Recension: PixelJunk Shooter

pixeljunk-shooter-banner

På pappret: Ett spel av Thrust-typ med en del nya idéer.
I verkligheten: En underhållande skjut-/pusselkombination med roliga vätskor att leka med.
Pris: 70 kr på Playstation Store – ute nu!

Jag är ett stort fan av Q-games och deras PixelJunk-serie, framförallt PixelJunk Eden (efter patchen) och inte minst PixelJunk Monsters som fortfarande är ett av mina favoritspel till PlayStation 3. Därför blev jag lite orolig när vi fick se de första bilderna av det som då bara kallades PixelJunk 1-4, som alltså senare fick namnet PixelJunk Shooter. Detta då det såg ut att vara ny variant av gamla Thrust, precis som Gravity Crash (6/10), där det senare också såg mer färgsprakande och energiskt ut, och knappast något som tillhörde min favoritgenre.

pixeljunk_shooter_2

Nu borde jag förstås inte ha oroat mig utan litat på att Q-games skulle lyckas göra detta till en alldeles egen spelupplevelse, för det är precis vad de lyckats med. Visst styr man ett litet rymdskepp som flyger omkring och skjuter i trånga gångar, men skillnaderna mot till exempel Gravity Crash är slående och omedelbara; För det första så finns här ingen gravitation man ständigt måste kämpa mot, och för det andra så exploderar man inte så fort man råkar nudda en vägg. Faktum är att man inte tar den minsta skada av av stöta emot väggarna, utan skada på ditt skepp mäts helt och hållet i värme, en värme som ökar när du blir beskjuten, befinner dig nära het lava eller avfyrar lite för många målsökande missiler på samma gång, och som du minskar genom att avvakta i ett lugnt område eller helt enkelt genom att dyka ner i det vatten som finns utspritt på banorna.

Och det är just dessa vätskor och deras egenskaper som är den stora behållningen med PixelJunk Shooter, och faktiskt gör det till ett pusselspel snarare än ett shoot ‘em up. Kommer du inte någonstans? Kanske skall du skjuta sönder lite sten så att det strömmar ner vatten i den stora lavapoolen under dig, lava som då stelnar och sedan går att skjuta sönder för att skapa en öppning att flyga igenom? Kanske är det en lavaström du skall leda om för att smälta ett lager med is? Eller kanske skall du få vattnet att strömma ner i den heta magnetiska oljan för att skapa gas som sedan stiger, och sedan antända denna med hjälp av lite lava?

pixeljunk_shooter_1

Vatten och lava är de enda variablerna i de första banorna, men sedan dyker det alltså upp nya utmaningar allt eftersom, och du får också uppgraderingar till ditt skepp som gör att du kan spruta vatten eller het magma, eller som kanske inverterar skadan ditt skepp tar så att du helt plötsligt tål värme men inte kyla. Mot slutet så dyker alltså den magnetiska oljan upp, och det ger nya klurigheter då du inte bara skall hantera den med andra vätskor, utan du får använda dragningskraften från både ditt eget skepp och kontrollerbara elektromagneter utspridda på banan.

Vätskorna är alltså kärnan i hela PixelJunk Shooter, och de är modellerade med en väldigt välgjord fysik som gör det till ett nöje att hantera och kontrollera dem, och får mig att känna mig som barn på nytt då jag stundtals glömmer bort att jag skall ta mig vidare och istället bara flyger omkring och sprutar magma på is eller vattenbombar ett stort hav med lava. Den klockrena och exakta kontrollen över ditt skepp och den sköna grafiken gör också att man trivs där man flyger omkring och plockar upp kvarglömda överlevare i grottsystemen.

pixeljunk_shooter_3

Nu har jag inte bara bra saker att säga om PixelJunk Shooter, t.ex. så är det något överraskande ett väldigt lätt spel, vilket jag inte hade gissat med tanke på de tidigare spelen i PixelJunk-serien. Det skall mycket till för att man skall dö mer än en handfull (eller två) gånger innan man har spelat igenom hela spelet och spelupplevelsen kunde gott varit längre, nu klarar nog de flesta spelet på 4-4,5 timmar, vilket visserligen är helt okej för ett PSN-spel men jag hade ändå önskat mig mer. Lite fler fiender att skjuta på hade varit välkommet, inte minst så hade de tre olika bossfighterna man bjuds på kunnat göras betydligt mycket roligare, och ännu klurigare pussel hade behövts för en större utmaning, men nu får vi vänta på eventuella expansionspaket för det, något som dock säkerligen är på väg. Dessutom så hade ett banredigeringsverktyg gjort sig mycket  bra i det här spelet, då jag är säker på att det hade skapats mängder med underhållande banor från spelare världen över.

Det finns också ett tvåspelarläge som dock är en rejäl besvikelse efter att ha sett hur väl det fungerar i PixelJunk Monsters, för här tillför det dock inte särskilt mycket utan gör mest spelet ännu mycket enklare. 70kr är dock ett ganska hyfsat pris för vad man får tycker jag och just priset höjer betyget ett snäpp, och vem vill inte känna sig som barn på nytt när man sitter och leker med olika kladdiga vätskor? Jag vill det i alla fall, och jag ser fram emot mer.

8/10