Recension: Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles In Time Re-Shelled

Turles-in-Time-Reshelled

Oj, var ska man börja? Här sitter jag med ett av mina gamla favoritspel från den härliga Super Nintendo-maskinen, och har blandade känslor, något vi får ta upp litet senare. De muterade sköldpaddorna behöver ingen närmare presentation, jag tror ingen här av er har missat att de existerar. Till och med den yngre generationen runt de 10 vet vilka de är i och med deras nyare återtåg till tv-apparaterna 2003. Nu har alltså Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time (eller TMNT:TIT), det utan tvekan bästa Turtles-spelet någonsin, återvänt från SNES till PSN i en nypolerad version som andas 90-talsnostalgi på hög nivå, från en tid då arkadhallarna stod fyllda till bredden med tonåringar beredda att spendera sin veckopeng på deras favoritsköldpaddor.

turtles_in_time_1

Och det var också så allt började; i arkadhallarna. Efter några år av medelmåttiga, och vissa rent ut sagt värdelösa spel kom Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Arcade Game till Nintendo 1991 och satte dem rejält på spelkartan. 1992 kom då alltså Turtles in Time som också det var en portning på ett arkadspel. Spelet låg helt rätt i tiden både med arkadspelens och sköldpaddornas popularitet och tack vare Super Nintendons då härliga grafik var det så nära orginalet man kunde komma hemma i sofforna.

turtles_in_time_2

Idag sitter vi alltså här med den nya versionen, Re-Shelled, som den alltså kallas. Och jag måste erkänna att jag längtade ganska ordentligt att få sätta tänderna i det här liret. SNES-versionen har jag ju inte rört på minst 10 år så visst lockade det. Jag blev då lätt överraskad och samtidigt väldigt glad då jag upptäckte att det här inte alls är en portning av SNES-versionen, utan av det riktiga arkad-spelet. Det fanns nämligen en del skillnader dom två emellan, bland annat var vissa banor ur arkadspelet endast med som bonus-banor i hemversionen och en del bossar hade blivit utbytta mot andra karaktärer.

Så vad har vi fått i Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles In Time Re-Shelled då? Grafiken är givetvis helt omgjord. Förutom att exakt allting är uppolerat till 720p HD-grafik, flyttar man nu också sin karaktär i ett äkta 3D-plan vilket medför att man faktiskt kan attackera fienden åt alla åtta håll, till skillnad från de tidigare versionerna där man fortfarande var låst till ett “rakt” plan, en mycket välkommen förändring som gör att spelet känns mycket modernare. Musiken är även den omgjord och alla röster har anpassats för att låta som de i 2003 års upplaga av TMNT, vilket i mitt tycke är mycket bättre än de – något för barnsliga – rösterna som fanns i ursprunget.

Det märks också att den här typen av spel har åldrats fort. Upplägget är klassiskt plattforms-fighting med hyperrepetitiv button-mashing (härmed döpt till “knappmosande” av mig). Och det är också designat för att sno spelarnas pengar med en mängd fula små trick som gör att hälsan snabbt rinner iväg om man inte absolut kan banorna i förväg. Träplankorna på piratskeppet är ett tydligt sådant exempel som gör en skogstokig! Det är dock fortfarande lika skönt att nå fram till alla roliga bossar och få spöa dem i sin jakt på Shredder!

turtles_in_time_3

Där tar det egentligen stopp med nyheterna, det finns inte så mycket mer nytt att hämta ur det här spelet. Vi har ett samarbetsläge för upp till fyra spelare samtidigt och sen finns det ett överlevnadsläge och snabbspelsläge (ni är bekanta med sådana). Det brister dock lite i onlineläget, det är fortfarande något instabilt, spelare kan bli utkastade då och då vilket är en irritation eftersom de inte kan hoppa tillbaka direkt till omgången. Alla spelare måste alltså vara tillgängliga från början vilket är trist, men en patch kanske fixar detta framöver.

Spelet är såklart uppdaterat med nya trophies vilket givetvis är lite kul men i övrigt är det här flyttat rakt över till PlayStation 3. Jag saknar inget från ursprunget alls, förutom möjligheten att kanske få spela det i sitt orginalutförande med allt vad det innebär. Inga andra nyheter har tillförts i övrigt heller vilket gör att det här spelet lämpar sig bäst för dem som vill uppleva lite nostalgi från sin barndom och som letar efter ett snabbt och enkelt spel, och för det ändamålet är det helt perfekt.

7/10