Recension: Guitar Hero: Metallica

guitar hero metallica

Som pojkspoling i början av 80-talet fanns det två läger – hårdrockare och syntare – och jag valde i min ungdoms korkade dagar hårdrockare, mest för att det fanns fler pins och för att jag tyckte att Kiss var coola och Twisted Sisters hade roliga videor. Men när tonåren kom och det var dags att välja en riktig musikgenre så var det synt som gällde, och så även nu i stor utsträckning. Därför var grupper som Metallica band som bara några av mina vänner gillade (och som Die Krupps gjorde covers på), vilket gör att min kunskap om deras musik mest sträcker sig till hitsen. Det hindrar mig dock inte från att uppskatta Guitar Hero: Metallica, som förutom sina 28 Metallica-låtar även innehåller 21 andra spår och en hel del andra förbättringar.

guitar hero metallica

Guitar Hero: Metallica bygger vidare på Guitar Hero: World Tour (8/10) som släpptes i vintras, och i vanlig ordning när det gäller musikspel så ska man använda instrumenten på ett sätt som liknar originalen. Olikfärgade symboler åker ned för skärmen, och personen som spelar trummor måste slå på en av de fem motsvarande plattorna (tre nedre och två cymbaler) eller trampa på baskaggen om det kommer ett lila streck. Gitarristerna trycker på rätt knapp och pressar samtidigt ned plektrumknappen medan sångaren sjunger texten och tar hänsyn till tonfall och tonhöjd. Om allt går vägen så låter det som på riktigt, men om man missar så både låter det illa och gruppen tappar energi, vilket i slutändan kan leda till att man tvingas av scenen och måste börja om.

Det sistnämnda förekom rätt ofta i GHWT, men den första synbara förbättringen i detta spel är lättillgängligheten. Det är enklare att träffa noterna på lägre svårighetsnivåer, med skillnaden att själva låtarna är lite svårare. Det innebär att man får kämpa lite extra, med resultatet att man känner sig duktigare. Dessutom så ska man kunna köra en extra hög svårighetsnivå som heter Expert+ där man kan bete sig som Lars Ulrich och använda två trumpedaler. Det är dock inget jag har haft tillfälle att testa, men det är kul att de gör lite saker för att få spelet att kännas mer unikt.

Guitar Hero Metallica

En del andra förändringar jämfört med tidigare rör layouten. Det är enklare att låsa upp nya spelningar, tack vare att detta sker med mängden stjärnor man fått i låtarna, vilket gör processen mycket snabbare. Man kan även spela låtarna på alla svårighetsgrader, och det är såna här saker jag har efterlyst mer av i musikspel. Dessvärre så är spelet inte lika generöst på DLC-fronten. De enda hämtbara låtarna är de som finns på Death Magnetic-skivan, och inget annat är kompatibelt. Vill man hämta Guitar Hero-låtar får man med andra ord hålla sig till GHWT. Det är synd, för man tycker ju att det senaste spelet i serien ska vara det mest aktuella.

Hur som helst så är Guitar Hero: Metallica ett bra spel. Låtspannet är rätt stort, och även om det går fort att ta sig genom dem alla så lär bandets fans vara riktigt nöjda. Till och med en inbiten syntare som jag hade kul med hitsen.

7/10

Hela låtlistan i Guitar Hero: Metallica

Metallica-låtarna: