Recension: Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic | PS3bloggen.se

Recension: Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Premiär: 9 april
Pris: ej bestämt ännu

Du som gillade Super Smash Bros vet vad jag pratar om. Skratt blandas med klagolåt när du ömsom skickar omsöm skickas genom luften i en sagolik slagsmålsröra. Kanske får du en eldboll i skallen precis när du klarat av en akrobatisk manöver och gnäller över orättvisan i att den där feta powerupen hamnade framför någon annans fötter istället för dina. Så är det ungefär.

Vi tar det från början: Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic är ett PSN-spel där små kung fu-dockor pucklar på varann med nävar, tillhyggen eller ki-magi. Spelet är utvecklat av svenska Tarsier Studios med Mark Healys (en av Little Big Planets skapare) originalförlaga från 2005 som inspirationskälla.

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic, skärmdump 1

Roligast är Rag Doll Kung Fu i flerspelarläget. I enspelarläget är du begränsad till en serie utmaningar som du egentligen bara spelar för att träna, samla trophies eller öppna upp nya kläder att använda till dina rag dolls (trasdockor(?)) Det är i flerspelarläget som Rag Dolls Kung Fu blommar ut, dock. Du kan själv designa dina slagskämpar som du vill med de hattar, skor, kläder och färger du öppnat upp, vilket gör det ännu lite roligare. Själv tycker jag det är vansinnigt roligt att ge kollegan på nöten utklädd som en av snubbarna i filmen Clockwork Orange med vit dräkt och plommonstop (se videon nedan).

Tarsier Studios säger sig ha lagt ner mycket tid på att både låta nya spelare komma in i spelet snabbt och låta erfarna briljera med tuffa moves – och det har de lyckats med. Förutom det vanliga slaget och sparken (plus diverse kombos) finns det tre specialmoves som kräver ki – mental kraft som du får av att puckla på motståndare. Ett sådant move är eldflugan som låter dig fara som en raket över skärmen och är bra till att slå motståndare till marken eller hålla dig kvar på banan. Ett annat är en klotblixt som kan laddas upp och kastas. Det tredje är en slags Hulk-slam där du helt enkelt bara vräker energi ner i marken så att de närmast dig trillar omkull. Samtliga dessa tre utförs med hjälp av SIXAXIS-funktionen och knapptryck – och det funkar faktiskt rätt ok.

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic skärmdump 3

Förutom slag, sparkar och specialmoves kan du plocka upp det mesta och använda; bostavar, shuriken och nunchaku till exempel. Men även krukor, lådor och andra spelare kan med fördel ösas i ansiktet på motståndare för önskad effekt.

Tack vare ett ganska stort antal banor och fyra olika spelvarianter (Alla-mot-alla, Herre på täppan, Fånga fisken och Dodgeball)  så erbjuder Rag Dolls Kung Fu bra variation och man hittar snart de kombinationer av banor och varianter som är roligast. Bäst och galnast tycker jag det blir när man verkligen är fyra spelare på banan och eftersom AI:n är bra balanserad så funkar det utmärkt att spela två spelare plus två CPU-styrda så att det händer mer – om du bara råkar ha en enda vän alltså.

En fiffig liten funktion är att alla matcher kan spelas in och läggas på PS3:ans hårddisk i mp4-format. Utöver detta går det också att ladda upp filmsnutten till YouTube direkt från spelet, vilket är trevligt. Ett exempel på en sådan film ser du nedan där jag spöar upp nämnda kollega å det grövsta i Dodgeball.

Dåligt då? Tja, i vår förhandstitt påstod jag att det finns ett onlineläge där du kan spela mot andra över nätet. Detta verkar inte vara fallet. Oavsett vilket så är Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic roligast med fyra spelare i samma soffa. Klart köpvärt, beroende på slutgiltigt pris, även om onlinemode hade varit kul.

7/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (10) Posts