Recension: Harry Potter och Halvblodsprinsen | PS3bloggen.se

Recension: Harry Potter och Halvblodsprinsen

harry potter och halvblodsprinsen

Det enda Harry Potter-spelet jag har testat tidigare är Världsmästerskapen i Quidditch – ett sportspel till PS2 där man fick åka kvast och utöva sporten. Däremot så har jag faktiskt läst alla böckerna och sett filmerna som släppts, så jag såg fram emot att få testa livet som student på Hogwarts under unge herr Potters sjätte läsår. Och spelet Harry Potter och Halvblodsprinsen lyckas faktiskt rätt väl med att återskapa den världen, om än i begränsad utsträckning.

harry potter och halvblodsprinsen

Om man inte läst böckerna eller åtminstone sett filmen (som visserligen ännu inte haft premiär än vid publiceringsdatumet av recensionen), så blir det nog svårt att hänga med i handlingen, för spelet behandlar vissa små fragment ur berättelsen, som lektioner, mindre uppdrag och quidditch-tävlingar. När dessa har slutförts så hoppar man fram en bit i berättelsen, och hade jag inte vetat vad som egentligen hänt så hade det varit svårt att hålla koll på situationen. Det förtar dock inte särskilt mycket från själva spelupplevelsen, då upplägget är rätt så styrt redan från början. Visst, det går att utforska Hogwarts bäst man vill, men i grund och botten så finns det bara en sak man måste göra.

Själva manövreringen genom skolan fungerar bra, trots en lite sladdring kontroll. Trapporna, trädgårdarna, korridorerna och klassrummen ser ut som man förväntar sig, och det känns som en levande plats med alla elever som pratar med varandra och fäller kommentarer om Harry och livet i allmänhet. Att det är lite fult – de andra eleverna har smått kusliga ansikten och styltiga rörelser – stör inte nämnvärt, då man ändå har lyckats fånga själva känslan ur böckerna och filmerna. Med andra ord så har Electronic Arts lyckats återskapa Hogwarts på ett trovärdigt sätt.

harry potter och halvblodsprinsen

Utöver att man springer omkring genom skolans korridorer och samlar på sig diverse extramaterial (genom att samla på sig stensköldar som finns utspridda genom hela spelet) så finns det tre huvudsysslor som man kan underhålla sig med, nämligen duellering, quidditchåkande och trollbrygdsblandning. Duelleringen sker i olika klubbar samt under spelets stridsmoment, och är ett enkelt tredjepersonsskjutande med ett fåtal attacker. Genom att trycka de analoga spakarna i olika riktningar lägger man olika formler, men systemet är alldeles för enkelt för att kännas utmanande. Det räcker oftast med att paralysera fienden i några sekunder och sedan springa fram och mata standardattacker för att vinna en strid, och om man skulle misslyckas så får man börja om från början av striden.

Quidditchmatcherna och -träningarna är inte mycket mer spännande de, då de i princip går ut på att man ska åka genom stjärnformade punkter med sin kvast tills man fångat kvicken. Styrningen är näst intill löjligt förenklad, och det är enbart när andra spelare kommer i vägen som det blir intressant. Den tredje huvudsysslan – att blanda ihop brygder – är däremot både kul och utmanande. Man måste följa ett recept till punkt och pricka, och det finns flera olika saker man kan göra med ingredienserna. Vissa måste skakas en stund innan de används (dessvärre fungerar inte Sixaxis-kontrollerna för detta, utan man måste trycka de analoga spakarna uppåt och nedåt), och det gäller att värma på och röra om i grytan så att allt blandas ordentligt, samtidigt som man håller koll på klockan.

harry potter och halvblodsprinsen

Så i grund och botten så går spelet egentligen bara ut på dessa fyra saker (de tre spelementen samt att springa omkring), och spelet är inte heller särskilt långt. Det tog i runda slängar sex, sju timmar att klara det, och då var jag ändå rätt ambitiös i mitt sköldletande. När man har klarat spelet så kan man fortsätta samla på sig extrasköldar, samt köra dueller med en vän – dock ej online. Men trots att spelet är kort och rätt repetitivt så har jag ändå rätt kul när jag spelar, kanske mest på grund av att det är typ det här jag förväntar mig av ett Harry Potter-spel. Som sagt så finns den rätta känslan där, och frågan är om inte det räcker. Det må kanske inte vara högaktuellt att köpa det nu i samband med filmen, men det är ändå ett trevligt sätt att fördriva en helg på. Synd bara att det är i samband med premiären som spelet är som mest aktuellt.

6/10