Recension: Spider-Man: Web of Shadows

Vår spandexklädda superhjälte är åter tillbaka för nya svindlande äventyr i det nya Spider-Man: Web of Shadows. Återigen är det Treyarch (Call of Duty 3 bland annat) som står för utvecklingen. De senaste årens filmatiserade versioner har mottagits med blandad kritik men har i stort sett hållt en ganska bra kvalitet. Jag är själv inget fan av Spindelmannen men jag gillade det filmbaserade Spider-man 2: The Movie och spelade det för fullt på min Xbox under 2004. Den här gången har vi fått ett helt fristående spel med egen storyline. Klarar spelet att leverera utan filmernas manus?

Svaret är…ja. Vi kastas direkt in i ett krigshärjat New York där symbioterna har startat ett fullskaligt krig mot staden och dess invånare. Tillsammans med specialtrupperna S.H.I.E.L.D. går man först in i bräschen (som man själv spelar och fungerar som en tutorial) fram tills ett plötsligt avbrott. Och under en kort stund får man en tillbakablick där man får reda på hur allas våre käre Spindelman får symbioternas kraft efter ett slagsmål med Venom. Härifrån är lugnet i staden åter återställt men introduktionen i spelet gör att vi vet vad som väntar. Nu följer man storyns utveckling fram till den punkten i spelet igen och upplägget fungerar minst sagt bra. Trots att alla uppdrag på något sätt leder fram till den där tidiga situationen i spelet så vet man ju inte vad som händer på slutet. Och det är något som driver dig fram igenom spelet allt eftersom nya detaljer avslöjas.

Tack vare symbiotens påverkan på dig har du nu också dess krafter att välja mellan och du kan när som helst skifta mellan vår gode och snälle Spindelman tills hans svartklädde alter ego som istället har en mycket mörkare sida. Detta speglar sig inte endast i goda och onda gärningar – (som påverkar spelets slut, det finns flera) – utan också på hans stil. Röde Spindelmannen är mer vig och kvickare medan vår svarte vän agerar med mer råstyrka och mindre finess, något som ibland bör avvägas beroende på siutationen man hamnat i. Allt eftersom uppdragen utförs samlar man på sig experience points för att i sin tur låsa upp nya och kraftfullare kombos och rörelser. Dessutom finns ett antal utspridda Spindelmannen-symboler runtom i staden som man samlar på sig för att öka sin level.

Kontrollerna är väldigt enkla och ganska bra balanserade. Det märks att man har valt att fokusera på många åldersgrupper. Du kan i princip vinna över en drös fiender genom att bara hamra på knapparna, vilket ger dig en rad olika kombinationer av slag och sparkar. Som jag nämnt tidigare kan man köpa på sig mer rörelser och dessutom uppgradera dem i styrka allt eftersom vilket gör att du i slutändan faktiskt kan göra riktigt schyssta kombinationer av skydd, kontringar och attacker. Men det stora med det här spelet är ju att faktiskt få svinga sig runtom i staden och lyssna till folkets reaktioner och kommentarer när man kommer flygande. Detta är som precis i de tidigare spelen mycket välgjort med en mycket bra gjord kopia av Manhattan. Svindelkänslan är hög med rysningar längs ryggraden när jag slänger mig från takkanten!

Desvärre kan man inte säga att grafiken håller ens en någorlunda hög klass. Vi som tidigare har spelat Treyarchs spel vet att det förekommer mycket buggar och här är det inget undantag. Eller vad sägs om att flyga rätt igenom en byggnad? Eller fordon med hjulen på taket? Förutom några sådana självklara fall av buggar är varken texturer eller animationer (förutom på Spindelmannen själv) på något sätt snygga. Byggnaderna ser ut ut som legoblock och filmsekvenser ser nästan lika ryckiga ut som från PS one. Nä det här spelet ser verkligen inte ut som ett nästa-generationsspel om man bortser från ljusreflektioner och lite skuggning som inte var lika avancerad hos Playstation 2. I en del fall fick jag känslan av spelet var rent ut sagt fult men i stort är det ok då det faktiskt klarar att visa mycket detaljer. Däremot är ljudet tack och lov väldigt bra. Stämningsfull musik och köttiga explosioner varvas med det vinande ljudet när du flyger mellan hustaken. Mycket stämningsfullt! Dock är röstskådisarna ganska tråkiga, och många är väldigt stereotypa vilket gör att man tröttnar väldigt fort.

Summan av kardemumman är trots allt ett underhållande spel. Mängden och variationen av uppdrag är många och det finns dessutom några riktigt sköna boss-fighter. Storyn är riktigt bra och fint sammanvävd i spelets gång. Den suger dig fast och du vill hela tiden fortsätta, det är ett gott tecken om något. Och spelets manhattan ger sig mycket frihet att svinga dog omkring i jakt på skurkar och banditer. Så det går faktiskt att göra bra och roliga spel utan att rida på filmlicenserna. With great power comes great responsibility.

7/10