PS3bloggen.se

Recension: Heavy Rain

Heavy Rain finns nu i butik.
Recensionen publicerades ursprungligen den 10 februari.

heavyrain logo

Vi har skrivit om Heavy Rain en hel del här på bloggen, och när det började dra ihop sig för spelets release nu den 24 februari var jag spänd av förväntan att se vad David Cage och hans Quantic Dream lyckats med. Av vårt förhandstest (som beskriver styrningen och grundupplägget mer ingående) att döma väcktes i alla fall förhoppningen om att hans deckarthriller faktiskt hade möjligheten att omdefiniera vad ett spel kan innehålla, och att det faktiskt går att väcka starka känslor hos spelaren.

Heavy Rain är ett kriminaldrama som utspelas i tredjepersonsperspektiv, där man spelar fyra olika roller om vartannat under loppet av några dagar under hösten 2011. Arkitekten Ethan Mars, privatdetektiven Scott Shelbys, FBI-agenten Norman Jaydens och journalisten Madison Paiges liv flätas samman i jakten på Origamimördaren som kidnappar och dödar unga pojkar när regnet öser ned som allra värst.

Heavy_Rain_0912_10Heavy_Rain_0912_13Heavy_Rain_0912_01

På förhand har Heavy Rain kallats många saker: Ett modernt Dragons Lair (där man bara styr de allra mest grundläggande rörelserna), ett QTE-spel (där man bara trycker på knappar på kommando), ett banbrytande interaktivt drama (där spelet omdefinierar vad ett spel kan innehålla) och en revolution inom motion capture-inspelning (där karaktärerna modellerats efter respektive skådespelare i stället för att anpassas till en mall – något som ledde till att inspelningen tog 172 dagar). Men det räcker med att spela spelet en kort stund för att inse att alla försök att sätta spelet i ett visst fack är onödiga, för även om de stämmer till viss del så är det ändå helt irrelevant då de förstnämnda epiteten faktiskt stämmer på de flesta spelen på marknaden. För alla spel kräver en viss input, och följer man inte de kommandon som krävs i dem uppnår man inte önskad effekt. Så även här.

Skillnaden i Heavy Rain är att alla dessa kommandon syns klart och tydligt, samt att de är helt sammanhangsberoende och även visar en bild av karaktärens sinnesstämning. Är det bråttom har man kort tid på sig att utföra handlingen, är man stressad kan kommandot att plocka upp ett vapen skaka och dialogval kan snurra runt ens huvud så att man knappt ser vad man ska säga. Det är bara ett av sätten som Heavy Rain förmedlar hur man ska känna sig, och med hjälp av stämningsfull ljussättning och musik, vibrationer i handkontrollen och möjligheten att höra karaktärernas privata tankar får man en inblick i deras liv på ett sätt som skiljer spelet från filmmediet.

Heavy Rain

De fungerar även på olika sätt när man spelar. Jayden tillbringar stor tid med polisarbete, och har ett par hightech-glasögon för analyser av omgivningen som man använder för att hitta bevis. Shelby använder sig av mer traditionella metoder och letar efter ledtrådar på eget håll. Ethan brottas med sina inre demoner i sin jakt på sin son och träffar då Madison, som dras in i historien. Scenerna löper om vartannat, och skiljer sig därför markant. Beroende på valen man gör utvecklas berättelsen åt olika håll, vilket leder till att man går man vidare till vissa scener. Om en karaktär skulle dö fortsätter spelet vidare, vilket kan ge helt olika resultat och slut.

Det betyder inte att det är enkelt att dö, och de flesta vana spelare kan klara de flesta delarna utan större problem, men när det sker känns det nästan snopet hur spelet bara rycker på axlarna och går vidare. Som spelare är man van vid att världen rämnar när man dör; att man måste börja om eller ge upp. Men här är ens liv bara en av många, vilket faktiskt fungerar som en rätt bra motivation för att inte vilja dö. Man vill ju att ens handlingar ska räknas och att man ska vara värd något för omvärlden. Det ledde även till att jag kände skuldkänslor för handlingar jag inte var särskilt stolt över, särskilt när jag visste att jag faktiskt kunde välja att inte utföra dem.

Min andra spelomgång resulterade i flera scener jag inte sett tidigare, och även intressanta – men inte avgörande – detaljer som jag missat under den första genomspelningen, vilket förlängde de 8,5 timmarna det tog att klara spelet första gången.

Heavy Rain

Skulle en scen inte sluta som man vill på grund av att man misslyckats med något går det alltid att spela om scenen tills man uppnått önskat resultat. Det går även att gå tillbaka till äldre kapitel, men då krävs det att man fortsätter på det berättelsespåret för att den handlingssträngen ska fastna.

Allt är inte perfekt, givetvis inte, och det finns flera småsaker som stör upplevelsen. Utöver grafikproblemet screentearing som skapar hack i bilden är det nog styrningen är nog den mest uppenbara, och trots att man vänjer sig vid den efter ett tag går man ändå in i väggar stup i kvarten och avslutar konversationer och tankar i förtid, något som förtar stämningen lite. Styrningen kan även gå ned på gimmickartad detaljnivå. Handkontrollen ska skakas för att borsta tänderna, dras i sidled för att öppna fönster och det tillbringas en ansenligt mängd tid med att titta sig länge i spegeln.

När man i en scen ska byta blöja på ett spädbarn och vagga den till sömns krävs det att man vänder ut och in på sig själv för att lyckas, och min jakt på en trophy i den scenen ledde till att jag efter det femtonde misslyckandet i rad med att vagga handkontrollen på rätt sätt stod och frenetiskt skakade kontrollen i ren ilska. Att spelet lyckades locka fram en sådan reaktion hos mig kan väl tolkas som positivt rent inlevelsemässigt, men det känns väl mest som något obehagligt hos mig jag kanske borde arbeta med. Eller så kan man inte jämföra en DualShock med något levande. Jag hoppas väl på det.

Heavy_Rain_0912_19

Den svenska undertextningen är dessutom bristfällig och ibland även missvisande, och röstskådespeleriet är inte heller helt konsekvent – särskilt barnen och Lauren sticker ut som oengagerande eller överspelande. Tiden lever sitt eget liv; i en scen kan den rusa fram medan den i nästa kan stå helt stilla i väntan på att man ska utföra vissa kritiska moment. Som tur är fungerar det bra i stressade situationer, som fungerar som en god kontrast till de mer långsamma scenerna. De många olika valmöjligheterna man har får inte plats som unika strängar, och stramas ibland ihop under liknande tak – såväl scener som slutscener innehåller ibland felaktig information, vilket bryter illusionen något. Men det är ändå lätt att låta sig förföras av den ursnygga grafiken och den täta berättelsen, hänga med på resan och strunta i problemen helt. Och det är under de stunderna som Heavy Rain är helt genialt, och det finns gott om sådana.

Om man dansar lite efter spelets pipa och följer dess premisser bjuds man faktiskt på en resa utöver det vanliga. Flera av spelets scener tillhör det mest gripande och spännande jag varit med om i spelväg, och berättelsen är tillräckligt välskriven för att man ska vilja spela om det och hitta alla slut. Säga vad man vill om Quantic Dream, men de har i alla fall skapat ett rejält gripande morddrama som är värd all uppmärksamhet det kan få. Det må kanske inte vara en fullständig spelrevolution, men det är bra nära – och ett oumbärligt steg framåt som förhoppningsvis sätter en ny standard för hur många spel kommer att bete sig i framtiden.

Ett måste för alla som tröttnat på vanliga spel och som vill ha något nytt. Något vanligt, för ovanlighetens skull.

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

9/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (24) Posts
  • Share/Bookmark

Taggar: , , ,

Relaterade inlägg:

30 svar på “Recension: Heavy Rain

  • 1
    Rasmus
    2010-02-10 klockan 19:14

    Kommer att vara ett givet köp när det kommer ut. Bra recension!

  • 2
    kaizer123
    2010-02-10 klockan 19:14

    förboka heavy rain: CHECK :D

  • 3
    ColinZeal
    2010-02-10 klockan 19:24

    Hur lång var spelet för dig Toby?

  • 4
    DeejayRicke
    2010-02-10 klockan 19:38

    8,5 timme tog det första gången, det står i recensionen.
    Kör demot först sen får vi se vad det blir av det!

  • 5
    mattias
    2010-02-10 klockan 20:03

    Måste ha! Jag har verkligen väntat på recensionen, Tack!

  • 6
    BlueViper
    2010-02-10 klockan 22:12

    bra recension=) blir köp, inte på en gång kanske men ska spelas! och verkar behöva ägas med.

  • 7
    Skoberget
    2010-02-10 klockan 22:50

    Provade demot idag. Tyckte mest att det var stelt och trist, men får väl se..

  • 8
    redsolo
    2010-02-10 klockan 23:57

    “När man i en scen ska byta blöja på ett spädbarn och vagga den till sömns krävs det att man vänder ut och in på sig själv för att lyckas, och min jakt på en trophy i den scenen ledde till att jag efter det femtonde misslyckandet i rad med att vagga handkontrollen på rätt sätt stod och frenetiskt skakade kontrollen i ren ilska.”

    Tur att spelet inte kolla efter Shaken baby syndrome. :)

    Men ett köp blir det…

  • 9
    Toby Lee
    2010-02-11 klockan 00:03

    Rasmus, kaizer123, mattias & BlueViper: Ja, det är värt det. Och såna här spel ska man stödja. Annars blir det bara Dudebro 2 i framtiden.
    DeejayRicke, Skoberget: Demot är som att bara se en scen i en film. Totalberättelsen är bra. Men det är inget tungt actionspel precis, så det beror på vad man är ute efter.
    redsolo: Jo, det var lite det jag var ute efter :)

  • 10
    Martin
    2010-02-11 klockan 00:26

    Var till en början inte så sugen på detta. Men efter att ha spelat demot och läst otaliga recensioner så är faktiskt ha-begäret stort! Ser fram emot att få bädda ner mig i spelfåtöljen med en kopp kaffe om kvällarna med detta spel!

  • 11
    anton
    2010-02-11 klockan 10:56

    Ingen 10:a här heller :-(

  • 12
    PlayStation Store 2010-02-11 | PS3bloggen.se
    2010-02-11 klockan 11:01

    [...] English « Recension: Heavy Rain [...]

  • 13
    Skoberget
    2010-02-11 klockan 18:17

    Ser ingen större skillnad på Heavy Rain och när FMV blev populärt nån gång på 90 talet och alla spel blev interaktiva filmer..

  • 14
    Trrr
    2010-02-12 klockan 22:14

    Stora förhoppningar om detta spel, ett av de mer nytänkande verkar det som… Dock skeptisk till att de ska växla mellan personer, körde Siren och det slaktades totalt av att hoppa mellan karaktärer. Större hopp om detta dock :D

  • 15
    Niko Jauhojärvi
    2010-02-12 klockan 22:24

    jag fattar inte att folk kan säga att demot var dåligt för vem kan inte tycka om scenen då man slåss med Troy.
    för att när jag själv spelade demot så körde jag om andra kapitlet typ 5 gånger för att se dom olika resultaten av slagsmålet men det som är synd i demot är att du inte kan dö och se om Jayden hade nämt händelsen.
    jag vill också säga att så fort jag spelade demot så gick jag till datorn och bokade spelet.

  • 16
    Releaselista vecka 7 [2010] | PS3bloggen.se
    2010-02-15 klockan 10:31

    [...] Förra veckan fick vi ju Bioshock 2 (recensionen kommer imorgon) och nästa vecka anländer Heavy Rain (läs vår recension här). Men denna vecka vill inte vara sämre, med bl.a. Aliens vs Predator och Dynasty Warriors: [...]

  • 17
    KhaaL
    2010-02-16 klockan 08:19

    Är förvånad att ingen nämner indigo prophecy som hade en ganska liknande upplägg där man spelar flera karaktärer och ska utföra knapptryckningar för att utföra handlingar och att de olika handlingarna medför olika konsekvenser. Tyckte om det spelet väldigt mycket och ser fram emot denna!

  • 18
    Jonas Aronsson
    2010-02-16 klockan 08:40

    KhaaL: Indigo Prophecy är det amerikanska namnet för Fahrenheit. Det är alltså samma spel.

  • 19
    Andréas
    2010-02-17 klockan 00:25

    “Ser ingen större skillnad på Heavy Rain och när FMV blev populärt nån gång på 90 talet och alla spel blev interaktiva filmer..”

    http://www.mobygames.com/game/dos/roberta-williams-phantasmagoria/screenshots/gameShotId,208019/

    Ja ondskan dyker upp då och då, och aldrig ensam. Men jag hoppas att om Heavy Rain följs av fler i liknande spelmekanik att de håller iallafall nästan lika hög standard som det, snarare än säg Thunder in Paradise… ;)

  • 20
    Leffe
    2010-02-19 klockan 11:44

    Storymässigt och stämningsmässigt verkar detta sjukt bra. Men redan i demoversionen irriterar jag mig på de krystade knapptryckningarna som måste utföras. Det var enligt mig den stora bristen i Fahrenheit, och det verkar vara precis likadant i Heavy Rain. Men som von Trier säger, man får ta det onda med det goda. Verkar vara ett riktigt bra spel i övrigt.

  • 21
    Vad spelar ni i helgen? [vecka 7 2010] | PS3bloggen.se
    2010-02-19 klockan 16:25

    [...] av februaris storspel har nu recenserats, bl.a Heavy Rain, Bioshock 2 och Aliens vs Predator, så ni blickar vi framåt mot Februaris andra halva och början [...]

  • 22
    Anders
    2010-02-20 klockan 23:00

    Kass att inte demot funkar med digitalt ljud, jag får det inte att funka i alla fall. Får ni det?
    Jag använder vara HDMI-utgång + optisk digital ut för ljudet… Hittar ingenstans där du kan ställa om ljudet i Heavy Rain-demot heller, bara justera volymerna.

  • 23
    Jonathan Johansson
    2010-02-22 klockan 18:34

    Jippie! Nu har Elgiganten skickat mitt exemplar, nu är det upp till Posten!

  • 24
    Emil
    2010-02-22 klockan 20:36

    Jag kommer nog köpa spelet, då den inte bara verka ha en bra berättelse utan den berättar den på ett engagerande sätt. Sen ser jag på spel som interaktiva filmer, och det här verka ju verkligen vara det också……

    Men gud vad dåliga kontrollerna var, bland det sämsta jag har varit med. Scenen där man skulle leta bevis var ju hur tråkig som helst. Svår kontrollerad person som går med myrsteg fram, och så måste man leta efter bevis överallt. Det hade nog varit bättre om de bara mest hade fokuserat på en massa olika val man kunde göra så man blev delaktig på det sättet… Att frågealternativen snurrar runt, kanske de försöker förmedla något med, men jag tycker det bara är jobbigt, det höjer inte spelinlevelsen det minsta lilla snarare tvärtom

  • 25
    mh76
    2010-02-28 klockan 10:28

    Ett riktigt bra spel. Men håller med Emils inlägg ovan. Kontrollerna är genomruttna. Synd också att spelet är något buggigt. Hängde sig två gånger för mig. Många har haft problem med sparfilen.

    När jag hade spelat igenom Heavy Rain, kände jag att det skulle passat perfekt i sandbox-genren. Inte att man går runt och mördar folk. Men man är i en amerikansk stad. Åker runt och intervjuar folk, letar ledtrådar. För att leta ledtrådar kanske man måste göra inbrott, muta folk, och övertala på andra sätt. Istället för som nu där allt är scriptat.

    David Cage är tyvärr färdig med sina thriller-spel och är sugen på online. Ska bli spännande se vad det blir om 4-5 år.

  • 26
    Recension: God of War III | PS3bloggen.se
    2010-03-15 klockan 17:38

    [...] 44 miljoner dollar på att skapa God of War III, och spelet är värd varenda peng och många till. Heavy Rain (9/10) må ha spridit nytt ljus över spel generellt sett, men ska du ha en klassisk spelstund finns det [...]

  • 27
    AvP, Army of Two: The 40th Day och Heavy Rain blir omplåstrade | PS3bloggen.se
    2010-03-18 klockan 15:23

    [...] förvånad när de tre giganterna Aliens vs Predator (6/10), Army of Two: The 40th Day (8/10) och Heavy Rain (9/10) nästan samtidigt utannonserar om kommande [...]

  • 28
    Recension: Heavy Rain Chronicles: The Taxidermist | PS3bloggen.se
    2010-04-7 klockan 17:03

    [...] på expansionen: The Taxidermist (kräver Heavy Rain) Premiär: Finns ute nu! Pris: 35 [...]

  • 29
    Heavy Rain har sålt i mer än 1 miljon exemplar | PS3bloggen.se
    2010-04-13 klockan 15:18

    [...] sålt i hela 2 miljoner ex och nu är det Quantic Dreams som berättar att deras högriskprojekt Heavy Rain (9/10) sålt i drygt en miljon – och förväntar sig att siffran är uppe i 1,5 miljoner vid årets [...]

  • 30
    38-åring
    2010-04-21 klockan 11:31

    Jag läste på en site att “detta är första och enda gången som hela min familj suttit och tittat på när jag spelat ett spel från början till slut”. Det stämmer. Min tjejs familj gjorde likadant. Och föräldrarna är totalt ointresserade av dataspel. Men detta är en stark upplevelse. Man bryr sig om karaktärerna, de är “levande”. Mycket mycket bra spel. Banbrytande. Det är som en bra bok, du kan inte lägga den ifrån dig! Testa! Denna recensent är antagligen 20 år och älskar pang-pang spel. Men HR är för mognare publik. 10/10.