The laws of physical mathematics are certainly against it. Though, if you were more than a little overweight and willing to go through excruciating barriers of human torture over the course of 30 days, then yes it is “possible,” using that word very loosely. good food to lose weight Take measures to prevent infections. garcinia cambogia warning weight loss Follow these two methods and nothing, absolutely nothing will stop you from losing weight! you can try these out How can you avoid female hair thinning? That is truly a predicament that s been asked progressively more recently, as women hair loss gets increasingly more common. The numerous occurrences of female thinning hair and loss of hair is very unpleasant for ladies, as hair loss has commonly been considered a curse in men only. click * TM is not a religion or philosophy and involves no new beliefs or change in lifestyle. webpage Recension: Pro Evolution Soccer 2010 | PS3bloggen.se

Recension: Pro Evolution Soccer 2010

Pro Evolution Soccer 2010

Runt tre veckor efter att EA Sports släppte detta årets upplaga av FIFA (9/10) så har det blivit dags för Konami att svara. Pro Evolution Soccer 2010 heter den senaste versionen av PES-serien och det ska bli mycket spännande att se vad det har att bjuda på jämför med FIFA. Det är såklart oundvikligt att jämföra denna typen av spel, då det i grund och botten handlar om samma sak. Då andra spel kan byta miljöer/uppdrag och de tidsåldrar då de utspelar sig, så kommer alltid FIFA och PES att handla om fotboll under det nuvarande året. Jag tänker dock börja med att gå igenom vad jag gillar och ogillar med spelet så kommer jämförelserna mellan de olika spelserierna och årgångarna i slutet.

pro evolution soccer 2010

Jag lirade personligen främst Pro Evolution Soccer fram till förra året, då FIFA var det bättre spelet, och jag känner själv att spelet har gått igenom en större förändring. Från att vara den ultimata fotbollssimulatorn där man tyckte att fysik och rörelser stämde väl överens med verkligheten har nu istället PES blivit ett riktigt bra arkadspel. Det går snabbt och lätt att bara plocka upp kontrollen och riva av en match. Jag gör dessutom redan i min första turnering några riktigt snygga mål, inlägg med tillhörande nickar, språngnickar och dessutom en bicykleta upp i krysset bakom den förvånande målvakten.

Vad gäller spellägen så finns det förutom träningsmatcher, inhemska cuper och serier som vanligt en del extra. Bland det roligaste är att spela ett helt Champions League-slutspel, för till skillnad från vissa andra saker i spelet (mer om detta senare) så är hela CL-turneringen fullt licensierad med musik och allt. Kalla mig gärna nörd, men det är så mycket roligare att tåga in till en match om stämningen runt omkring känns äkta. Det är förövrigt i spelargången innan match man främst får njuta av den otroliga grafiken när det gäller spelarna, och det är absolut inga problem att peka ut Zlatan, Messi, Torres, Fabregas och resten av killarna. Frågan är om renderingen av spelare någonsin sett bättre ut i ett sportspel? Även ute på plan är det lätt att särskilja spelarna. Löpstil, dribblingar, målgester och frisparkar är anpassade efter personerna,  och det känns som om det ligger mycket tid bakom att få till rätt rörelsemönster till alla. En sak som man dock kan klaga på är att transfers och annat som hänt “sent” i sommar/höst inte har slagit igenom, och Nicklas Bendtners byte från siffra 26 till 52 märker man inget av, medan Pompeys spelarflykt inte är riktigt lika hemsk i spelet som på riktigt då Kranjčar, Distin och Campbell alla spelar kvar i laget. Alla dessa ändringar finns med i FIFA, och då de klarat av det kan man tycka att Konami borde kunna presentera än mer färska laguppställningar då spelet dyker upp i butik tre veckor senare.

pro evolution soccer 2010 player entrance

Master League heter manager-läget i PES 2010. Funkar precis som förut, det finns lite nya finesser såsom ett helt nytt menysystem, ungdomslag, samt att träningsläget för dina spelare är lite omgjort. Vinner du dessutom Champions League med ditt lag så får du under nästa säsong möta Sydamerikas mästare i en match som kan liknas vid klubblags-VM. På det hela så känns det lite fräschare än tidigare och fungerar klockrent. Till skillnad från andra spel så verkar de simulerade matcherna mellan de lag som du inte själv styr funka bra. Den säsongen jag rusade igenom vanns av Arsenal med United, Liverpool och Chelsea på andra- till fjärdeplats. Med andra ord inga konstiga resultat i stil med att Pompey vinner och Gunners och Spurs åker ur högsta serien. Även transfersystemet känns bra. Man kan inte köpa spelare som inte tror att de får speltid i ens klubb, och storklubbarna säljer inte sina stjärnor hur mycket pengar du än bjuder.

Istället för Be-A-Pro har vi i PES-världen Be-A-Legend. Funkar på samma sätt som i FIFA, inte mycket att säga till om där. En av de få skillnaderna är att istället för harva i B-laget, så får du vara med och spela träningsmatcher mellan A-lag och B-lag innan du är mogen för riktigt spel. På det hela känns det lite svårare att få en startplats i A-laget i PES än i FIFA, men jobbet som inhoppare är inte helt oglamoröst det heller. Står det 0-0 länge, kommer du ofta in runt i 70:e minuten, och coachen sparar inte på berömmet när du avgör med en läcker nickskarv med en minut kvar!

pro evolution soccer 2010 gameplay

En sak ska nämnas som egentligen inte har med spelet att göra utan bara är byråkrati och pengar bakom kulisserna. PES 2010 är inte fullt licensierat. Det är inte så att spelarna heter Cech Fasregas, Robert Von Perser och Steffanie Gerrbrand utan det är “bara” så att vissa klubbar har fått andra namn. Jag tror att jag har lokaliserat det till att det gäller i princip alla de engelska klubbarna (utom Man U och Liverpool). Det är lite störande, men som tur var är namn/klubb-editorn förträfflig. Den använder dessutom PS3-systemets ordbok, så då jag redigerade namn redan förra året så är det bara att välja rätt klubb i snabblistan istället för att knappa in bokstav för bokstav. Om ni vill ha hjälp med vilken klubb som är vilken kan ni höra av er!

Som jag nämnde i början känns numera PES som spelet med mest arkadkänsla. Det är lätt att starta, det blir snygga mål och man klarar sig bra utan alla inställningar.  Det är dessutom enligt min mening snyggare än FIFA rent grafikmässigt, som i sin tur känns som en mer solid fotbollsprodukt. Finterna flyter på bättre och emellanåt kan PES kännas lite hackigt i rörelserna. Vad gäller onlineinnehållet så finns det för tillfället brister i de båda vilket gör att en jämförelse blir svår. EA verkar ha lite problem med sina servrar och PES 2010 är inte släppt i butik än, så servrarna är för tillfället lite tomma.

Vinnaren i årets fotbollsfight? Vi gav FIFA 10 betyget 9/10, ett betyg jag håller med om, och jag ger Pro Evolution Soccer 2010 ett steg lägre än så. Men den stora vinnaren är egentligen spelarna och fansen. Jag spelar båda spelen med lika stor glädje, fast jag gör det på olika sätt, och de är väldigt bra båda två. Jag kan tänka mig att det blir det svårare än någonsin att välja sida i år. Jag gör på det gamla vanliga, svenska sättet och väljer båda två!

8/10