PS3bloggen.se

Recension: Tomb Raider: Underworld

Åh Lara Croft. Jag minns vår första träff på PlayStation för en sådär 10 år sedan. Vi tog en promenad genom ett grottsystem, sköt ihjäl dinosaurier och löste uråldriga gåtor. Sen tappade vi intresset för varandra. Jag tröttnade på att du var så svår och jobbig att ha att göra med, och du kände dig inte uppskattad av mig. Men såg gick det ett tag, vi träffade andra under tiden och helt plötsligt så dök du upp hemma hos mig, redo för att ge oss en andra chans i ditt nya äventyr, kallat Tomb Raider: Underworld.

Så hur gick det då?

Tja, det gick sådär, faktiskt. I stora drag så går Tomb Raider: Underworld ut på att man ska resa runt om i världen, hitta kopplingen mellan berättelsen om Asagudarna och ens föräldrar, samt givetvis döda mängder av mytologiska varelser, tungt beväpnade skurkar och diverse vildsinta djur. Jag har alltid haft lite svårt för Laras blodtörst, då jag tidigare sett spelen som mer äventyrliga än actionbetonade, men TR:U följer i de tidigare spelens fotspår genom att förvandla så gott som alla andra karaktärer i spelet till bestar som är helt förblindade av sitt hat mot Lara. Hajar kommer simmande från hundra meters håll bara för att tugga på hennes ben, spindlar kommer rusande runt hörn och hoppar över avgrunder bara för att få sätta sina små gaddar i hennes hals och jättelika varaner klättrar lodrätt upp för väggar i drivor i hopp om att få smaka hennes blod. Det blir rätt humoristiskt när fladdermössen attackerar i svärmar, likt flygfäna i Fåglarna, bara för att man kommit i närheten av dem. Mållåsningen för Laras skjutvapen är effektiv men gör eldstriderna lite tråkiga och utdragna, utan det enda riktigt roliga inträffar när man saktar ned allt i slow-motion och får utöva lite precisionsskytte.

Det blir dock lite bättre när man tittar på plattformsdelarna. Här finns det gott om hopp att ta sig över, pelare att klättra upp för och väggar att traversera. Just rörelserna är riktigt snygga, och som klättrare uppskattar jag verkligen sättet som Lara tar sig fram längs med väggarna. Om man missar ett hopp och faller till sin död så låter spelet även spelaren hamna på “rätt” sida av hoppet efter några misslyckade försök – något som känns både nytänkande och framåtsträvande. Det behövs dock lite väl ofta, mycket för att hoppen är väldigt oförlåtande och kräver perfekt uppradning. Ibland känns det även som att man bara klättrar åt ett visst håll för att spelet visar att den delen är öppen, utan att man egentligen vet var man är på väg. Det skapar en falsk känsla av frihet, något som blir uppenbart när man märker att det inte finns några andra alternativ. Roligare blir det dock under adrenalinögonblicken som finns utspridda under spelets gång, där allt saktar ned och man måste undvika hinder eller ta sig till särskilda platser i en slags bullet time-liknande effekt. Sånt är rejält roligt, och det hade gärna kunnat förekomma fler element som liknar dem.

Saken är den att Tomb Raider: Underworld har förnyat sig i viss mån, något som har varit undvikligt för att serien ska överleva, men det håller fortfarande fast vid gamla spelregler och vägrar släppa taget. Det ger ett splittrat intryck. Spelet ger sällan särskilt mycket information om hur man ska lösa ett pussel eller problem, utan man låter i stället spelaren ta reda på vad man ska göra själv. Det finns dock ett dubbelt ledtrådssystem som man kan använda till att få lite inblick i vad ens mål är, men det sträcker sig sällan till mer än meningar som “jag måste ta mig till andra sidan” eller “jag måste hitta nyckeln till dörren”. Det innebär att man ändå måste irra omkring planlöst utan att riktigt veta var man är på väg, och detta kan ibland ge katastrofala resultat om man hamnar på fel ställe. Eftersom spelet använder dynamiska checkpoints och saknar möjligheten att välja att starta om från den senaste kontrollpunkten så startar man alltid om vid den senaste säkra platsen, vilket har medfört långa spelmoment där jag har varit tvungen att göra om stora delar av banan bara för att jag ramlat ned på fel ställe. Det är rejält frustrerande.

Och där har vi hela kruxet med Tomb Raider: Underworld, nämligen att det inte riktigt vågat förnya sig ordentligt. Det rör sig fortfarande om ett väldigt klassiskt actionäventyrsspel, något som inte fungerar när Nathan Drakes äventyr i Uncharted från i fjol är så mycket bättre än det här. Utöver de välgjorda pusslen och de roliga motorcykelavsnitten så tycker jag inte att spelet tillför särskilt mycket nytt till spelvärlden. Om det hade vågat gå hela vägen och gjort sig av med de oförlåtande spelmomenten och i stället skapat ett mer följsamt och strömlinjeformat spel så hade jag nog gillat det mer. Nu är det bara de nya småsakerna som känns riktigt kul, medan en stor del av det gamla gärna hade kunnat förbli nedgrävt i gravvalvet.

6/10

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

Gå till forumtråden för det här inlägget – (1) Posts
  • Share/Bookmark

Taggar: ,

Relaterade inlägg:

12 svar på “Recension: Tomb Raider: Underworld

  • 1
    Arkeologen
    2008-12-8 klockan 17:53

    Spelet säljs för £19.87 på game.co.uk. endast idag.

    om det inte är slutsålt

  • 2
    Andreas
    2008-12-8 klockan 21:16

    uppfriskande (eller unket kanske? men strunt samma) med en recension som fokuserar på spelet och inte nämner Laras oerhört provocerande våtdräkt “som inte lämnar nått åt fantasin” som nån taliban skrev i Afträdesposten.

    alla invändningar här låter vettiga, men kanske vi som var med från början kan ta frustrationen då jag vill minnas att man ofta kände för att bita i kontrollen redan 1995 eller vad det var. :)

  • 3
    Toby Lee
    2008-12-8 klockan 22:08

    Andreas: Hela grejen med Laras fysiska attribut känns så himla played out att jag inte orkar ta upp det. Angående kontrollerna så tror jag nog att vi var lite mer förstående på den tiden, även om det helt klart var jobbigt även då.

  • 4
    HELIOS
    2008-12-8 klockan 22:19

    FYFASEN VAD TRÅKIGT MED TV-SPEL..

    min lillebrorsa däremot borde läsa den här bloggen..han skulle digga den.

    MEN JAG FÖRKASTAR DEN..kollar hellre på mig själv i spegeln..

    annars var bloggen snyggt gjord..

    =)

  • 5
    Andreas
    2008-12-8 klockan 23:54

    det var inte menat som kritik, jag försökte bara göra mig lustig och gnälla lite över hyckleriet som tidsandan lider av. utanför bloggen här då.. ;)

    fast ärligt talat kan jag nog säga att jag kan svälja kontrollförbistring också även idag om spelet är bra nog i övrigt. som Mirrors Edge tex, där man ofta råkar fastna med ärmen i en stol, krukväxt eller nåt annat dumt som stod illa till.

    fast så är det spelet ju lite nyskapande så man kan överse med nybörjarfel till skillnad mot T.R.U. fast jag lär nog addera det till samlingen ändå.

  • 6
    NRGzer
    2008-12-9 klockan 00:23

    Testade spelet på PC och måste säga att det var ett av de sämsta spelen jag spelat på väldigt länge. Kontrollerna var ju helt fucked up och när man sedan skulle börja möta fiender och targeta insåg man hur trasigt allt var. Kommer aldrig mer röra vid detta spel. Bra recension!

  • 7
    Heffa
    2008-12-9 klockan 08:29

    Synd att det blev en flopp, jag hade sett fram emot detta en hel del.
    Nu blir det inget köp för min del om jag inte hittar det i någon fyndlåda för ett par hundringar i framtiden…

  • 8
    Toby Lee
    2008-12-9 klockan 09:37

    Heffa: Tycker inte att en sexa är en flopp. Dock blev det lite av en besvikelse, då det helt klart hade kunnat varit bättre :)

  • 9
    Milbot
    2008-12-9 klockan 13:46

    Jag har alltid älskat Tomb Raider-spelen och tycker inte TR:U är någon större besvikelse. Däremot råkade jag ut för den riktigt irriterande glitchen (som tydligen drabbat många på både PS3 och 360) där man ska hoppa över ett stort stup med motorcykeln. En del av en bro fattas och man störtar ner hela tiden. Eidos säger på sitt supportforum inget om en eventuell patch utan tycker att man ska ladda om den senast manuella sparfilen. Har man ingen sådan är det bara att spela om hela spelet igen. Jättedumt.

  • 10
    Joseph
    2008-12-10 klockan 11:52

    Bra recension! Håller med till fullo.
    Köpte det här spelet för några dagar sedan och som ett gammalt tomb raider fan så hade jag faktiskt hoppats på mer än vad som erbjöds. Det är fortfarande ett väldigt kul spel men det har som sagt en hel del brister.

    Hade gärna sett Naughty Dog ta över Tomb Raider franchisen faktiskt. Uncharted är det “nya” tomb raider för mig den här generationen :)

  • 11
    Julkalender 2008-12-10 | PS3bloggen.se
    2008-12-10 klockan 13:03

    [...] Fråga: Vad fick Tomb Raider: Underworld i betyg av oss? (svaret finns i recensionen) [...]

  • 12
    Lara Croft and the Guardian of Light | PS3bloggen.se
    2010-03-5 klockan 12:16

    [...] var det någon som spelade Tomb Raider Underworld (6/10), och verkligen tyckte om [...]