakt så jag vill beskriva det.

Och det första man möts av är också en kombination av meny och träningsläge vilket jag uppskattade väldigt mycket då jag kände mig rätt vilse i hur kontrollerna fungerade och på så sätt fick man en bra introduktion. Enkelt beskrivet kontrollerar man sin karaktär med vänster styrspak medan höger styrspak i kombination med knapptryckningar utför en viss rörelse. Det kluriga består dock av att veta hur och när grepp, kast och trick ska användas eftersom kontrollerna byter funktion i förhållande till hur din karaktär är positionerad gentemot sin omgivning. Står man exempelvis bakom sin motståndare mitt i ringen vill kontrollerna gärna utföra kast, slag och strypgrepp. Skulle man i stället stå nära ett hörn kommer man kunna använda stolpar och rep i större utsträckning. Och så var det knappmosandet som infinner sig i alla närkamper, grepp, fasthållningar och uthållighet avgörs hos den med mest uthållighet (eller högst smärttröskel i högertummen).

För övrigt är det välkonstruerat, för även om det i början kan kännas stelt och långsamt jämfört med ett beat’em up så flyter kontrollerna ihop väldigt smidigt och det blir ett ganska skönt “flow” i matcherna, där det ibland växlar snabbt mellan spektakulära kast och vanliga långsamma dödlägen. Till råga på allt ska karaktärerna vara mer unika än tidigare och vara bra på olika färdigheter. Vissa är mer tåliga mot strypgrepp och kan lättare glida ur fasthållningar medan andra är lite flinkare och kan istället fly utanför ringen för att jaga rätt i något tillhygge. Jag tycker det är fantastiskt roligt att som Undertaker jaga rätt i ett bord och trycka det i skallbenet på motståndaren.

wwe_smackdown_vs_raw_2010_image4

I WWESDVSR2010 (vi älskar akronymer) är det givetvis fokus på karaktärer, matcher och framförallt action. Därför har 2010 års utgåva begåvats med extra mycket funktioner för att låta spelarna skapa sina egna alster. Man ståtar med ett helt nytt läge som tillåter dig att skapa egna berättelser, scenarios och matcher. Wrestling handlar trots allt ganska mycket om den teater som utspelar sig både i och utanför ringen. Här finns verkligen allt som behövs för att du ska få leka regissör på riktigt. Det finns en mängd karaktärsanimationer, platser och till och med ord för ditt manus som brottarna ska rätta sig efter att välja på. Det finns alltså en mängd olika kreativa verktyg för att du ska kunna skapa det mesta som faller dig in. Jag tycker det är alltid lika hysteriskt kul att skapa intriger där wrestlarnas flickvänner ger sig in i matchen (och på varandra).

Tro dock inte att det slutar där. Det går att skapa egna karaktärer i create-a-superstar (designa allt från tatueringar till kläder!) och träna dem från grunden till en megadiva, och duger inte det kan man köra det enorma Road to Wrestlemania med sina favoritkaraktärer från tv-programmet. Är det istället snabb action som gäller finns här en mängd olika snabbval för enstaka matcher. Man kan spela igenom cage fights där ringen är omgiven av en bur, eller köra klassiska table fights där man måste avsluta matchen genom att kasta någon genom ett bord. Som en extra touch kan man dessutom konfigurera regler, tider och andra variabler som  gör att det kort och gott finns mängder av timmar att spendera.

wwe_smackdown_vs_raw_2010_image3

I slutändan är det action och teater allting handlar om och då måste även innehållet matcha förpackningen, och tyvärr gör det inte riktigt det. Trots att variationen är stor och möjligheterna näst intill oändliga, faller avgörandet i ringen. Spelar man ensam blir det snabbt ganska tråkigt, framför allt i en mot en-matcherna eftersom motståndarnas A.I. inte riktigt håller hela vägen, för trots att du kan få en del stryk infinner sig inte riktigt det där hetsiga matcherna man sett på tv. Det är först när man blandar in flera karaktärer, exempelvis i tag team-matcher där det börjar bli roligare men det beror framförallt för att man har fler motståndare att klubba sig trött på snarare än att dom är bra. Och när man sedan inser att en del matcher kan bli ganska långa blir man ännu mer less på “eländet”. Matcher på över 30 minuter var inga konstigheter under mina spelsessioner! Det finns dock några sköna inslag med dynamiska ändringar i matcherna.

Karaktärer har olika relationer till varandra och då och då kan en match ändras på grund av att dramat förstärks genom ytterligare en datorkontrollerad motståndare i ringen (nu har han varit på flickvännen igen!), detaljer som är oerhört viktiga. Spelet bjuder också på flerspelarläge både offline och på nätet men tyvärr förstörs den upplevelsen just nu av en helt obeskrivlig tidsfördröjning. Det är inget problem i ryckig grafik eller liknande, utan det är spelets kontroller som blir lidande då de inte uppfattar din karaktärs position i omgivningen, som jag tidigare beskrev. Därför hinner inte knapparnas funktioner ändras i takt med hur du rör dig och det blir helt enkelt ospelbart. Förhoppningsvis blir det åtgärdat med uppdateringar, för här finns helt klart potential för massa roliga timmar i tävlingar och turneringar!

wwe_smackdown_vs_raw_2010_image5

WWESDVSR2010 är mestadels en ganska behaglig upplevelse men det kräver att du från början har rätt inställning mot det. Wrestling är som nämnt inte stort i Sverige och det är därför såklart mest riktat till den stora hemmamarknaden i USA.  Är du ute efter ett litet udda beat’em up (jag antar att det får klassas som ett sådant) med stort innehåll, mängder av prylar att låsa upp, troféer att klara av och en stor portion showmanship så är det här något du ska prova på.

Grafiken är ibland något opolerad med lite väl stela animationer och även ljudeffekterna känns rätt billiga emellanåt men i övrigt tycker jag att det klarar av jobbet.  Wrestlingfans och öppensinnade bör slå till, resten av er bör istället prova spelet hos dito kompisar.

6/10