The alli product is an FDA approved over the counter weight loss aid that has shown to be clinically proven to boost weight loss by 50% and can reduce excess visceral fat in significant amounts. alli prevents nearly 25% of the fat eaten by individuals from being absorbed into the body by working within the digestive tract. they said Recommended? weight loss and health 9. Berries are very effective in curing glaucoma. Bilberry helps in giving strength to retina and optic nerves. kettlebells for fat loss Do not forget that these natural cures are simply there to aid you a little with losing weight. Shedding pounds will entail a lot more than just taking Gymnema. You need to train and eat well. The reality is that there really is no quick fixes with regards to attaining and sustaining a healthy body. There s just a couple of things that you have to bear in mind and that s eating right and always remembering to workout. hca garcinia cambogia reviews weight loss There are a number of reasons why teenage girls will often skip breakfast such as not feeling hungry, they re running late, or they believe that skipping breakfast will help them to lose weight.Missing breakfast wil in factl slow down her weight loss efforts. Eating a nutritious breakfast fuels the brain and the body, and kick-starts the metabolism to burn off additional calories right throughout the day. where do they sell garcinia cambogia weight loss Recension: Street Fighter IV | PS3bloggen.se
PS3bloggen.se

Recension: Street Fighter IV

streetfighterivlogo

Receptet för ett bra spel kan diskuteras fram och tillbaka. Receptet för grymt spel likaså, det är ju subjektivt kan man tycka. Men jag undrar egentligen om Capcom faktiskt har lyckats pricka in de bästa ingredienserna för deras nyaste generation av Street Fighter. Väntan har vart lång från succén i början av 90-talet med Street Fighter II. Vi har fått kämpa oss igenom en medioker tredje upplaga och sedan formligen drunknat i expansioner och spin-offs med tilläggsnamn som EX, Alpha, Ultra och Turbo. Nu, år 2009, har vi äntligen fått nästa generations riktiga uppföljare. Och det var värt väntan.

streetfighteriv_5_full

Street Fighter IV börjar i ett furiöst tempo, det första vi möts av är en fantastiskt vacker introduktionsfilm med pumpande j-pop som snart går över till den kända tema-melodin som nu har fräschats upp med väsande gitarrer och ljudet av tunga knytnävsslag. Redan här kände jag att spelet kommer bjuda mig på något stort. Det var adrenalinhöjande att jag höjde volymen på hemmabioanläggningen bara för att grannarna skulle höra att jag spelar SFIV, något jag inte ångrar trots arga bankningar i väggarna.

Alla de tolv bekanta karaktärerna från Street Fighter II finns med, ett genidrag såklart då man mer eller mindre redan har etablerat dessa karaktärer som kärnan ur serien. Vi har även fått fyra stycken helt nya; Abel (en fransman med minnesförlust), Crimson Viper (en kvinnlig amerikansk spion), Rufus (en amerikansk tjockis med kung fu-färdigheter) samt El Fuerte (en mexikansk brottare med ambitioner att laga gourmetmat ). Dessutom har konsolversionen belönats med ytterligare sex stycken återvändande karaktärer från tidigare instanser av serien. Bland annat Cammy från Super Street Fighter II och Gen från det första Street Fighter. Det finns alltså tillräckligt med karaktärer för att tillfredställa allas smaker och stilar.

streetfighteriv_4_full

Liksom karaktärerna återvänder nu även kända miljöer som Guiles armébas och Chun-Lis gränd men givetvis bjuds vi på flera nya. En av de mer spektakulära finns längs kanten på en aktiv vulkan. Och allt presenteras i en strålande grafik i 720p. Den nya stilen som presenteras (någon halvhybrid mellan 3D och cellskuggning) är ett mycket välkommet tillskott till det tidigare ganska barnsliga utseendet som fanns. Karaktärer och miljöer är mer detaljerade än någonsin och färgerna är fantastiska. Framförallt är det våra slagskämpar som har fått det största lyftet, de ser större, starkare och tuffare ut än någonsin. Muskler varvas med testosteron och fräcka attityder med en enastående detaljnivå. Ett nytt och härligt tillskott är ansiktuttrycken. En lätt förvånad och skräckslagen blick infinner sig exempelvis på alla som ser att en ultra-kombo är på gång.

Tack och lov insåg Capcom som sagt att det krävs mer ingredienser än så för att blidka alla extremt kritiska fans. Den absolut största nyheten för SFIV är något som kallas Fokus-attacker. En rörelse som både kan användas defensivt och offensivt. Den genomförs stillastående (vilket gör dig sårbar) genom att trycka in mediumslag och mediumspark samtidigt, rörelsen laddas då upp i tre olika steg som resulterar i större kraft om du lyckas med den. Dessutom målas den snyggt upp med olika animationer för varje karaktär samt att den markeras med bläckstänk. Artistiskt är bara förnamnet! Fördelen med fokus-attacken är att den kan stoppa de kraftfullaste attackerna samtidigt som du kan absorbera ett slag utan att återgå till “neutralläge”. Det möjliggör direkta motslag om du prickar in den på motståndaren. Detta i sin tur ger dig öppningar för fler och tyngre superkombinationer som givetvis blir förödande. Fokus-attacker tillsammans med revenge-mätaren och EX-kraftmätaren ger alltså möjligheten till mycket strategiska och komplexa matcher. Det fina med Street Fighter IV är att du inte behöver vara en avancerad spelare för att kunna vinna, eller för att ha kul. Det räcker gott och väl med att kunna tajma in vanliga slagkombinationer och eldbollar samtidigt som du har lite självbevarelsedrift till att blockera.

streetfighteriv_3_full

När det kommer till spellägen har vi ett standardarkadläge där du kämpar dig igenom ett antal karaktärer för att slutligen göra upp med Seth i ett laboratorie. Varje karaktär har en egen introduktions- och slutfilm gjord i japansk anime-stil (du kan välja om du vill ha engelska eller japanska röster i spelet samt i filmer). Det är även här i arkadläget man kan låsa upp andra karaktärer. Svårighetsgraderna varierar i åtta olika nivåer, från väldigt lätt till väldigt svårt och alla kommer nog kunna hitta en lämplig nivå i slutändan. Utöver arkadläget tillkommer ett challenge-läge med olika sublägen som “time attack” och “survival mode” där du antingen ska vinna så mycket på så kort tid som möjligt, eller helt enkelt hålla ut och överleva så länge du kan. Dessutom finns ett mycket bra träningsläge där du kan ställa in precis allt, från att visa statistik som mängd skada varje slag gör till att ställa in hur mycket kraft din motståndare ska börja med. Det trevligaste läget enligt mitt tycke är dock det nya “trial mode” som är ungefär som träningsläget. Skillnaden är att du är tvingad att lära dig ett antal rörelser och hur man sätter ihop dom då man måste avsluta striden på ett särskilt sätt för att gå vidare.

streetfighteriv_2_full

Det absolut bästa med Street Fighter IV är att vi äntligen har fått ett fungerande (och strålande) genomfört onlineläge där man antingen kan spela vänskapsmatcher eller rankade matcher. Rankning är precis vad det låter som, du slåss för att vinna så mycket som möjligt, så bra som möjligt. Allting kartläggs för statistik och trophies. Som vanligt finns det en uppsjö olika utmaningar att försöka klara av för att vinna dessa åtråvärda priser, och framförallt, låsa upp nya kläder, prylar och annat godis. En trevlig aspekt av onlineläget är att det kan aktiveras sömlöst när du spelar offline. Någon kan alltså utmana dig online direkt, utmaningen accepteras automatiskt och matchen genomförs, därefter återgår spelet till precis det läge du var i innan du avbröts. Precis som du tror kan det bli lite väl mycket avbrott, lyckligtvis kan man stänga av funktionen, men det vore ännu bättre om man faktiskt kunde tacka nej till en match också. Tyvärr saknas det organiserade onlineturneringar. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan välja att låta en sådan funktion utgå, men jag sätter mitt högra lillfinger på att det inte dröjer länge till innan vi har en uppdatering med just den funktionen.

streetfighteriv_1_full

Street Fighter IV är så nära perfektion man kan komma i dagsläget i den här genren. Spelet har extremt precisa och tajta kontroller vilket såklart underlättar utförandet av rörelser. Grafiken är putsad till det yttersta och har en riktigt bra balans i det visuella, dessutom håller ljudet en mycket hög klass med skön musik och stämningsskapande detaljer i surround-ljudet. Det enda smolket i bägaren är avsaknaden av onlineturneringar och det faktum att de få offlinelägen som finns är för korta, inte har någon direkt story och faktiskt inte tillför särskilt mycket nytt annat än fokus-attackerna. Lyckligtvis befinner vi oss i den era där DLC-innehåll och uppdateringar är en verklighet. Jag sätter mitt vänstra lillfinger (för att sällskapa det högra) på att spelet tar hem årets spel inom genren. Förövrigt måste man nästan också se till att skaffa sig den anime-film som följde med Collectors Edition-versionen av spelet. Den ska tydligen vara magnifik.

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

9/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (7) Posts
  • Share/Bookmark

Taggar: , ,

Relaterade inlägg:

19 svar på “Recension: Street Fighter IV

  • 1
    Chris
    2009-03-17 klockan 19:21

    Bah! Ett av få spel som verkligen förtjänar 10/10

  • 2
    Robert Johansson
    2009-03-17 klockan 19:42

    Tyvärr Chris, jag håller inte riktigt med. Jag har inte delat ut en enda tia ännu och det kommer nog dröja ett tag till. 10 av 10 är ren och skär perfektion i ett spels genre enligt vår skala. Det krävs mycket för att det ska orka hela vägen.

    Misstolka mig inte. SFIV är grymt, MEN, det tillför inget nytt till genren och det lever ganska mycket på sina äldre versioners succéer. Ett djupare online-innehåll och kanske något mer innovativt offline så hade det orkat hela vägen. Fortfarande ett jäkligt bra spel dock.

  • 3
    Chris
    2009-03-17 klockan 21:03

    Japp sjukt grymt, i min värld är det dock tillsammans med MGS4 enda 10/10 till ps3, ni har ju era åsikter men då har jag svårt att förstå 10/10 till Killzone 2, för det tillför…. coversystem i first person?

    Iaf SFIV är ett givet spel och en klassiker redan, trevlig recension annars :]

  • 4
    Robert Johansson
    2009-03-17 klockan 21:26

    Jag har inte testat Killzone 2, men jag tror säkert att Toby har gott om motiveringar till att han gav det en tia.

    Recensionerna speglar ju tyvärr inte vad alla på bloggen tycker, då hade ni fått vänta på recensionerna i flera månader. :)

  • 5
    Toby Lee
    2009-03-17 klockan 22:36

    Ja, den är 1228 ord och finns att läsa här: http://www.ps3bloggen.se/spel/recension-killzone-2

    :)

    Recensioner är högst subjektiva och gäller för den tid då de skrevs och för de kriterier man anger. Nu var det över två månader sedan jag klarade Killzone 2, men det är fortfarande ett helt fantastiskt skjutspel. Tycker att känslan av tyngd ger en närvarokänsla som inte finns i något annat spel.

    Men nåväl… tillbaka till Street Fighter IV. Kul att du gillade det, Robert :)

  • 6
    Stefan H
    2009-03-18 klockan 08:39

    Medioker trea!? Det finns väldigt få som är insatta i fightinggenren som ens skulle kunna tänka den tanken faktiskt. Det enda negativa man kan säga om SFIII är att det inte blev lika populärt som tvåan (tyvärr). Vilket har som effekt att vi fick alldeles för många karaktärer från tvåan nu i Street Fighter 4 (Bitter över att Dudley inte fick en plats medans tråk Balrog är med)

  • 7
    Andreas
    2009-03-18 klockan 23:05

    “Street Fighter IV är så nära perfektion man kan komma i dagsläget i den här genren. ”

    När Capcom kommit fram till “Super Street Fighter IV Ultra Turbo Alpha EX+ Redux” så kommer det säkert vara en klockren tia! ;)

    Finns saker som vägghopp kvar förresten nu när det är 3D?

  • 8
    hoshie
    2009-03-18 klockan 23:29

    @Andreas

    Det må vara 3D grafik men man rör sig fortfarande på ett 2D plan. Allt man kunde göra i SF2 kan man göra i SF4 plus en del nya saker.

  • 9
    Sam
    2009-03-19 klockan 09:05

    Tack för recensionen!
    9/10 är ett bra betyg och förtjänt betyg.

  • 10
    Goblin
    2009-03-19 klockan 11:18

    MEDIOKER?! Street Fighter III: 3rd Strike är det bästa fighting-spel som någonsin gjorts, IMHO.
    Dess enda nackdel är att det tycks så anpassat för hardcore fighting fans att noobs, av lathet och/eller allmän brist på färdighet, dömt det som dåligt.

    Jag älskar fyran också dock, mycket mer än vad jag förutsett. Nu ska man bara lära sig att nyttja Focus-attackerna lite mer som en fattigmans-version av pareringarna i trean…

    Oh, och filmen som kom med collectors edition, The Ties that Bind, stinker. Riktigt usel.

  • 11
    Svenska speltoppen vecka 12 [2009] | PS3bloggen.se
    2009-03-26 klockan 10:09

    [...] Street Fighter IV (9/10) [...]

  • 12
    Ignition anordnar King of Fighters XII-turnering | PS3bloggen.se
    2009-04-3 klockan 14:10

    [...] en King of Fighters XII-turnering, innan spelet ens är släppt! Förmodligen har de insett att Street Fighter IV (9/10) redan har fått ett ganska stort försprång och man gör nu allt för att få så mycket [...]

  • 13
    Statistiken igång för Street Fighter II HD | PS3bloggen.se
    2009-04-23 klockan 14:00

    [...] som ännu inte har tagit klivet upp till Street Fighter IV (9/10) och fortfarande (eller hellre) tampas med SFIIHD (7/10) får positiva nyheter då det utlovade [...]

  • 14
    EA Sports, Disgaea och Street Fighter IV till Home | PS3bloggen.se
    2009-04-27 klockan 12:03

    [...] kommer det även att dyka upp attiraljer och kläder till din avatar från Street Fighter IV (9/10). Du ska också kunna starta upp Street Fighter IV-spel med vänner du möter i Home. Exakt hur allt [...]

  • 15
    Mad Catz fortsätter rulla ut nya spelkontroller | PS3bloggen.se
    2009-09-23 klockan 15:05

    [...] stora spelkonsolerna och den här gången släpper man en ny runda kontroller speciellt gjorda för Street Fighter IV (9/10) (en första omgång släpptes i samband med spelets release). Dessa Tournament Edition Arcade [...]

  • 16
    Super Street Fighter IV | PS3bloggen.se
    2009-10-1 klockan 17:32

    [...] er därute som liksom Robert njutit av det snygga slagsmålsliret Street Fighter IV (9/10) sedan det släpptes i början av året så kommer det nu lite nyheter som nog kan ge dubbla [...]

  • 17
    Recension: King of Fighters XII | PS3bloggen.se
    2009-11-2 klockan 18:08

    [...] till pallplats igen när de största motståndarna i Capcom och Namco Bandai slagit på stort med Street Fighter IV (9/10) respektive Tekken [...]

  • 18
    Kärt återseende i Super Street Fighter IV | PS3bloggen.se
    2009-11-6 klockan 11:37

    [...] att sätta på nostalgihatten igen. En beklädnad jag trivs i, och plockar fram så ofta jag kan. Street Fighter IV (9/10) släpptes under våren, och i alla fall Robert gillade det starkt. Själv har jag lite svårt för [...]

  • 19
    2,5D är framtiden enligt Capcom | PS3bloggen.se
    2010-01-22 klockan 13:31

    [...] och bakgrunder tredimensionellt och stoppar sedan in dem i ett tvådimensionellt plan. Street Fighter IV (9/10) och kommande Super Street Fighter IV är väldigt bra exempel på [...]