Weight loss: Clinical data and theory are coming to surface in regards to weight lossobesity research with regard to melanocortin peptides. Reports that a-MSH (Melanotan 2) has fat lossappetite suppression traits, particularly following administration for hours. During periods of fasting or in a caloric deficit, Melanotan peptide hormones exhibit greater influence body composition, feeding, fatty acid oxidation and metabolism - hence Melanotan 2 being dubbed the Barbie compound by the media. healthy eating diets So the obvious reason that the diet market has grown so dramatically is because we have been putting on more and more weight. A small market in the early 60 s has grown into the mega marketing opportunity of today. you can try here Combined with caffeine and herbs, ephedra is said to aid weight loss among individuals. However, it has been banned by the US FDA in April because of safety issues. Garcinia Cambogia is another weight loss supplement which contains an enzyme that interferes with the body s capability to store fat. appetite suppressant weight loss The throat cancer diagnosis and the throat cancer survival rate usually go hand in hand with one another. If the stage and the symptoms of throat cancer are determined earlier, the patient could have a much better chance of survival and treatment. Thus, if a patient has the previously discussed throat cancer symptoms and most importantly, if heor she has had a smoking history, heshe should refer to a doctor or otolaryngologist immediately. where can you buy pure garcinia cambogia extract weight loss That s where spinning comes in. They stimulate a normality to your normal hormonal production. Give spins a try. Just spin around 5-10 times or up until the point where you are just a little bit dizzy. Please... DON T spin to the point where you re totally dizzy. great weight loss tips Recension: Dragon Age: Origins | PS3bloggen.se
PS3bloggen.se

Recension: Dragon Age: Origins

dragon-age-origins-logo-big

I mitten av 80-talet var det Drakar & Demoner som gällde för svenska rollspelskillar och -tjejer. Jag och mina mellanstadiepolare skaffade Commodore 64 ungefär samtidigt och drömde oss till en värld där vi med digital hjälp kunde ta rollspelet till andra nivåer - helst mitt i våra vardagsrum. Efter cirka 60 timmar med Dragon Age: Origins från veteranerna på BioWare (Baldur’s Gate-serien) inser jag att vi börjar komma nära. Detta är förmodligen ett av de bättre rollspel i västerländsk stil jag spelat och jag ska försöka förklara varför.

För mig består rollspelandet av två huvudsakliga moment; det bör finnas en karaktärsbyggande och utvecklingsbar del som erbjuder moralisk och experimenterbar frihet och som kretsar kring en berättelse som givetvis är interaktiv, annars sitter vi med ett vanligt filmmanus. Sedan bör det också finnas en del som går ut på att bekämpa eller övervinna motstånd, oftast i form av strid men det kan också handla om gåtor eller andra mindre fysiska problem. Tv-spel brukar oftast fallera på den första punkten och stridandet i penna-och-papper-rollspelet reduceras ofta till rent siffertrillande. Dragon Age: Origins är annorlunda såtillvida att det faktiskt erbjuder en enormt underhållande dialog och karaktärsutveckling.

dragon_age_9

Men vi börjar med storyn; Ferelden är ett land i uppror – vissa århundraden växer mörkrets avkomma (”darkspawn”) sig starkare och inleder krig med världen, en så kallad Förödelse (”Blight”). Många tecken pekar på att en sådan tid är på väg och det är ytterst dåligt tajmat; de flesta stammarna av dvärgar, alver och människor ligger i politisk maktfejd och misstron både inbördes och mot varandra är på topp. Det finns en gammal orden i vilken medlemmarna vigt sina liv åt att just bekämpa mörkrets avkomma och den går under namnet De Grå Beskyddarna (”Grey Wardens”).

Tillägget “Origins” i spelets titel vill belysa det faktum att du själv kan välja i vilken situation din karaktär ska börja; som fattig arbetardvärg i underjordiska Orzammar eller kanske som urban alv som sedan länge lämnat stammen bakom sig och lever bland människor? Jag valde själv att starta som välutbildad överklasstjej från släkten Cousland; oavsett vem du startar som så leder storyn dig på ett eller annat sätt mot de grå beskyddarna, mot ditt eventuella intresse att skydda Ferelden mot mörkrets avkomma samt mot det högförräderi som lurar i skuggorna. Detta är ungefär lika cheesy som en fantasyberättelse ska vara – men med ett par vändor på vägen.

dragon_age_14

Spelet innehåller väldigt mycket dialog – och bra sådan. Allt utom din egen röst är inspelat, vilket gör spelet och karaktärerna levande. Du ges alltid utrymme att uttrycka både åsikter och känslor som dessutom ofta påverkar utfallet av diskussionen. I många spel är övertalningsförmåga en förbisedd färdighet men Dragon Age: Origins vill ändra på det. Du kan resonera, försöka övertala eller till och med hota NPC:er (icke-spelbara karaktärer) och lika mycket kan avgöras i diskussioner som i ren strid, om du vill.

På vägen kan du plocka upp andra karaktärer som av en eller annan anledning går med på att slå följe. Dessa kan du styra som huvudperson men de kan också följa med på vägen som enbart AI-styrda följeslagare. Med på äventyr kan du bara ta tre stycken förutom din huvudperson medan övriga karaktärer stannar kvar i ditt läger och är spelbara vid ett annat tillfälle. Du behöver alltså inte exkludera en ny medlem bara för att du inte vill undvara de du redan har med dig.

dragon_age_13

Bäst av allt är dock att varje karaktär har en egen personlighet – och denna personlighet låter sig varken hunsas eller döljas. Du märker på en mätare och i dialogen om en följeslagare gillar dig eller inte. Du kan givetvis påverka detta genom att ta beslut som överensstämmer med hans/hennes åsikt, överräcka gåvor du tror de gillar eller helt enkelt visa intresse för deras situation och vara en god vän. När ni slår läger kan du nämligen ta karaktärerna ensides och prata ut. Beroende på din ärlighet eller sociala förmåga kan ni bli bättre eller sämre vänner men framförallt kan du upptäcka nya saker om din följeslagare du tidigare inte visste – och som kan få stor betydelse i berättelsen.

Det mest intressanta i Dragon Age: Origins karaktärssystem är dock att följeslagare verkligen blandar sig i dialogen med andra. Vid diskussioner med personer eller varelser du möter har följeslagarna åsikter och uttrycker dem; de kan även börja bråka sinsemellan och du kan befinna dig i en situation där du måste övertala någon att du gör rätt eller helt enkelt köra över dem och visa ledarskap. Betänk att varje karaktär har inspelade röster och att varje karaktär kan uppvisa åsikter i ett flertal scenarier – det blir sjukt mycket dialog att spela in men bidrar till att berättelsen i Dragon Age: Origins förblir levande.

dragon_age_12

Det var handlingen, men hur fungerar stridssystemet då? Jo, Dragon Age: Origins är som synes ett rollspel i tredjepersonsperspektiv. Du styr alltid en av karaktärerna och de övriga går på automatik enligt de direktiv du gett dem. Genom att i så kallande Combat Tactics Slots ange situationer och vad karaktären ska göra om en situation uppstår gör du hela skillnaden mellan en samspelt grupp och en samling vimsiga äventyrare. Jag ger min magiker order om att med vissa formler skydda vår bästa krigare när han är i trångmål. Han ska i sin tur dra på sig uppmärksamheten genom att utge sig för att vara största hotet. Kanske ger jag andra direktiv när motståndarna har avståndsvapen eller när det dyker upp någon av elitrank eller högre. Förfarandet känns igen från spel som World of Warcraft och senare spel i Final Fantasy-serien och funkar helt ok även här.

Färdigheterna du och dina följeslagare besitter är av slaget Activate (utförs en gång), Sustained (utförs tills du säger stopp) eller Passive (utförs ständigt i bakgrunden) och du har även tillgång till dessa via snabbval på skärmen så att du slipper gå in i en pausskärm mitt i striden om du inte vill. På det hela taget flyter striderna bättre än i till exempel Baldur’s Gate där jag spenderade lika mycket tid vid pausskärmen som i fajten. Det går också snabbare, en strid varar sällan längre än max en minut och du inser ganska snart om din taktik kommer att misslyckas eller gå i lås. Observera att även i svårighetsläget normal skadar en hel del av framförallt de magiska massattackerna även dina vänner (friendly fire), så en viss återhållsamhet med de stora fyrverkerierna bör iakttas. När en karaktär får slut på hälsa knockas denne ut, men väcks till liv om striden vinns av de övriga - dock ofta med en allvarlig skada. När alla fyra är utslagna är spelet över och du får hitta en sparfil att börja om på.

dragon_age_17

Vid det här laget bör det framgå ganska tydligt att jag är mycket positiv till BioWares senaste rollspelstitel. Jag har endast testat PS3-versionen och kan inte jämföra med andra format, men jag inser – och vill starkt betona – att detta spel är en vattendelare. Antingen uppskattar du BioWares fokus på dialog och ständigt växande berättelse eller så undrar du vad detta är för skräp och börjar referera till PS2-grafik. För Dragon Age: Origins har helt klart sina tillkortakommanden och de återfinns huvudsakligen i det visuella. Det må kanske inte röra sig om PlayStation 2-grafik, men texturerna saknar detaljer och är ibland riktigt fula. Karaktärerna jobbar mycket med ansiktsuttryck i form av höjda ögonbryn och mun- och ögonrörelser men är i övrigt grova, särskilt om du precis spelat ett av de vackrare spelen till PS3.

Uppdateringshastigheten kan stundtals också upplevas som ryckig, antingen när det händer mycket eller när systemet är hårt upptaget med att läsa eller skriva. Huruvida detta är problem som kommer från det faktum att spelet portats från annat format vet jag inte. För egen del spelar det mindre roll, det grafiska är fullt godtagbart för mig eftersom det övriga suger mig in i dramatiken och laddningstiderna är helt ok. För andra kan grafiken vara ett oöverstigligt hinder och du bör rannsaka dig själv kring din inställning till det grafiska innan ett köp.

dragon_age_15

För att gå in på detaljer kan jag uttrycka glädje åt andra saker; BioWare har befriat oss från reinkarnerade fiender (så kallad respawning), vilket är otroligt skönt. Om ett rum i den övergivna dvärgasalen är rensat så kommer det att vara tomt även när du vänder tillbaka, såvida inget annat hänt. Världen är inte av sandlådekaraktär - bland annat sker allt resande via en karta - men du kan utföra alla olika äventyr i stort sett i den ordning du vill. Det finns tillräckligt mycket att göra för massor av timmar. Efter cirka 60 timmar kände jag mig mogen att skriva denna recension och då har jag en hel del kvar att göra. Andra utmärkta smådetaljer är att du kan stänga av den markör som visar vart du ska härnäst (som jag tycker förstör känslan), du kan välja att visa så mycket eller lite realtidssiffror som sprutar fram på skärmen och färdighetssystemet som bygger på karaktärernas ökade grad av specialisering gör att de hela tiden utvecklas och aldrig kan slutföras helt. På den negativa sidan saknar jag transportmedel, till exempel hästar. Den som vill leva ett detaljerat liv; äta, sova och samla på icke-relaterade saker som bestick, kläder, prydnadssaker och annat som är vanligt i Bethesdas rollspel (Oblivion, Fallout 3) blir också besviken; i Dragon Age: Origins ligger inte fokus på prylsamlande av sådan karaktär utan helt och hållet på berättelsen.

Rollspel till dator och tv-spel kommer aldrig att ersätta den sociala glädjen att som ung tonåring skapa magi med likasinnade, precis som FIFA-spelen aldrig ersätter gårdsmatcher eller P10-laget. Men Dragon Age: Origins väcker nytt hopp i att rollspel på skärmen verkligen kan skapa engagerande berättelser som är mer än simpla nivåsystem och NPC:er som är mer än bara några extra svärd. Visst, misstänksamma alver utspridda i skogen och tvärmulna dvärgar som går en ojämn kamp mot ondskan i sina underjordiska städer är inget nytt – det är ofta Tolkien rakt av. Men det finns något i Dragon Age: Origins som drar mig framåt. Måhända bär inte Elionore Cousland på Den Enda, men hon är fast besluten att fullfölja de Grå Beskyddarnas uppgift – eller dö i processen.

Ja, ni hör – jag till och med pratar som en elvaåring med ståpäls…

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

9/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (39) Posts
  • Share/Bookmark

Taggar: , , , , , , , , ,

Relaterade inlägg:

15 svar på “Recension: Dragon Age: Origins

  • 1
    Demiath
    2009-12-8 klockan 19:06

    Gedigen mastodontrecension som gör skäl för sitt namn. Har bara spelat PC-versionen och mest hört negativt om konsollvarianterna (främst när det gäller kontrollerna; grafiken är väl långt mindre väsentligt i den här genren). Vissa spel funkar helt enkelt inte riktigt med en gamepad hur mycket utvecklarna än sliter med divese UI-kompromisser. Med tanke på att PS3:an har fullt stöd för USB-möss så kunde man ju ha önskat att Bioware haft mod nog att erbjuda kontrollmöjligheter utöver Sixaxis…

  • 2
    apekatt
    2009-12-8 klockan 20:02

    Kontrollerna är helt klart dugliga i konsollversionerna. Det är sällan man känner sig stympad av dom. Kameran kan vara lite bökig ibland, och man kan förlora överblicken över strider. Inventory-hanteringen och användandet av prylar i stressig strid _kan_ vara frustrerande, men det är absolut inget hinder för att njuta av spelet. :)

  • 3
    Hertsh
    2009-12-9 klockan 09:48

    Jag har inte spelat PC-versionen så jag kan inte jämföra, MEN jag tycker att kontrollerna i PS3-versionen är bra. Allt lätt till hands i gamepaden och den kan man ju som sin egen ficka, mao blir fokus helt och hållet på skärmen vilket – i mitt fall – sällan blir fallet i ett PC-spel för då måste man hela tiden fokusera på tangentbordet för att lägga kommandon. Javisst allting är närmre tillhands på ett tangentbord eftersom att det finns fler knappar, men det är faktiskt inte så svårt att använda submenyer med hjälp av gamepaden.

    Precis som Ape skrev är överblicken i strider inte super i jämförelse med PC-versionen (iaf verkar det så från recensioner) och det är synd men spelet är grymt bra. Jag skulle också gett spelet 9/10 om jag satt betyg.

  • 4
    Mobiltelefonexperten14år
    2009-12-9 klockan 10:06

    Bra recension, särskilt som komplement till EDGEs (vi har huvvet upp i röven) “PS2 grafik lol” recension.

    Men hur vet ni att ingen av fienderna är reinkarnerade? Nämns det uttryckligen att reinkarnation inte är en del av den värld BioWare byggt upp? Så vitt jag vet kan ALLA karaktärer vara reinkarnationer av det ena eller andra slaget (syndiga kor återfödda som alver, dygdiga paddor som återföds som kaniner).

    Ni får nog fila lite på översättningen av respawn.

  • 5
    BlueViper
    2009-12-10 klockan 08:39

    Länge varit sugen på det här spelet, nu steg det suget ytterligare!
    Borde spela ut oblivion med, men har ju gjort det på pc och är inte lika inspirerande en andra gång. Kanske ska sticka till shivering isles, har inte spelat där.

  • 6
    Svenska speltoppen vecka 49 [2009] | PS3bloggen.se
    2009-12-10 klockan 10:05

    [...] Dragon Age: Origins (9/10) fallit ned från tredjeplats till nummer åtta på listan. Och vi som precis recenserat det och allt. LittleBigPlanet klev även upp till fjärdeplatsen, men annars är det sig likt. Modern [...]

  • 7
    Svenska speltoppen vecka 49 [2009] | PS3bloggen.se
    2009-12-10 klockan 10:05

    [...] Dragon Age: Origins (9/10) fallit ned från tredjeplats till nummer åtta på listan. Och vi som precis recenserat det och allt. LittleBigPlanet klev även upp till fjärdeplatsen, men annars är det sig likt. Modern [...]

  • 8
    Svenska speltoppen vecka 49 [2009] | PS3bloggen.se
    2009-12-10 klockan 10:05

    [...] Dragon Age: Origins (9/10) fallit ned från tredjeplats till nummer åtta på listan. Och vi som precis recenserat det och allt. LittleBigPlanet klev även upp till fjärdeplatsen, men annars är det sig likt. Modern [...]

  • 9
    Svenska speltoppen vecka 49 [2009] | PS3bloggen.se
    2009-12-10 klockan 10:05

    [...] Dragon Age: Origins (9/10) fallit ned från tredjeplats till nummer åtta på listan. Och vi som precis recenserat det och allt. LittleBigPlanet klev även upp till fjärdeplatsen, men annars är det sig likt. Modern [...]

  • 10
    PS3bloggens julkalender 2009 – Lucka 15 – Dragon Age: Origins | PS3bloggen.se
    2009-12-15 klockan 12:13

    [...] ett exemplar av Dragon Age: Origins från Electronic [...]

  • 11
    PS3bloggens årslistor 2009: Årets spel 2009 | PS3bloggen.se
    2009-12-31 klockan 13:18

    [...] Jimmy Wilhelmsson – Dragon Age: Origins (9/10) [...]

  • 12
    Svenska speltoppen vecka 52 och 53 [2009] | PS3bloggen.se
    2010-01-13 klockan 10:47

    [...] Dragon Age: Origins (9/10) – (Bästa pris) [...]

  • 13
    BioWare har flera PS3-titlar på gång | PS3bloggen.se
    2010-02-1 klockan 16:03

    [...] ett enda spel till PlayStation 3 – men det var inte vilket som helst, utan utmärkta Dragon Age: Origins (9/10) som fått flertalet kritiker och läsare att hurra av glädje. Och PS3-versionens fina [...]

  • 14
    Gratis DLC till Bad Company 2 kostar för begagnatköpare | PS3bloggen.se
    2010-02-18 klockan 16:38

    [...] testade denna metod redan i Xbox 360-spelet Mass Effect 2, samt i viss mån i Dragon Age: Origins (9/10) och The Saboteur (8/10), och funderar på att låta standardkostnaden landa på runt 15 dollar för [...]

  • 15
    Uncharted 2 är den stora vinnaren i DICE 2010-galan | PS3bloggen.se
    2010-02-22 klockan 15:35

    [...] övriga PS3-vinnare hittar vi Dragon Age: Origins (9/10), underbart vackra Flower (8/10), Street Fighter IV (9/10, måste ge det här liret en chans någon [...]