Recension: Guitar Hero: Greatest Hits | PS3bloggen.se

Recension: Guitar Hero: Greatest Hits

Guitar Hero Greatest Hits Smash Hits

Man tycker ju kanske att Guitar Hero-serien har funnits hur länge som helst, men den har faktiskt bara några år på nacken. Men en sak som alltid saknats för PlayStation 3-ägare har varit möjligheten att spela PS2-versionerna på sin maskin. Problem med kompatibla instrument och liknande har satt stopp för retrorockande, något jag störde mig på redan när jag recenserade Guitar Hero III: Legends of Rock (8/10). Men nu har Activision Blizzard bestämt sig för att släppa Guitar Hero: Greatest Hits, som innehåller 48 låtar från Guitar Hero, Guitar Hero II, Guitar Hero: Rocks the 80’s, Guitar Hero III: Legends of Rock (8/10) och Guitar Hero: Aerosmith (4/10), och av dessa har 39 inte släppts tidigare till PlayStation 3.

Guitar Hero Greatest Hits Smash Hits

Guitar Hero: Greatest Hits bygger vidare på Guitar Hero: World Tour (8/10) som släpptes i vintras, och i vanlig ordning när det gäller musikspel så ska man använda instrumenten på ett sätt som liknar originalen. Olikfärgade symboler åker ned för skärmen, och personen som spelar trummor måste slå på en av de fem motsvarande plattorna (tre nedre och två cymbaler) eller trampa på baskaggen om det kommer ett lila streck. Gitarristerna trycker på rätt knapp och pressar samtidigt ned plektrumknappen medan sångaren sjunger texten och tar hänsyn till tonfall och tonhöjd. Om allt går vägen så låter det som på riktigt, men om man missar så både låter det illa och gruppen tappar energi, vilket i slutändan kan leda till att man tvingas av scenen och måste börja om.

Guitar Hero Greatest Hits Smash Hits

Man kan faktiskt säga att PS3-versionen av spelet är den mest legitima av dem alla, med tanke på att det är så många låtar som tidigare inte fått vara med, men det här rör sig mer om bara nyversioner till denna konsol. Alla låtarna har nämligen konverterats om så att de kan köras med de nya instrumenten, så nu går det dessutom att sjunga och spela trummor till dem. Har man dubbla baspedaler från Guitar Hero: Metallica (7/10) så kan man dessutom köra det extrasvåra Expert+. Andra nya fördelar som introducerats i år är att det går snabbare att låsa upp låtarna, och att det finns fler nya, lättillgängliga svårighetsnivåer.

Tyvärr så har Guitar Hero: Greatest Hits även lånat en av bristerna som fanns i Metallica-upplagan, nämligen att det inte går att köpa till låtar från deras onlinebutik. Man kan fortfarande hämta andra användares alster, men efter en snabb koll där hittade jag mest rockversioner av jullåtar, vilket inte kändes särskilt aktuellt nu under högsommaren. Att inte kunna växla skivor, hämta låtar och ha en central databas med sin musiksamling känns fattigt, och jag hoppas att detta ordnas för femman.

Guitar Hero Greatest Hits Smash Hits

Om du inte fått uppleva de första Guitar Hero-spelen och vill få tillgång till en hel del klassiker så är det här en bra samling att köpa, men det vore som sagt bättre om de fanns att köpa separat från onlinebutiken. Hade det inte varit för att dessa låtar inte funnits tillgängliga på PlayStation 3 tidigare så hade betyget garanterat blivit lägre.

7/10

Hela låtlistan i Guitar Hero: Greatest Hits.

Guitar Hero: