Recension: Hyperballoid HD | PS3bloggen.se

Recension: Hyperballoid HD

hyperballoid_logo

På pappret: Arkanoid- och Breakoutklon som konkurrerar med Shatter om att vara bäst i sin genre på PSN.
I verkligheten: Värdig utmanare till Shatter men inte riktigt lika bra, men billig.
Pris: 35 kr på Playstation Store – ute nu!

Det fanns ett spel till Commodore 64 som hette Hypaball. Detta är inte det. Det fanns däremot två andra spel som hette Arkanoid och Krakout och som tävlade om ungars gunst när det gällde att studsa en boll mot brickor utan att missa. Valet bland dessa två giganter var lika viktigt som valet mellan att vara hårdrockare eller synthare - och anledningen till att jag tråkar ut er med denna 80-talskuriosa är att relationen mellan de två spelen är ungefär som den mellan dagens Hyperballoid HD och Shatter (9/10).

hyperballoid_2

Hyperball HD är alltså en breakoutklon (av vilka det finns hundratals) och går ut på att du ska jonglera runt en boll och rensa skärmen från brickor eller andra föremål. Du styr en platta i sidled och då och då faller det ner powerups i form av större bollar, större platta, ökad fart, eldgivning eller andra påhittiga fördelar. Ibland faller det ner dåliga grejer också - som gör precis tvärtom, ger dig mindre platta, mindre bollar, svajiga boller eller annat ofog. När du rensat en bana så går du vidare till nästa och så vidare. Så långt är Hyperballoid HD ett klassiskt spel och inget konstigt.

Vid första anblicken är Hyperballoid HD snyggt i all sin 1080-glans men känns både långsammare och stelare än konkurrenten Shatter. Banorna är större och innehåller fler brickor men bjuder å andra sidan på en intressantare uppställning. Efter ett tiotal spelade banor inser man att varje bana är unikt gjord och inte bara står still utan rör ständigt på sig; antingen av egen maskin eller på grund av att du träffar bitar och får dem i rörelse. Det finns märkligt nog bara två världar att besöka, en med rymdtema och en i antik miljö med cirka 50 banor i varje. Detta kampanjläge är det enda spelläget som finns; inget flerspelarläge alltså, varken lokalt eller online. Varje bana är dock omsorgsfullt gjord med mycket detaljer och grejer som händer. Det finns fler typer av powerups än jag har plats att beskriva i en kort recension av detta slag men en del av dem är riktigt bra, som till exempel ett sikte du kan styra med högerspaken och som alla dina bollar följer efter. En annan förvandlar din boll till en tickande bomb som efter ett antal sekunders nedräkning spränger allt den rört vid och en tredje plöjer igenom alla brickor utan att vare sig stanna eller studsa mot dem. Så långt tycker jag Hyperballoid HD är ett välgjort spel.

hyperballoid_3

I jämförelse med Shatter är dock de två spelen ändå ganska olika. Arkanoid skilde sig från Krakout genom att vara långsammare och innehålla större banor. Varje bana tog längre tid att spela och det gick att fastna långa stunder med till synes eviga studsar när skärmen var nästan tömd på brickor. Hyperballoid HD är lite snarlikt i detta avseende. Stundtals hänger du kvar på en bana lite för många och långa minuter och ser din boll studsa runt mot allt utom de futtiga brickor som finns kvar och jag känner lite grann hur tålamodet dryper. Efter att du kört runt på det viset utan att något händer brukar en powerup som tar dig till nästa bana dyka upp; detta är såklart en välsignelse – men för mig tyder det också på ett visst misslyckande. Ungefär som att utvecklaren vet att jag kommer att tröttna på att sitta och vänta på att få in det rätta läget och ger mig nåd.

hyperballoid_1

Krakout och Shatter är däremot lika såtillvida att de är både mindre och snabbare spel, dessutom med tuffare musik. Krakout införde nyheter som att ställa banorna på sidan (ömsom höger, ömsom vänster) och Shatter införde bossfighter och en push/pull-effekt med L2/R2. Hyperballoid HD känns mer troget det klassiska Breakout (originalet i genren) men tyngs å andra sidan av långsammare spel och mindre fräcka effekter. Detta är ett spel för dig som vill ha klassisk studsa-boll-och-träffa-brickor-underhållning för kostnaden av en bussbiljett i storstan. Jag föredrar Shatter – men jag kan se hur Hyperballoid HD är trognare genren och gör ett solitt intryck utan att vara originellt. Ekonomiskt finns det ingen anledning att inte testa båda två. Tidsmässigt orkar jag bara lägga resurser på en av dem.

6/10

För dig som vill minnas de gamla klassikerna så bjuder vi på dem här: