* Dyslipidemia effective diet pills for weight loss What is Calotrim? camp for weight loss The Truth about the Fruit fat loss exercises for women You may remember how long it took you to put the excess weight on in the first place. Well, isn t it logical then to allow yourself a reasonable amount of time to take it off again. intermittent fasting fat loss • Learn the top twelve worst foods for weight gain diet pill Recension: Need For Speed: Shift | PS3bloggen.se
PS3bloggen.se

Recension: Need For Speed: Shift

NFS_Shift_logo

Need for Speed-serien är säkert välbekant för de flesta här, då den varit en av Electronic Arts kassakor under en längre tid, men själv så har jag aldrig varit särskilt förtjust i den glättiga arkadracingen och fåniga försök till The Fast and the Furious-handling. Framförallt de senaste två spelen (ProStreet (5/10) och Undercover) har varit rent usla, men i år så har EA gjort en helomvändning med Need For Speed: Shift. Nu handlar det om ren och skär banracing med en betydligt mer realistisk inriktning, och det är med denna vetskapen i bakhuvudet jag sätter mig tillrätta framför tv:n, och där blir jag kvar.

nfs_shift_1

Det första som händer är att man får testa sina kunskaper i en trimmad BMW M3 på Brands Hatch, och beroende på resultatet så ställer spelet in en lämplig svårighetsgrad (som dock givetvis kan ändras). Ovan och nästa överrumplad som jag är kör jag för snabbt och oförsiktigt, och hamnar obevekligen i ett par sandfållor innan loppet är över. Spelet rekommenderar en av de lättare svårighetsgraderna och jag sväljer stoltheten och accepterar, något som visar sig vara litet av ett lyckodrag.

nfs_shift_4

Efter det är det dags att införskaffa en bil och sedan ge sig i kast med de första tävlingarna, vilka är indelade i 5 nivåer, där den femte och sista är en hägrande NFS Live World Tour. De olika nivåerna låses upp efter hand med hjälp av de stjärnor man vinner under loppen, som delas ut för att placera sig på prispallen eller nå upp till vissa satta mål gällande poäng, att klara alla kurvor eller något annat uppdrag. Man belönas förstås även med pengar för bra insatser, och sedan är det de ovan nämnda poängen, som i sig är ett annat system som uppgraderar en som förarare, och de finns i två varianter: precisionspoäng och aggressionspoäng.

nfs_shift_2

Precisionspoäng delas ut under loppet för saker som att klara en kurva perfekt, köra ett varv utan att stöta i något, köra om någon utan att röra vid dem och hålla sig till den perfekta racinglinjen. Aggressionpoäng får man för att stöta ihop med andra bilar, sladda i kurvorna, putta andra av banan och liknande. Detta gör att man får en helhetsbedömning som aggressiv förare eller precisionsförare, vilket påverkar både vilka mål man får inför varje lopp, samt vilken typ av motståndare man möter online.

Jag börjar som klart aggressiv förare, men det dröjer inte länge förrän jag är precisionens mästare. I takt med att jag utvecklas så ökar jag också svårighetsgraden och stänger av fler och fler hjälpmedel vilket skapar en perfekt inlärningskurva, och ett spel som visar mer och mer av den utmärkta spelkontrollen. För som jag nämnde i början så är detta inte arkadracingspel utan mer utav en simulator, och resultatet är riktigt lyckat. Bilarna reagerar verklighetstroget och straffar den ordentligt som försöker köra på fullt ställ genom kurvorna, och man känner också väldigt stor skillnad mellan de olika bilmodellerna. Ett sladdrigt amerikanskt muskelåk måste hanteras helt annorlunda än en kort framhjulsdriven japan eller en bakhjulsdriven europeisk supersportbil.

nfs_shift_3

Känslan är som sagt utmärkt, och man tvingas testa både olika bilar och olika typer av racing i de olika typerna av lopp som finns: tävling mot ett gäng moståndare, driftingevent, tidsattackläge, eliminator-event där den sista bilen plockas av banan vid vissa tidsintervall, samt dueller där man möter en enda förare i bäst av tre lopp på en bana. Dessa olika typer av evenenabg kan också köras online, och onlineloppen fungerar mycket bra (när de väl kommer igång, laddningstiderna kan bli långa) och ökar även på ens förarpoäng.

Gällande grafik och ljud så fortsätter de positiva omdömena, både banor och bilar är väldigt snygga och vägjorda, och det är sällan som spelet hackar till (även om det händer), ett lopp med 13 motståndare i solnedgången ute på någon skogsbana kan t.om. vara värt att se lite av reprisen på, då det kan vara svårt att njuta när man sitter hyperkoncentrerad inför nästa kurva. Fartkänslan är också väldigt god, vilket inte minst märks på de tätare banorna och när man väl uppgraderat sin första bil eller köpt en bättre. Vad gäller motorljuden så är det en njutning att höra sin vinande turbo som man just införskaffat när man susar nerför en raksträcka.

nfs_shift_5

Som jag nämner ovan så kan man uppgradera sina bilar med nya motorer, turbo, fjädring och däck, och man kan också finjustera en mängd inställningar för att få en bil som passar ens körstil. Räcker inte det så är det dags att köpa en ny bil, och det finns ett antal kända bilar att välja mellan, med namn som Koenigsegg, Bugatti Veyron och Pagani Zonda bland de allra mest exklusiva.

Efter alla dessa positiva ord så är tiden kommen till det negativa. För det första så känns hela spelet lite kallt och stelt och användargränssnittet är plottrigt. Laddningstiderna är också för långa vilket blir irriterande efter ett tag. Spelet har en hel del banor och problemet är kanske inte antalet i sig, men tyvärr är det så att många av dessa klassiska banor har man kört i så många andra bilspel tidigare att de helt enkelt inte känns särskilt spännande, hur välgjorda de än är.

nfs_shift_6

Skademodelleringen på bilarna är också ok, men nog väntar jag mig lite mer än att bara motorhuven flyger av efter att jag planterat min BMW M3 i en betongvägg i 260 kilometer i timmen, och även på de högre svårighetsgraderna så tjänar man lite för mycket på att bara köra rakt in i och trycka ut motståndarna i en kurva. Just bilfysiken är lite skum ibland, med de kraftfullare bilarna så kan man bara köra ikapp en motståndare bakifrån, för att sedan köra under(!) honom och hans bil flyger i luften som en vante. Slutligen så är det ett klart antiklimax när man väl når den korta och lätt avklarade NFS Live World Tour, här är det istället resan dit som är målet.

Trots dessa klagomål är alltså Need For Speed: Shift ett utmärkt spel som borde göra vilket fan av digital racing som helst nöjd. Det är inte revolutionerande, det är inte störst eller mest hajpat, men det är ett riktigt bra och beroendeframkallande spel. Själv så kommer jag inte sluta spela förrän den där Platinum-trofén är min, och kanske inte ens då.

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

8/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (6) Posts
  • Share/Bookmark

Taggar: ,

Relaterade inlägg:

7 svar på “Recension: Need For Speed: Shift

  • 1
    Zupron
    2009-10-14 klockan 01:20

    Vet inte om jag ska skratta eller gråta, visst har Shift en potential som de 3-4 senaste NFS spelen saknat men att ge detta spel 8 av 10 i betyg är ju helt absurt. Det hade behövt minst ett år till i utvecklingsstadiet för att bli något vettigt. Det är ytterligare bara ett skitspel som EA spottar ut sig och det gör mig så besviken.

    Spelade spelet på flertal inställningar och bilarna har en hel del tendens till att släppa i kurvor oavsett hastighet. Hjulen släpper på en raksträcka trots massiv downforce.

    Simulator? Nej! Kunde blivit något bra men jag väntar hellre på ett spel som jag vet utvecklats med passion och med mottot att göra ett av världens bästa bilspel. Dvs nästa del av Gran Turismo-serien istället för att ge mig på denna massproducerade (skit) “simulator” från EA!

  • 2
    bmarry
    2009-10-16 klockan 12:39

    Visst kan hjulen släppa på en raksträcka, bara effekten är tillräckligt stor och underlaget något ojämt. Men det krävs en bra ratt för att ge spelet en bättre realism.
    Flera bilar i spelet kräver att gaspedalen hanteras lite varsamt. I farter en bit över 200 har bilarna beroende på underlaget en tendens att vandra något i sidled, vilket är ett riktigt beteende. Shift är ett fantastisk bra racing-spel med en hel del mycket lyckade innovationer som säkerligen bidragit till andra spelutvecklare fått lite “kalla fötter”. Det är tråkigt att personer som har svårt att hantera krävande racingspel måste projicerar sina egna tillkortakommanden på spelprodukten. Allt är långtifrån bra som tidigare produceras på det här området. Men NFS Shift sätter ribban på en nivå som kommer att hjälpa till att styra utvecklingen mot bättre och bättre racing-program. Stort grattis till spelutvecklarna som gett oss chansen tlll en enastående spelupplevelse. Och en bonus för oss som älskar kvalité, realism och nytänkande det kommer bara att bli bättre och bättre racing framöver. Man behöver inte köpa hela “paketet” vissa inslag är kanske i barnsligaste laget, men man får inte glömma att produkten skall passa fler än bara simulator-nördar. Men faktum kvarstår Shift-gänget har gjort en värdefull insats.

  • 3
    Criterions Need for Speed släpps under 2010 | PS3bloggen.se
    2009-11-11 klockan 14:53

    [...] Som vi tidigare rapporterat kommer nästa version av Need for Speed att utvecklas av Criterion. Efter ett gäng rena motorhaverier av EA Games är det mer eller mindre på tiden att man skickar över stafettpinnen till någon annan. Det är bara att inse, Need for Speed-serien är ett av de starkaste varumärkena inom motorspel och hade man bara vårdat det lite bättre hade man sluppit se kalkon efter kalkon (förutom årets Need for Speed: SHIFT (8/10)). [...]

  • 4
    Svenska speltoppen vecka 45 [2009] | PS3bloggen.se
    2009-11-12 klockan 13:49

    [...] Hero (som vi recenserade igår) ligger kvar på listan, och Need For Speed: SHIFT har kommit upp [...]

  • 5
    Need for Speed: Shift får extramaterial i december | PS3bloggen.se
    2009-11-23 klockan 17:29

    [...] att man faktiskt lite då och då kastar ut material som är gratis. Just detta gäller för Need for Speed: Shift (8/10) när vi i december får ett paket som man kallar Team Racing Pack, vilket utöver ett nytt [...]

  • 6
    Split/Second: Velocity | PS3bloggen.se
    2010-02-25 klockan 15:36

    [...] Vi har precis nåtts av nyheten att förra årets bästa racingspel släpps här i Europa den 21 maj! Ni kanske undrar hur det hänger ihop, men faktum är att Split/Second vann den kategorin på E3-mässan förra sommaren, i konkurrens med andra minst sagt kapabla titlar som DiRT 2, Gran Turismo 5 och Need for Speed: Shift (8/10). [...]

  • 7
    Patrik
    2010-04-9 klockan 14:42

    buy zupron, sell bmarry