If you are a man you should know what your testosterone level is as this is a major factor in determining the quality of your life. It has been scientifically established that men start losing testosterone at 10% a decade after the age of 30. This situation leaves little untouched in a man s body and psyche and can have a profound effect on their health. diets to go Biochemists call lorcaserin a selective 5-HT2C receptor agonist. Translated, this means that it activates those parts of the brain (receptors) where a serotonin precursor (5-HT) works. Yup, it is another attempt by our friendly drug manufacturers to fool you into feeling full so you will stop eating sooner. The jargon is to promote weight loss through satiety. garcinia cambogia dosage weight loss Fast weight loss tips what weight loss pills are safe Another side effect is that, some users may experience mild edema. Mild edema is a condition where the legs would swell due to accumulation of fluids but some experts assert that it is not a condition caused by taking human growth hormone supplements. Again, this symptom would naturally go away after several hours. drugs and weight loss Boost your stamina click here for more Recension: Tom Clancy’s EndWar | PS3bloggen.se

Recension: Tom Clancy’s EndWar

Tom Clancy’s EndWar är något så ovanligt som ett realtidsstrategispel till PS3, något som borde få alla RTS-fans att göra vågen. Lägg därtill till att Ubisoft Shanghai har lyckats med att få röststyrning att fungera i ett dataspel, så borde vi alla hoppa upp och ner i stolarna som apor på internationella banandagen.

Nu har ju inte spelet allt för alla. Många RTS-fans kommer att sakna möjligheten att forska, bygga många enheter och ja, mängden enheter. I det här spelet finns stridsvagnar som slår transportfordon som slår helikoptrar som slår stridsvagnar. Därtill kommer infanterister av typ skyttekompanier och ingenjörskår, samt mobilt artilleri och – efter ett tag – en mobil kommandocentral. Det är allt. Eller nja, man får faktiskt behålla enheter som överlever strider, och framgångsrika sådana befordras. Dessutom tjänar man “krediter” på krigandet som kan användas till att förbättra enheternas utrustning.

De tre sidorna i konflikten – USA, EU, och Ryssland – har dessutom i princip likvärdig utrustning, även om de heter olika och ser olika ut. Jag gillar det, för då blir det faktiskt en fråga om hur bra man styr sina enheter på slagfältet och inte vilken sida som råkar ha grejerna som passar bäst för ett givet slagfält.

Slagfälten ja, det finns 39 banor som i en nära framtid befinner sig i USA, Europa och forna Sovjetunionen. De fördelas på fyra olika typer: Assault, Conquest, Siege och Raid. I Assault ska du slå ut fiendeenheterna. I Conquest ska man erövra byggnader, så kallade Uplinks, med sina infanterister, samt hindra fienden från att ta dem. Håller man fler än hälften så vinner man till slut, tar man allihop så vinner man direkt. Dessutom kan man uppgradera Uplinks och få fler kommandopoäng att kalla in förstärkningar med, eller få tillgång till sånt som bombräder och EMP-attacker. I Siege ska den anfallande spelaren erövra en Uplink, medan försvararen ska försvara den. I Raid ska man antingen förstöra eller försvara vissa byggnader på banan. Uplinks finns på alla banor, och hur man förhåller sig till dem förändrar också spelet, men det går att spela Assault och Raid utan att göra något med dem.

Man kan antingen styra enheterna med handkontrollen eller genom talade kommandon. Om man gillar röststyrningen så är den överlägsen. Dels fungerar den, vilket är unikt och det jag tycker är mest fantastiskt med spelet, och dels så går det snabbt och smidigt att styra sina enheter. Man ger order enligt modellen “VEM”-”VAD”-”MOT VAD”. Exempelvis kan man säga “Unit 2″ – “attack” – “hostile 3″, så anfaller helikoptrarna stridsvagnarna.

Något som gör att man känner sig mer närvarande är att man har en subjektiv kamera. Man följer med valfri enhet och ser det som syns från den. Jag blev i och för sig frustrerad av det, för jag ville ha mer överblick, och till slut fick jag tillgång till en mobil kommandocentral. Med den kan man ta fram “SitRep” (situation report), som är en taktisk kartbild som visar den information man har i realtid. Den kan förresten tas fram genom att skaka upp och ned på handkontrollen två gånger om man inte vill säga “SitRep”. Nåt ska man väl ha Sixaxis till? Man kan även växla mellan enheter genom att göra en frisbeekastliknande rörelse med handkontrollen. Sånt tilltalar min inre nörd.

Sen finns det kommandon jag inte hittat talade kommandon till, som “Ta betäckning” för infanteristerna. Det stör inte mig, och det kan tänkas att kommandona egentligen finns. Djupet i det här spelet hittar man nämligen i taktiken och att använda sina enheter rätt, och det är nära knutet till att behärska ordergivningen. När man väl fått ordning på kontrollerna går det väldigt smidigt att styra sina enheter. Enspelarkampanjen går i princip ut på att träna spelaren i att styra enheterna. Där provar man också på de tre sidorna och får höra bakgrundshistorien, som inte är det viktiga med spelet. Sen kommer man till onlineläget där man får välja sida, något som påverkar hur frontlinjerna rör sig över världskartan. Det rör sig om krig som böljar fram och tillbaka över kanske en månads tid, med många spelare inblandade. Det finns många spelare och det är roligt att se ett spel som är så livaktigt på nätet.

Hur är då kringegenskaperna? Grafiken är helt okej, laddningstider och gränssnitt likaså. Spelet är stabilt och sparfunktionen helt oproblematisk. Röstskådespeleriet och dialogen däremot är närmast provocerande. Ryssarna låter parodiska och EU-folket talar en underlig engelska, medan amerikanerna låter “tuffa”. Hur svårt är det att göra såna saker så att man visar respekt för alla och gör så att man inte har något emot att spela någon sida? Berättelsen i kampanjläget speglar också den tendensen. Jag får en känsla av att jag skulle bli provocerad av Tom Clancys böcker också – eller har jag fel? Jag börjar tänka i banor av “om vi hade visat ryssarna mer respekt när de hade ekonomiska problem” och “freedom fries” och “amerikanska unilaterala beslut att anfalla Irak” och … och …

Tom Clancy’s EndWar är ett habilt realtidsstrategispel utan en del egenskaper som är vanliga i genren (forskning, resurshantering, byggande), men med otrolig, fungerande talstyrning. Det sticker inte ut i några andra egenskaper, utom skildringen av de olika sidorna, samt berättelsen fast då i mer negativ bemärkelse.

7/10