Recension: Valkyria Chronicles | PS3bloggen.se

Recension: Valkyria Chronicles

Vi PlayStation 3-ägare har inte varit bortskämda med vare sig rollspel eller strategispel, vilket är lite konstigt med tanke på att konsolen har funnits på världsmarknaden i snart två år. Men nu börjar det lossna, och Sega har beslutat sig för att släppa en kombination av bägge genrer med Valkyria Chronicles – ett spel som dessutom innehåller en hel del nyheter.

Grundpremissen är följande: På en fiktiv kontinent som liknar Europa har det lilla landet Gallia hamnat i kläm mellan stormakterna Atlantic Federation och Alliance, då deras mark innehåller stora mängder av naturresursen (tillika bränsleämnet) ragnit. Därför har imperiealliansen invaderat dem, och i rollen som huvudpersonerna Welkin, Alicia och Isara måste du övervinna alla odds och rädda ditt hemland från det annalkande hotet.

Handlingen återberättas via en bok, med ett kapitel för varje stridsmoment, och det känns därför extra passande att spelets grafik använder Segas nya spelmotor Canvas, som gör att allt ser ut som att det har målats med vattenfärg. Det är helt bedårande och får själva berättelsen att kännas som en interaktiv anime-film, särskilt om man väljer att ha de japanska originalrösterna och har engelsk textning. Visserligen så kan linjerna vara lite väl tunna ibland, och det kan bli lite flimrigt, men överlag så är det här ett klockrent designval.

Själva striderna består av en översiktsbild och mer ingående detaljstyrning av sina trupper. Man tilldelas olika mål, som att besegra alla fiender, ta över särskilda områden eller överleva i x antal omgångar, och sedan får man använda sina kommandopoäng till att ta över en av sina soldater. När man gör det zoomar spelet in på dess position och man får styra soldaten genom ett tredjepersonsperspektiv. Alla rörelser i handlingsläget får handlingsstapeln att sjunka, så det gäller att planera sina rörelser ordentligt. Man har dessutom bara en attack per kommandoomgång, men tack vare att man kan röra sig efter en attack så går det att ta sig in och ut ur fiendens synfält. Observera dock att de kan göra motattacker om de ser dig, så det gäller att försöka utnyttja deras perspektiv till sin fördel. När man attackerar så kan man försöka sikta mot fiendens svaga punkter (t.ex. huvuden eller oskyddade delar av fordon), något som kräver högre precision men som ger mer skada.

När handlingsstapeln nått noll får man använda ytterligare en kommandopoäng, men väljer man samma styrka så kommer stapeln att vara kortare för varje gång, så det gäller att försöka maximera sin användning så gott det går. Det finns dessutom flera olika soldatklasser, bl.a. krypskyttar, artillerister, pansarvagnsförare, spanare, tekniker och fältläkare, och tack vare att man kan själv kan rekrytera till skvadronen så kan man alltid välja rätt person för rätt uppdrag. De har enort varierade egenskaper, och varje soldat har dessutom personliga egenskaper som också spelar en viss roll under stridernas gång, lite beroende på vad som händer och vilka medstyrkor som finns i närheten.

Det finns många riktigt bra saker med Valkyria Chronicles, som den valbara installationen som tar 9 minuter och tar upp 3,3 GB på hårdisken, eller att man kan träna sina styrkor i huvudstaden och spela om vissa uppdrag för att få högre erfarenhetspoäng. Tyvärr så finns det även lite saker som stör, bl.a. den artificiella intelligensen är inte helt på topp och bristen på svårighetsnivåer som gör att man måste följa spelets tempo hela tiden, något som gör att några av striderna tar lite länge tid än man kanske önskar. Dessutom så går själva berättelsen lite väl långsamt fram och är rätt generisk. Allt kunde gärna vara lite snabbare, även om jag är nöjd med ämnena som tas upp, t.ex. fördomar och sexualitet, vilket ger spelet en lite mer mogen framtoning.

Om man är ute efter strategiskt rollspel med en vacker berättelse så är Valkyria Chronicles helt klart värt ett köp, så länge man är införstådd i hur det utspelas och att det har ett lite lägre tempo än vanligt.

8/10