Milk thistle promotes good liver function. what are the side effects of garcinia cambogia weight loss The fact that the authorities are taking the issue so serious has prompted many to review their particular situations, both personally and for their children. However, there are still social acceptability issues with many suffers unable or unwilling to recognise their difficulties, and some adamant that they do not want to visit a doctor. albuterol fat loss 3 selected: Garcinia Cambogia best weight loss aid So, look to balance your carbs with proteins and take a supplement that has bitter melon, chromium,fenugreek, and gymnema. Your body will thanks you by increasing it s performance in daily tasks. xtreme fat loss Psychological Benefits of Improving Muscle Strength pill for weight loss Recension: Red Faction: Guerrilla | PS3bloggen.se

Recension: Red Faction: Guerrilla

Red Faction Guerrilla

När jag såg att Volition och THQ gjort nya Red Faction: Guerrilla tändes hoppet hos mig, för jag tyckte om både Descent- och Freespace-spelen. Nu är ju de rymdstridssimulatorer, så det säger ju inte så mycket, men jag tyckte även om det första Red Faction – det nyskapande skjutspelet som tillät spelaren att gräva gångar i sten och spränga hål i väggar, om än inte i alla lägen. Nya Guerrilla har tagit ett steg tillbaka, för nu kan vi inte gräva i berg. Nu gör det inget, för terraformningen av Mars kommit en bra bit på de 50 åren sen 2075 (då originalet utspelades) och nu kan vara utomhus utan specialutrustning.

red-faction-guerrilla-demolitionred-faction-guerrilla-demolera-med-fordonred-faction-guerrilla-forsta-slaggan

Och utomhus är man – för spelet är en gigantisk sandlåda. Tänk dig ett mer flexibelt Assassin’s Creed, men på Mars och med fyrhjulsfordon. Och utan städerna, allt sker ute på jättekartan som är uppdelad i 6 områden. Redan från början kan man köra överallt utom till två delområden som blockeras av “kraftfält”. Visserligen bör man vara försiktig med var man åker, för motståndarnas soldater är fler, aggressivare och tyngre beväpnade om man tar sig till “fel” plats. Spelet går mestadels ut på att utföra uppdrag, några som för berättelsen framåt och andra som man kan välja bland efter eget behag. Det finns 104 av de senare, och jag har fixat 71, men det är betydligt fler än man måste. De flesta områdena har 3-4 berättelseuppdrag som t.ex. går ut på att man anfaller en fiendeanläggning (som ett kraftverk) och utplånar den. En rolig sak är att en del av kartområdena har namn som refererar till första spelet, som Parker, Dust, Badlands, Oasis, Free Fire Zone och Eos.

red-faction-guerrilla-nanogevar

Förutom det finns det två parametrar man ska påverka för att föra handlingen vidare, Control, dvs. motståndarsidan EDF:s (Earth Defense Force, som var fina killar i första spelet, vill jag minnas) kontroll över ett område, och Morale, lokalbefolkningens stridsvilja. Båda de parametrarna påverkas av de valfria uppdragen i varierande grad, samt av andra saker man gör, som att förstöra markerade anläggningar, avlägsna propaganda och döda minst tre soldater på kort tid. Om man däremot ger sig på kolonister, så sjunker Morale, och när man dör stiger motståndarnas Control. Förutom att föra berättelsen framåt gör hög stridsmoral hos kolonisterna att de hoppar in och “hjälper till” i strider, man får mer ammunition i kistorna befolkningen ställer ut och mer av spelets valuta Salvage.

Man får “pengar” genom att återvinna/skrota/förstöra vrak/ruiner/fordon/byggnader, genom att utföra en del uppdrag och genom att hugga sönder kristaller som finns här och var. Pengarna används till att köpa nya vapen och utrustning, samt att uppgradera dem. En del nya vapen får man genom att ta dem från döda EDF-soldater och de vilda marauders (ser ut som reavers i Firefly/Serenity). Förutom olika uppdrag, anläggningar och propaganda att förstöra, samt kristaller att skörda, så finns det 36 lik att hitta, som alla har historier om koloniseringen av Mars att berätta. De är inte helt lätta att hitta, men när man låst upp fienderadarn visas de som gröna prickar på minikartan. Förutom att man kan få en trofé när man hittat alla, så får man en rejäl bomb man kan utrusta sitt fordon med för var tredje lik man upptäcker.

red-faction-guerrilla-liten-walker

Just det här är ett återkommande fenomen, för saker man gör och hittar ger flera belöningar – troféer, penningbonusar, information om berättelsen, tillgång till olika fusk och så vidare. Jag gillar det skarpt! En annan sak jag gillar är att såna troféer som att skörda 300 mineralkristaller eller krossa 250 EDF-förrådscontainrar inte innebär att man måste leta reda på varenda en på kartan. Man får jobba en del, men det finns fler än trofégränsen! Mig veterligen gäller det sistnämnda dock inte de 104 uppdragen eller 36 kolonisationshistorierna! Red Faction: Guerrilla är ju ett gigantiskt spel och jag har inte hunnit leta upp alla lik, eller utföra alla uppdrag. Dessutom finns en del uppdrag inte på kartan, utan tilldelas via “radio”.

De olika uppdragskategorierna som finns i spelet är:

• Transporter - köra ett fordon på tid till en bestämd hemmabas samtidigt som man förföljs
  • Demolition Master – riva vissa byggnader på tid och med begränsad utrustning
  • Convoy - utplåna konvoj eller ta ett av fordonen till hemmabas (radiouppdrag)
  • Interception - följa kurir till mål, döda och ta dokument (radiouppdrag)
  • House Arrest – frita en till tre fångar och föra dem till hemmabas
  • EDF Assault – försvara ett samhälle mot flera anfallsvågor av militärer
  • Guerrilla Raid – anfalla och nedkämpa militärer vid anläggning, samt låta rebellerna spränga anläggningen
  • Heavy Metal – avledande manöver medan andra rebeller gör annat: förstör ett visst antal fordon
  • Collateral Damage – åk med rebell och skjut sönder EDF-anläggningar och -fordon för minst X miljoner.

red-faction-guerrilla-sista-leksaken

Så, är Red Faction: Guerrilla ett bra spel?

Grafiken är rätt snygg, det finns inte så många mellansekvenser och ramberättelsen är skäligen enkel. Fiendens AI är hygglig, men ens rebellkompisars AI är inte lika smart. Dessutom så är spelet både stort och fylligt, med ett väl fungerande gränssnitt (och ett GPS-system som inte visar genvägar, så att man inte ska förlita sig på den helt). Det finns även massor av olika vapen (bland annat röntgengeväret från första Red Faction), gott om fordon med olika vägegenskaper, varav en del med beväpning. I början var min favoritmetod för att skaffa mig ett fordon med vapen att skjuta skytten och föraren av ett militärfordon och ta det. Sen, när fordonet började bli sönderskjutet, så gjorde jag samma sak igen och samlade ihop “salvage” efter mitt förra fordon när det sprängdes. Fordon och demolering är viktiga delar av spelet, vilket märks på uppdragen Transporter och Demolition Master, som båda kan ses som övning i de färdigheterna.

red-faction-guerrilla-eldgivning

Sedan så är inte spelet helt enkelt heller. Redan på Normal fick jag göra om en del uppdrag. Man måste tidigt lära sig att ordet “gerilla” i titeln innebär att man inte kan hänga kvar för länge när man gjort något, för det kommer bara fler och fler soldater, och de har tyngre och tyngre vapen och fordon.  Red Faction: Guerrilla är framför allt ett generöst och fylligt spel. Jag tyckte mycket om det av just den orsaken. Sedan höll jag på att bli galen på det allra sista uppdraget, och i slutet av recensionen har jag lagt in några tips för det som underlättar om man liksom jag tycker att det var frustrerande. När man klarat spelet så låses dessutom svårighetsgraden Insane, samtidigt som man kan spela vidare och ta itu med uppdragen man struntade i först (och som försvann när man befriat ett område på kartan).

red-faction-guerrilla-gauss-gevar-in-action

Red Faction: Guerrilla har även ett flerspelarläge. Jag har inte lagt ned lika mycket tid på det som det groteskt stora singleplayer-läget, men det är definitivt värt en titt också. Det består dels av Wrecking Crew, som kör hotseat-spel där upp till 4 spelare kan tävla om att riva effektivast i några olika spelvarianter. Kan vara kul som enkelt spel att köra några minuter med polare.

Dels har vi online-/LAN-spel där det finns 6 spellägen som liknar dem man brukar hitta i multisammanhang, men med bonusen att man kan riva saker och skada folk genom väggar etc. Dessutom har Volition lagt till ryggsäckar som ger olika bonusförmågor som man kan aktivera en kort stund och som sedan laddar upp sig igen (exempelvis springa fort, göra flygskutt, tjurrusa genom väggar, utstråla en chockvåg som stöter bort fiender, hela sig själv och kompisar, bli osynlig, se genom väggar (och osynliga), göra mer skada än vanligt). Sådant i kombination med de varierade vapnen gör flerspelardelen av spelet riktigt rolig. Röstchatt fungerar, och lobbyn är väldigt funktionell. Det finns dessutom 125 saker man kan låsa upp, där den första kostar 50 XP och den sista 150 000. Det finns en spelare redan med drygt 168 000 poäng, så det är bara att ge sig ut och jaga poäng!

9/10

Tips för hur du klarar du av det sista uppdraget i spelet. Markera den svarta texten för att visa vad som står. SPOILERVARNING!

Det sista uppdraget är knepigt eftersom det inte finns några sparpunkter efter att man fått veta att man ska upp på berget. Och om man stänger av, så måste man börja om redan innan man varit uppe vid massdrivaren/acceleratorn. Det vore väl OK om det inte vore så svårt. Man har ju tillgång till spelets tyngsta mobila vapenplattform! Det är bara det att motståndarna är många – inte så dumma, men självmordsbenägna. De står inte bara still och väntar, utan en del kastar sig på dig, och det kommer nya hela tiden. Alltså tar kärran slut, och utan den är det kört. Lyckligtvis kan man hämta en ny när den första gått sönder. Ibland står det ingen där man fick den första. I det läget kör man ner förbi stället där det fanns ett kraftfält och kör upp igen till sitt fina fordon. Det kan man göra flera gånger, men när jag fått häng på fordonet räckte tre alldeles utmärkt. Om man använder GPS-funktionen visar de sista gula pilarna hur långt man måste klara sig innan man slipper ifrån evigt vällande vågor av motoriserade fiender. Sen går det utmärkt att kämpa på som vanligt. Generalens stridsvagn fixade jag med ett gäng sprängladdningar, för jag hade tröttnat på finlir då. Sen lyckades jag ändå ta livet av mig, för jag fattade inte hur man skulle ta bort linsskyddet på acceleratorn. Jag sköt bort den svarta pluggen med nanogeväret och sen hoppade jag upp för att se vad som mer behövde göras. Om man går in i röret dör man snart. Däremot går det bra om man avlägsnar hela yttersta delen av mynningen! Mycket nöje med ett fint spel!

Gå till forumtråden för det här inlägget – (7) Posts