Recension: King of Fighters XII

king-of-fighters-logo

SNK Playmore gör comeback för att försöka slå och sparka sig tillbaka till den absoluta toppen, med den nu klassiska spelserien (och det ödmjuka namnet) King of Fighters. Efter 15 år har man tagit sig fram till upplaga nummer tolv som heter rätt och slätt King of Fighters XII, och frågan är om de har lyckats ta sig upp till pallplats igen när de största motståndarna i Capcom och Namco Bandai slagit på stort med Street Fighter IV (9/10) respektive Tekken 6.

king_of_fighters_xii_mai_k2

King of Fighters XII lanserades alltså som ett sista försök för SNK att återta tronen som den riktiga slagsmålskämpen. Medan konkurrenterna satsade på 2,5D och 3D fortsätter King of Fighters med sin traditionella 2D-look och den här gången tryckte man extra hårt på att man har lagt extra krut för att få karaktärerna och alla sprites se ännu bättre ut då allting är handmålat! Dessutom hävdar de mest inbitna puritanerna att den här typen av spel ska vara tvådimensionella och jag är ändå lite benägen att hålla med dem, trots att Street Fighter IV gjorde ett riktigt bra jobb med sitt 2,5D.

Tyvärr märker man ganska snabbt att KOFXII inte riktigt blev vad man hoppades på. Spelmekaniken är solid, det kan man inte ta miste på och det är ju dessutom rätt svårt att misslyckas med det i ett fighting-spel nu för tiden. Desvärre kommer KOFXII i ett totalt paket som inte tilltalar ens nöjesnerv och därmed inte heller plånboken.

King of Fighters XII

Fans av serien kommer känna igen flera karaktärer från de gamla spelen som Terry Bogard och Robert Garcia, vilkas namna klingar mer som fotbollsspelare från 70-talet än slagskämpar i ett tv-spel. Oavsett är det alltid trevligt att få återse gamla bekanta ansikten och dito specialrörelser som de nu kan tänkas ha, hela 22 olika karaktärer finns att välja mellan. Spelmekaniken i just KOFXII är något enklare än konkurrenternas. I grund och botten har man bara fyra olika knappar att hålla reda på. Lätta slag och sparkar, samt hårda slag och sparkar. Dessa kan i sin tur kombineras för ytterligare några grundläggande rörelser.  Lätt slag och lätt spark tillsammans gör en undvikande rörelse exempelvis. Givetvis har alla karaktärer sina egna specialrörelser men uppbyggnaden i spelet gör det relativt enkelt, även för nya spelare, att det till sig. En välanvänd och viktig rörelse är en så kallad “guard attack” som utförs genom att trycka vänster på styrkorset och bägge hårda attackerna. Denna guard attack kommer då blockera en attack samtidigt som den automatiskt gör en attack tillbaka, detta bäddar då alltså för en öppning och kontring.

Den största nyheten i mekaniken är dock det nya “critical counter”-systemet. En mätare laddas upp under matchens gång allt eftersom man tar emot stryk. När den är full kan man kontra sin motståndare med ett hårt slag eller spark vilekt då sätter igång ett komboläge som gör det mycket lättare för dig att banka din motståndare till en liten röd pöl (nja, det finns inget blod i spelet) på marken. Knapptryckningarna behöver inte ens vara hundra procent exakta för att du ska lyckas få in dem vilket ofta leder till kombinationer på ungefär tio slag som kan vara riktigt spektakulära att se på. Jag finner detta något för lätt och jag tror även de tidigare nämnda puritanerna kommer rynka på näsan något åt det här systemet.

kofxii2

Kvar finns i varje fall det för, King of Fighter-serien, klassiska 3v3-läget. Alltså att alla matcher i arkadläget spelas med tre karaktärer i vardera lag, även om möjligheterna finns att spela på ett “normalt” sätt med enstaka karaktärer. Detta bäddade förr till riktigt taktiskt tänkande då man var tvungen att bemästra motståndarnas rörelser och specialiteter minst lika bra som dina egna. Man får aldrig se vilka karaktärer som motståndaren har valt förrän ens egna val är gjorda. Nu skriver jag förr, eftersom SNK Playmore av någon outgrundlig anledning har tagit bort funktionen att byta mellan karaktärerna mitt i omgången. Man väljer dock som vanligt vilken startordning på karaktärerna man vill ha. De har helt enkelt tagit bort den viktigaste delen som var det stora med King of Fighters och dess taktiska tänk.

kingoffighters_xii_2

King of Fighters XII ser nästan ut som det inte har ändrats alls sedan 90-talets högglansperiod. Karaktärerna och bakgrunderna är handmålade vilket ger ett riktigt härligt gammalt intryck (vilket enligt mitt tycke är bra) och vore det inte för att alla effekter som eld och blixtar är 3D-renderade så kunde spelet likväl kunnat vara gjort för en mycket äldre maskin, tills man börjar titta mer noggrant på den detaljrikedom som återfinns i målningarna och karaktärernas rörelseschema. Allt rör sig väldigt mjukt och fint med tanke på tekniken de valt, tills spelet zoomar in när karaktärerna närmar sig varandra. Då blir det alldeles för pixligt och plottrigt för att man ska acceptera det i ett modernt spel. Man kan visserligen sätta på ett filter som mjukar upp de skarpa linjerna något men karaktärerna blir ju inte bättre upplösta för det.

Ljudet håller en ganska medioker nivå. Till att börja med finns det bara sex stycken platser att slåss på och som alla är lika ointressanta, vilket gör att musiken återupprepas väldigt ofta. Man tröttnar ganska snabbt på musik som knappt motiverar att den finns. Platserna är dock trevliga att se på men som sagt, de är alldeles för få. I övrigt låter slag, sparkar och röster precis som man kan förvänta sig.

kofxii4

Och där börjar man verkligen ledsna på King of Fighter XII. Utöver det vanliga arkadläget och flerspelarläget online finns det absolut inget mer att hämta utöver att man kan låsa upp några bilder till ett galleri. Inga andra spellägen, inga dolda karaktärer, ingen story, inga karaktärsbakgrunder. Ingenting! Dessutom är det bara att glömma att ens försöka spela spelet online då det lider av en otrolig tidsfördröjning som gör spelet ospelbart.

Nej, King of Fighters lämnar ännu mycket att önska, för även om spelets kärna är välgjort och gediget så saknar det som jag tidigare nämnt en ordentlig paketlösning. Jag kan knappast tänka mig att detta tilltalar någon mer än spelets riktiga hardcore fans, för så länge man spelar det lokalt med sina kompisar så är det underhållande och trevligt, men på egen hand är det inte särskilt välkomnade tack vare saknaden av innehåll och det – i skrivande stund – usla onlineläget. King of Fighters XII regerar inte alls just nu.

6/10