Recension: Sonic & SEGA All-stars Racing

sonic sega all stars racing logo

Hatten av till Nintendo, för vem kunde tro att alla i branschen skulle kopiera nästan samtliga av deras släpp? År ut och år in får vi se en hel hög med usla varianter, men lite då och då lyckas man faktiskt komma ganska nära originalet. De som har varit närmast är Nintendos största rivaler, SEGA, men som ni vet blev man tvungen att kasta in handduken på hårdvarusidan för nästan tio år sedan. Däremot fortsätter man att göra spel,  och efter SEGA SuperStars Tennis (7/10) ska man nu göra sin egen tagning av den populära Mario Kart-serien, som den här gången heter Sonic & SEGA All-stars Racing.

sonic_sega_racing_1

I ärlighetens namn är inte SEGA först med att försöka kopiera Mario Kart-formeln, utan ett flertal utvecklare har försökt genom åren, till exempel Crash Team Racing, Konami Krazy Racers och till med Nintendo själva med Diddy Kong Racing. Det första jag tänker på när jag ser omslaget är varför man har satt in Sonic i titeln, och tydligen finns det en undersökning som säger att spelet säljer bättre ifall man kastar in den blå igelkottens namn. Just därför blir jag lite orolig ifall det ens är någon kärlek i Sonic & SEGA All-stars Racing, men förhoppningsvis är det bara den mer tråkiga affärsdelen. Sumo Digital, mest känd för deras PSN-spel, är utvecklarna bakom denna racing-titlel, och jag måste säga att jag gillar deras produkt, men innan jag går in på åsikterna kan det vara kul för er att läsa exakt vad man får om man köper liret i en butik.

Du och upp till tre kompisar kan tillsammans spela mot varandra i 24 banor med 20 olika karaktärer med annorlunda styrkor och svagheter. Det är även möjligt att du kan tävla med dina kunskaper över nätet med sju andra kombattanter, och om du bara vill lira själv finns det ett antal turneringar, uppdrag och tidsförsök att fördjupa sig i. SEGA-nostalgiker får en tidig julafton när till och med banorna är designade efter äldre spel från bolaget, så ladda upp med hinkvis av roliga referenser, speciellt för de med en stor samling av Dreamcast-spel.

Sonic_and_Sega_All_Stars_Racing_Cast

Mekaniken känns igen direkt såvida man har lirat en hel del Mario Kart-spel, och faktum är att det här rör sig om en nästan exakt kopia, bortsett från en punkt – sladdningar. Ifall du använder dig av sladdningar i kurvor bygger du en starkare och starkare hastighetsbonus som avlossas direkt du släpper L1/L2-knappen. I övrigt är det som originalet med olika slags vapen för att attackera och försvara sig (missiler istället för skal, hastighetssko istället för svamp och så vidare), alla karaktärer har en specialattack som man kan få ifall man ligger långt efter, dolda genvägar som kan ge dig ett övertag, och allt annat vi är vana att se.

När man så uppenbart kopierar en konkurrent så vill jag inget annat än att kategoriskt hata Sonic & SEGA All-stars Racing, men det blir en omöjlighet för mig då allt är så pass välgjort. Styrningen är helt klockren, särskilt när man har lärt sig att bemästra sladdningarna. Du känner aldrig att du inte har kontroll över ditt fordon i jakten på guldpokaler, och då hjälper det även att bilduppdateringsfrekvensen är alldeles underbar. Visserligen är det en lite lägre upplösning, men det kan jag leva med så länge man har det här flytet.

sonic_sega_racing_2

Sedan blir det aldrig en död sekund under tävlingarna då det alltid är sju motståndare, som inte håller tillbaka över huvud taget. Ifall du ställer dig in på att möta den allra tuffaste AI:n så kan du räkna med en rejäl utmaning, vars svårighetsnivå också finns i slutet bland de uppdrag som går att utföra. Ibland är det bara en enkel cup som du ska vinna, men oftast är det väldigt specifika detaljer såsom ett visst antal sekunder i luften, brutalt långa sträckor där du enbart ska sladda och mycket annat.

Sonic & SEGA All-stars Racing är ett tempofyllt lir som fungerar klockrent att ta fram både när du är själv eller har ett gäng racingsugna kompisar hemma, dock enbart om du inte redan har en Nintendo-maskin med Mario Kart, för annars är risken stor att du svär lika mycket som när du upptäckte att Dante’s Inferno (7/10) stjäl från God of War-serien.

Originaliteten är alltså lirets största svaghet, men även avsaknaden av en banredigeringsmöjlighet känns väldigt förlegat. Kom igen, vi lever trots allt i 2010-talet! Trots detta har jag och mina vänner mycket trevligt detta lir, och jag har en känsla av att det kommer att bli fler tv-spelskvällar där denna titel kommer att gå varm.

7/10