If you are looking to reshape your body for the summer, a special event, or even a class reunion then try this. First, take a Zumba dance class a minimum of three times a week. best weight loss advice for women Shopping For Safe Diet Pills That Work? Here Are The Essential Points To Know weight loss plateau • How to increase fat burning effects during your workout what is the best weight loss supplement ONE: Stuffing Down Emotions fat loss magazine What a bodybuilding HGH does is that it works within the body in a natural way to stimulate and promote the development of muscles. It should be taken into account that today, even the weight lifters and body builders are looking for much safer bodybuilding HGH supplements that are made of natural ingredients because there are too many of such people in the past who have become victim to the world of prescription injections and steroids, on which they had relied in achieving the muscle mass and strength they were longing for. 60 garcinia cambogia weight loss Recension: Watchmen: The End is Nigh – Parts 1 and 2 | PS3bloggen.se

Recension: Watchmen: The End is Nigh – Parts 1 and 2

watchmen_logo

För er som inte känner till Watchmen så är det en serie som gavs ut av DC Comics på 80-talet, och som ansågs revolutionera serievärlden med sitt mer vuxna och även politiska tema. Filmer som bygger på serier har ju de senaste åren haft stora framgångar, och för att fortsätta mjölka den marknaden så spelades en filmversion in som hade premiär tidigare i år. I samband med denna ganska hyfsade filmversion så skapades som så ofta också ett spel och Watchmen: The End is Nigh har släppts i två episoder på PSN, och dessa två har alltså också givits ut på denna gemensamma skivversion. Filmrecensionen kommer i dagarna, men här är alltså spelrecensionen.

watchmen5

Jag hade alltså inga större förväntningar när jag startade upp spelet för första gången, dels med tanke på bakgrunden som PSN-spel, och inte minst den eviga traditionen av usla spel som bygger på film- eller serielicenser. Trots detta så börjar det ganska trevligt, man väljer att spela som Rorschach eller Nite Owl och sedan börjar historien berättas med en tecknad sekvens i samma stil som serien. Dessa tecknade mellansekvenser återkommer sedan mellan spelets olika kapitel och fungerar bra, speciellt som rösterna levereras av samma skådespelare som i filmen vilket förstås även gäller deras röster inne i spelet. Sedan sparkar spelet igång och detta i dubbel bemärkelse, för Watchmen: The End is Nigh är nämligen ett (eller är det två?) 3D-slagsmålsspel där man skall bekämpa samhällets fiender med sparkar och slag.

watchmen3

De två karaktärerna är relativt lika, där Rorschach är den mer brutale (som därmed är lite roligare att spela med), medan Nite Owl kan använda sin dräkt till att ge fienderna en extra elstöt. Spelkontrollen är enkel, en knapp ger lite svagare men snabbare slag eller sparkar medan en annan ger hårdare men långsammare, en knapp används för att kasta motståndarna och en för att undvika eller kontra på motståndarnas attacker. Till att börja med så har man också någon enstaka kombination som man kan använda, men allt eftersom man spelar så får man tillgång till fler och längre kombinationer som dock fortfarande är lätta att genomföra med tajmade knapptryckningar.

Förutom detta så finns det en mätare som fylls upp när man slåss, och den kan man sedan använda till några specialrörelser för att t.ex. klara sig ur trängda situationer. Slutligen så är det ofta så att när man mjukat upp motståndarna med ett antal sparkar och slag så finns det under en tid en möjlighet att ta kål på dem med en specialavlsutning, något som då visas genom att en stor symbol av den knapp som skall användas visas ovanför motståndarna.

watchmen6

Spelet är alltså föredömligt lättillgängligt, och som jag nämnde så börjar det bra då det faktiskt är ganska kul och tillfredsställande att gå lös på fiendernas hejdukar. Man kan med lätthet utföra brutala attacker och kombinationer som ser välorkestrerade ut. Grafiken är också helt ok med tanke på att det från början handlar om ett PSN-spel, inte minst vattnet och de blöta kläderna ser bra ut, vilket är tur då det regnar i princip genom hela spelet. Jag nämnde att det är ett hårt spel och det tål att upprepas; blodet stänker, tänder flyger, nackar knäcks och huvudpersonerna verkar inte ha hört något om den oskrivna regel som säger att man inte skall sparka på den som ligger. Det är faktiskt ganska kul, men problemet är att det roliga börjar avta ganska snabbt. Visserligen så får man tillgång till lite nya förmågor, men spelet är ändå likadant hela tiden: slå ner ett gäng styggingar som kommer rusande mot dig, gå vidare, slå ner ett nytt gäng o.s.v., det är allt. Ibland skall man visserligen dra i någon spak eller sparka in någon dörr, men detta känns helt onödigt och inte ett dugg tillfredsställande, och vid några tillfällen delar Rorschach och Nite Owl på sig ett tag, men det förändrar heller inte något i spelupplevelsen.

watchmen1

Handlingen som går ut på att man jagar någon som kallas Underboss engagerar inte trots de tecknade sekvenserna, och när man rör sig genom olika delar av staden så ser fienderna visserligen lite olika ut, men de beter sig exakt likadant. Grafiken är som sagt helt ok, men omgivningarna är ganska tråkiga och ofta så intetsägande att man kan ha svårt att hitta vart det är man skall, trots att man bara kan gå en väg. Någon större utmaning är inte spelet, och i princip så kan man ta sig igenom hela kampanjen genom att använda endast en knapp. Det tar inte heller någon längre tid , jag tror jag spelade igenom Part 1 på ungefär 3 timmar och det går att göra det snabbare än så. Det sista kapitlet i part 1 är visserligen en lång typ av bossfight mot Underboss, men det är tyvärr inte speciellt mycket roligare för det, snarare är det så att man önskar att titeln på spelet (slutet är nära) skall visa sig stämma. Det finns lite trophies att jaga, men många får man genom att bara spela igenom spelet.

watchmen4

Nu har det varit en del negativt här från min sida, men vad är då positivt? Jo, dels finns det ett tvåspelarläge med delad skärm, och som alltid när man kan spela två tillsammans så blir det lite roligare, åtminstone i korta doser, dock saknas möjlighet att spela online vilket känns lite omodernt. Och sedan är det som sagt lite kul att brutalkötta sandsäckarna till motståndare som man möter i spelet, åtminstone ett litet tag. Spelet är ju inte ett fullprisspel utan går att få tag på för 250:- och vissa kan säkert tycka att det är värt dessa pengar. Jag är dock inte en av dem. Jag hade velat ha betydligt mer, mer variation, fler karaktärer från filmen och mer varierade miljöer, varför inte en flummig bana på Mars med Dr. Manhattan som sidekick? Storyn och stämningen från filmen med bland annat den sköna retro-futurismen och politiska undertonen kommer inte alls fram i den här typen av spel vilket är synd, för det vi får är en urvattnad version av actionsekvenserna. Om ni tycker att jag bara skriver om Part 1 här så är det för att Part 2 är precis likadan som ettan, fast ännu lite tråkigare. På det hela taget är alltså det som börjar lovande en besvikelse; inte hemskt dåligt men ändå långt ifrån vad man kunde hoppas på.

5/10