11. Lower risk of osteoporosis supplements for weight loss that really work Eating right is the beginning stage in losing weight. However, there is a lot more to it than just watching what you eat. In the United States, there is a great problem of obesity, and being obese is not to your advantage. Huge portion and greasy food that are sold in the market is partly responsible. So, in the past couple years, fad diets have appeared and promise you that you will lose weight in an unbelievably short amount of time. bitte hier die seite verlassen If you want to lose just a few pounds for aesthetic reasons, hit product may not be for you. If all you need is some exercise and a light diet, you might be putting yourself at risk. Phentermine Phe375 is meant for people with serious over weight problems. The drug is designed for people who are about 30 percent over a healthy body weight. There is a reason that it is one of the most popular and advertised diet pills. best diets to lose weight quick Another important point to play when we talk about the avocado is their great help to treat some illnesses that can disrupt the normal course of our lives, some of these disorders as: vegetarian diet plan Perform HIIT best diet weight loss Recension: Mirror’s Edge | PS3bloggen.se
PS3bloggen.se

Recension: Mirror’s Edge

Jag springer som en galning över hustaken med kulor som viner runt öronen på mig, och i ögonvrån ser jag hur en byggnadsställning lyser upp i rött – ett säkert tecken på att det är hit jag ska. Efter ett snabbt kliv mot väggen hoppar jag upp för relingen och kastar mig sedan ut till nästa hus, tio meter bort. Greppar tag i stuprännan, glider ned till en avsats och springer sedan längs väggen till säker mark. Efter det sparkar jag in dörren, tar mig in i höghusets korridorer och lämnar polisen bakom mig. Så kan det gå i de bästa ögonblicken i Electronic Arts spel Mirror’s Edge, som har utvecklats av svenska DICE.

Men tyvärr så är inte alla ögonblick som detta.

Under det senaste året så har Mirror’s Edge hyllats som en renessans inom spelvärlden. De klara och enhetliga designvalen, de smidiga rörelserna och det faktum att krigsspelsutvecklaren DICE höll på att skapa ett plattformsspel i förstapersonsperspektiv gjorde att de flesta av oss blev alldeles till oss av förväntan. Sedan kom demoversionen för några veckor sedan, och jag tror nog att vi var flera som spelade det både en och två gånger och förundrades över de smidiga rörelserna och den stora friheten man kände.

Det stora problemet är bara att när själva spelet börjar så möts man av både bra och dåliga saker. De bra sakerna är rätt många till antalet, bl.a. det ovan nämnda Runner Vision, som lyser upp den ljusa och stilrena miljön med skarpa färger som får en att intuitivt välja rätt rutt genom spelet, något som är ett absolut måste när man har bråttom. Animationerna är dessutom rejält snygga, likaså ljuden man själv står för när man springer och hoppar fram med andan i halsen. Jag tycker även om de animéliknande mellansekvenserna som bryter av kapitlen på ett bra sätt och får den annars rätt banala berättelsen att kännas intressant. Sånt kan jag verkligen uppskatta när jag svingar mig fram och gör galna, akrobatiska hopp mellan avsatserna.

Men så ramlar jag och slår ihjäl mig. Igen. Väntar i två sekunder på att få starta om och börjar sedan springa på nytt. Tajmar fel, ramlar ned från hustaket och dör än en gång. Lägger ifrån mig handkontrollen, tar ett djupt andetag, tittar ut genom fönstret för att stävja åksjukan och undrar varför en professionell budbärare som Faith måste vara så ofattbart klumpig. Ja, det är ju jag som styr, men i ärlighetens namn så ska man inte kunna vimsa över hustakskanten och falla 30 meter till sin död bara sådär. Det finns någon slags självbevarelsedrift som borde kicka in och ta över. Lite mer gummerade kanter, lite mindre ansvar. Jag föredrar lite mindre frihet om det innebär att det blir roligare att spela.

I stället för att förstapersonsperspektivet befriar spelaren så bestraffas man för att man inte kan se sig omkring ordentligt, och i kombination med den inte helt tillförlitliga ledtrådarna som ska visa rätt riktning så blir det väldigt många fatala felsteg. Ibland känns det som att jag spelar Space Ace, och då finns det inget annat att göra än att stanna upp och ta sig en funderare på var man ska, vilket känns som raka motsatsen till vad Mirror’s Edge ska eller vill gå ut på. Ett liknande problem är striderna, då man varken tål särskilt mycket eller uppmuntras att slåss. Spelet säger åt en vid flera tillfällen att man hellre ska fly än illa fäkta, men när man helt plötsligt tvingas besegra flera tungt beväpnade poliser innan man kan gå vidare så känns det inte helt rättvist, Det gäller särskilt när man även måste spela om långa plattformssekvenser innan man ens tagit sig fram till striderna. Utplaceringen av kontrollpunkterna känns faktiskt helt katastrofala, med onödiga småmoment som måste göras om varje gång man råkat dö.

Nej, Mirror’s Edge är som allra bäst när man spurtar fram över takåsarna i vild panik och lyckas pricka rätt i sina hopp. Då känns det som ett fantastiskt nyskapande spel som verkligen banar ny mark inom spelvärlden. Som parkourspel så fungerar det extremt bra, men som plattformsspel så tappar det dessvärre såväl fart som precision, till den grad att det blir en plåga att ta sig genom kampanjen. Det tog mig ca 9 timmar att spela klart spelet, och det hade nog gått att ta bort några timmar OM JAG INTE DÖTT FEM HUNDRA GÅNGER. Omspelsvärdet är dock ganska högt tack vare tidsutmaningarna i kombination med att det blir mycket enklare när man vet exakt var man är på väg.

Utvecklarna DICE har i alla fall visat att det går att skapa ett genomarbetat plattformsspel i det här perspektivet. Nu önskar jag bara att de utvecklar ett rejält roligt spel som passar konceptet bättre än det här, för trots att det ibland är riktigt kul att spela ibland, så kan det inte bli bättre än bara bra.

7/10

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

  • Share/Bookmark

Taggar: , ,

Relaterade inlägg:

23 svar på “Recension: Mirror’s Edge

  • 1
    Tor Sigurdson
    2008-11-21 klockan 20:20

    Komigen Toby! ;-)

  • 2
    apekatt
    2008-11-21 klockan 22:36

    Jag tyckte det var synd att DICE inte litade på sitt spel tillräckligt mycket.
    Som parkour/free running/öppen värld är det kul. Så fort du hamnar i strid faller det roliga. Särskilt eftersom fienderna verkar ha radar-syn och superhörsel ;)

    Tekniskt och spelmekaniskt är det underbart, bortsett från vissa små issues.
    Det är visuellt snyggt. Det är en skön känsla av kroppsmedvetenhet man får,
    men det är bitvis bra jäkla trasigt som spel. “Du är en runner”, det
    predikas antivåld. Men vissa banor GÅR INTE
    (utan enorma frustrationer, alternativt minutiösa omspelningar och
    millimeter-precision) att klara utan att skjuta.
    Fienden ser dig på 30-40-50-60 meters håll. Gärna utan att du ser
    fienden. Disarm-systemet är stundvis defekt,
    vapen är röda, men likförbaskat händer det ingenting när man försöker
    disarma.
    Lite för uppenbara triggers i miljön för när/hur fiender ska komma.
    Taskig scripting ibland med andra ord.

    Det hade rockat om det inte hade funnits skjutvapen.
    Det hade rockat om Altair och Faith hade fått barn, och på något sätt
    hybridiserat sig. Så är inte fallet. Nu står vi med två halvdant
    grymma lir, men inget av dom når riktigt ända fram.

    Väldigt enig med 7/10. Med lite mindre fiender och frustration hade det kunnat bli en klockren 9:a… :)

  • 3
    Natan
    2008-11-22 klockan 01:57

    Jag tycker man lika gärna kan köra Assassin´s Creed!! Mycket lättare att kontrollera spelaren och så kan man döda folk med svärd också :) Man kan väl nästan klättra mer i Assassin´s än Mirror´s ?? Jag älskar iaf Assassin´s Creed med hela mitt hjärta!!!

  • 4
    Natan
    2008-11-22 klockan 01:59

    Och så är det så mkt snack om att Mirror´s e nyskapande… Assassin´s Creed koom ju förra året?!?! För det är väl ändå Le Parkour det Altair gör? hoppar omkring på hustak o klättar och så…?! ack o ve!

  • 5
    Steffe
    2008-11-22 klockan 07:39

    Evigt klagas…. OM ni tycker att det blir krångligt, ändra svårighetsgraden. Den är där för att användas.

  • 6
    kroffe
    2008-11-22 klockan 11:12

    Det är ett evigt klagande på att man dör för mycket i dagens spel och att man får spela om moment. Men det är ju ett spel och med spel följer regler. Om man ser till många av de klassiska plattforms-spelen eller FPSen klarar man inte de spelen rakt igenom utan att dö heller. Att få spela om ett avsnitt kan vara frustrerande men får dig som spelare att ytterligare uppskatta den möda som lagts på bandesignen…

  • 7
    Toby Lee
    2008-11-22 klockan 13:03

    Kroffe: Det är okej att spela om vissa partier, men tempot sänks något oerhört när jag först måste öppna dörrar eller titta på filmsekvenser innan jag kan börja, särskilt när det rör sig om riktigt svåra delar där slumpen spelar stor roll (som i strider).

    Steffe: Svårighetsgraden gäller bara striderna om jag har förstått rätt, vilket visserligen underlättar viss frustration, men som inte förbättrar plattformsdelarna.

    Ja, jag hoppas att sjuan återspeglar det jag känner för spelet. De fantastiska delarna är som en nia, medan de dåliga är som en fyra. Någon stans där i mitten hittar vi snittbetyget, som jag ändå var tvungen att sätta som sju.

  • 8
    Daniel O
    2008-11-22 klockan 13:09

    Jag läser alla recensioner som skrivs här, även om jag är intresserad av spelet eller inte.
    Vet du vad som hade givit en mer utförlig recension? :)

    När du sätter betyget, så dela in det i kategorier.
    Exempelvis om du tycker storyn är bra skriver du:
    Story: 9/10

    Sen fyller du på med ex.
    Grafik: 8/10
    osv.

    Då hade det givit iaf MIG mer än att bara se den slutgiltiga siffran.

    Men som jag sagt många gånger innan, jag älskar det bloggen (alla skribenter inräknade) gör för mig.

  • 9
    Anders
    2008-11-22 klockan 13:39

    Efter ha spelat demot kan jag bara säga: sicket skitspel. Hade dugit som psn spel möjligtvis. För det första ser spelet hemskt ut. Förstår inte att en del tycker det är snyggt då spelet består av vita lådor som hus som man hoppar emellan. Helt död stad.

    Han tröttna på hoppa mellan de vita klossarna rätt fort. Jag gillar plattformsspel annars…

    Nä det här är nog enligt mig ett av de mest överskattade spelen någonsin. Känns lite som att det inte hade fått en 7:a om det inte varit svensktillverkat. Lite omdöme: ja det var ju bra för att vara svenskt åtminstone…

    :)

    Grym blogg i övrigt!

    Vänlig hälsning Anders

  • 10
    Natan Gullström
    2008-11-22 klockan 14:20

    Bra för att vara svenskt??

  • 11
    Andreas
    2008-11-22 klockan 17:48

    ett “svenskt” spel borde vara “lagom” kanske? ;)

    men detta känns som “vi skiter i regler och marknadsundersökningar, vi skiter i förutfattade meningar, och vi skiter i pedagogisk svårighetsgrad!”

    ett såpass djärvt koncept bör premieras, oavsett om det är närproducerat eller ej, men särskillt när en så träig utveckling som FPS är vad som det utvecklats från.

    jag skulle ge det 8-9/10 i betyg. spelet i sig är fulländat, om det verkligen förtjänar mer än 2p avdrag för kontrollfrustration är jag osäker på. att handlingen är lite menlös kan jag ta, det är standard i spel idag. se bara på GTA4, vad har det under ytan och alla sina krystade miniuppdrag egentligen? inget, ändå hyllas just det.

  • 12
    Tap10lan
    2008-11-23 klockan 13:08

    Jag kan bara säga att jag var mycket sugen på det här spelet, och att det är trist att läsa det här. Själv spelar jag igenom Alone in the Dark – Inferno nu och funderar just på sånt som hur man viktar kontrollpunkter och plattformselement mot nyskapande lösningar…

  • 13
    Samfisher
    2008-11-24 klockan 16:23

    Det största problemet med ME var att det var så frustrerande på vissa delar, exempelvis om man hoppar mot en stupränna på väggen så kunde man missa den med 10 cm och dö, sånt irriterar ju bara och saktar ner tempot.

    Sen var ju de flashanimerade mellansekvenserna inte mycket att hänga i granen.

    Jag absolut älskar hela känslan när man springer och hoppar. Den grafiska stilen är riktigt cool och ljusättningen i hela spelet är riktigt fin.

    Spelet är också som de flesta sagt redan väldigt kort. Tycker sen att timetrials är rätt kul o trimma på.

  • 14
    Mirror’s Edge: Pure Time Trial Map Pack | PS3bloggen.se
    2008-12-4 klockan 14:26

    [...] var lite smått missnöjd med Mirror’s Edge (7/10) som släpptes härom sistens, mest för att jag inte tyckte att spelet utnyttjade sin fulla [...]

  • 15
    Julkalender 2008-12-08 | PS3bloggen.se
    2008-12-8 klockan 13:12

    [...] Fråga: Vad heter huvudpersonen i Mirror’s Edge? (svaret finns i vår recension) [...]

  • 16
    Tobys köptips 2008-12-12 - Mirror’s Edge | PS3bloggen.se
    2008-12-12 klockan 11:19

    [...] fortsätter med sin helgalna rea och har nu lagt till fler spel, som Mirror’s Edge för 28 euro (ca 280 kronor). Sjukt billigt, faktiskt, och helt klart värt det för det priset. De [...]

  • 17
    Recension: Bionic Commando | PS3bloggen.se
    2009-05-22 klockan 19:15

    [...] cirka 2 GB. Ännu värre blir det när man inser att svårighetsgraden definitivt är i paritet med Mirror’s Edge, det vill säga frustrerande svårt under vissa stunder. Mycket av det består i att karaktären, [...]

  • 18
    Är du en trophynörd? | PS3bloggen.se
    2009-06-8 klockan 16:18

    [...] på vilken nivå du befinner dig på. Om du köper din PS3 i dag och plockar hem alla trophies i Mirror’s Edge (7/10) är du redan på level 4, faktiskt. Så fort går det i början. Övriga nivåer följer följande [...]

  • 19
    Är du en trophynörd? | PS3bloggen.se
    2009-06-8 klockan 16:18

    [...] på vilken nivå du befinner dig på. Om du köper din PS3 i dag och plockar hem alla trophies i Mirror’s Edge (7/10) är du redan på level 4, faktiskt. Så fort går det i början. Övriga nivåer följer följande [...]

  • 20
    Mirror’s Edge Pure Time Trial nu gratis på PSN | PS3bloggen.se
    2009-07-13 klockan 15:33

    [...] du sugen på att ta upp det svenska spelet Mirror’s Edge (7/10) från underst i byrålådan? Den 19 februari i år släpptes det nedladdningsbara extramaterialet [...]

  • 21
    Citattävlingen avgjord | PS3bloggen.se
    2009-09-15 klockan 15:23

    [...] Mirror’s Edge (7/10) Citat: [...]

  • 22
    Recension: Ratchet & Clank: A Crack in Time | PS3bloggen.se
    2009-10-22 klockan 21:01

    [...] Jag skrev i min recension av Tools of Destruction att det hade grafik i Pixar-klassen, och A Crack in Time är givetvis ännu snyggare. De förra spelens välpolerade ytor har fått lite mer detaljer och en något mer tilltufsad yta, något som är vanligt när utvecklarna fått lite mer erfarenhet av att använda sin grafikmotor. Men trots att årets upplaga är snyggare så är är inte kvalitetshoppet lika stort. Det är dock riktigt fint, med klara, starka färger och vackra miljöer, och utflykterna till Clanks minnesbankar känns som tagna ur den kliniska världen i Mirror’s Edge (7/10). [...]

  • 23
    Recension: Just Cause 2 | PS3bloggen.se
    2010-03-31 klockan 17:31

    [...] allt. Rico är fortfarande en blek huvudkaraktär (kan vi svenskar ens skapa intressanta figurer? Faith var lika trist.), storyn är fortfarande onödig annat än som bakgrund och humorn som bäst [...]