PS3bloggen.se

Recension: SOCOM: Confrontation

socom_confrontation_logo

SOCOM: Confrontation är det nionde spelet i en klassisk serie som funnits sedan 2002 till PS2, PSP och numera även PS3. Det hör till samma genre som Counter-Strike, nämligen taktiska onlineskjutspel med två lag. Den här gången har Sony och Slant Six Games valt att skippa enspelarläget. Det gör det tufft för nybörjare, men jag gissar att de ville fokusera på att göra flerspelarläget riktigt bra och tänkte att de har fans som inte bryr sig om något annat. Det verkar stämma, för det finns gott om folk på servrarna.

vista_crossroads_1vista_crossroads_4vista_quarantine_6

De valde också att inte ha med fordon, vilket de som vet att jag gillar Battlefield-spelen förstår är problematiskt för mig. Slant Six säger att de ville ha mer hektiska, intensiva infanteristrider, vilket de har lyckats med. Totalt finns det 7 banor att spela på, varav 5 finns i både stor och liten version. Miljöerna sträcker sig från städer i Mellanöstern till tempelruiner, stadsruiner, industriruiner och en oljeborrplattform. Det är snyggt, högupplöst och krypskyttar har god sikt. Kompromissen är att färgpaletten inte är jättevarierad på de enskilda banorna, men det är ju ingen nyhet för spelgenren. Man kan spela 8, 16 eller 32 personer i spellägena Strid, Eliminering, Demolering, Inbrytning, Undsättning, Eskort och Kontroll. Mycket går att ställa in, som antal som ska dödas för att vinna i Strid, hur länge en delmatch pågår, hur många omgångar varje match består av, om det är dag eller natt och vilken utrustning som är tillåten.

md_crossroads_3

Utrustningen är varierad. Du kan välja mellan massor av olika skjutvapen, samt splitter-, blixt- och rökgranater, sprängmedel och truppminor, plus raketgevär (fast det inte finns fordon). Något jag märkt är att truppminor inte är poppis, och jag har jag inte fått använda dem en enda gång på en server. C4 kan användas till att spränga upp genvägar och för att komma åt vissa mål, något jag gissar att raketgevär också klarar av (men den begränsade ammunitionen gör att jag hellre använder dem till att skjuta folk). Vapenvalet påverkar hur snabbt du kan springa, liksom valet av skyddsutrustning. Efter alla val som påverkar spelet får man också välja hur man ser ut, men ansiktena är fula alliho. Däremot så finns det mängder av varianter att klä sig i.

md_crossroads_4

Hur är då spelet? Som veteran är det bara att hoppa in efter att ha valt utrustningen. Men mitt råd till nybörjare är att plugga in kontrollerna ordentligt. Därefter ska man leta efter servrar med namn som n00b, newb eller något annat som antyder att man inte måste slåss med experter på en gång. Kom ihåg att tredjepersonsperspektivet inte alltid är bäst, för förstaperson är lättare när du ska sikta. Ett annat tips är att leta efter servrar som man respawnar på, för annars får vänja sig vid att vänta ett tag medan de överlevande reder ut vem som ska vinna. I och för sig kan man vara åskådare då och lära sig mer om banorna och vad veteranerna gör, men ibland vill man lära sig på egen hand. De som har spelat tidigare SOCOM-spel kommer dessutom att känna igen en del banor, så där har de ännu en fördel.

md_kasbah6

Störande element är balkongräcken som inte går att skjuta igenom fast de består av glesa järnstolpar, kontroller som inte alltid låter dig gå till lobbyn och byta utrustning medan du är död (vilket kan vara avgörande då rätt vapen är oerhört viktigt). Lyckligtvis patchas spelet då och då, även om patchar ibland sabbar något samtidigt som de lagar en sak. Annat är inte buggar, men irriterande i alla fall. Hur svårt hade det varit att tydligt visa att claymore-truppminor inte är tillåtna på en given server? Borde det inte visas tydligt att en match inte registrerar rankning, så att man om man vill samla lite poäng för att få troféer faktiskt kan välja en match som ger en sånt?

md_quarantine1

Samtidigt gillar jag att man kan skapa nya vägar genom att spränga upp öppningar på en del ställen, headset funkar alldeles utmärkt och när man väl kommit in kan man hitta väldigt trevliga gäng att spela med. Dessutom väljer man “kanal”, dvs. att spela på en EU-server där man talar engelska, eller tyska, eller en Amerika vs. Europa-server. Det gör att man kan välja om man vill göra det enkelt för sig, eller öva på något språk man kan som annars skulle dränkas av den engelska dominansen i såna här spel.

Det som Slant Six Games försöker göra lyckas spelet med i många fall, men dels finns det fortfarande några irriterande buggar och dels har de valt bort sånt jag gillar. Fansen har ett mysigt, snyggt spel här som blir bättre allt eftersom och som det finns gott om folk som spelar, och nybörjare har en hård inlärningsperiod framför sig, särskilt utan enspelarläget att öva sig i. SOCOM: Confrontation släpps dessutom både i butik samt via PlayStation Store nu på torsdag. Väljer man att köpa det online tar det upp ca 3 GB på hårddisken.

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

7/10


Gå till forumtråden för det här inlägget – (2) Posts
  • Share/Bookmark

Taggar: , , , , , ,

Relaterade inlägg:

4 svar på “Recension: SOCOM: Confrontation

  • 1
    Simpan
    2009-03-21 klockan 16:09

    Nån som vet varifrån man hämtar en hämtningsbar manual till spelet, köpte det på Playstation store!?

  • 2
    SOCOM 4 under utveckling? | PS3bloggen.se
    2009-07-7 klockan 10:17

    [...] SOCOM: Confrontation (7/10) gjorde väldigt få glada, speciellt med tanke på alla tusentals buggar som har kretsat kring spelet. Gissningsvis har detta lir patchats mer än självaste PSN, och då är det väl ändå något som inte riktigt stod rätt till. Förhoppningsvis har man lärt sig mer till släppet av uppföljaren, men håll inte andan tills releasen sker. PCB Productions jobbar nämligen för fullt med kommande onlineshootern MAG, så ni behöver inte riktigt spara hop pengarna än. Passa på och njut istället av trean, om nu inte några buggar förstör upplevelsen. [...]

  • 3
    Förhandstest: Operation Flashpoint: Dragon Rising | PS3bloggen.se
    2009-08-25 klockan 22:43

    [...] är ett, och det enda Socom-spelet som hittills släppts till PS3 var ett renodlat onlinespel (Socom: Confrontation (7/10). I oktober tänker dock Operation Flashpoint: Dragon Rising från Codemasters ändra på detta, och [...]

  • 4
    SOCOM 4 | PS3bloggen.se
    2010-03-5 klockan 11:02

    [...] är det första spelet till Playstation 3 som är skapat av originalutvecklarna Zipper Interactive. Socom: Confrontation (7/10) som utvecklades av Slant Six Games var ett buggigt och relativt oengagerande onlinespel, men Socom [...]