Recension: Disgaea 3: Absence of Justice

disgaea 3

Nippon Ichi återupplivar sin populära Disgaea-serie med Disgaea 3: Absence of Justice som blir det första till PlayStation 3. Dessutom är det första gången som jag själv testar på Disgaea och det blev inget svårt val när jag hörde orden “taktiskt rollspel” och “turordningsbaserat”. Spelet släpptes i Japan redan under januari 2008 och till USA kom det först i höstas, nu är det alltså dags för oss i Europa att få ta del av ett ganska så färgstarkt och minst sagt udda äventyr.

Disgaea 3: Absence of Justice

Disgaea 3 utspelar sig i en värld kallad Netherworld, närmare bestämt på en skola med namnet Maritsu Evil Academy. En demonskola där de elever som ägnar sig åt att hoppa över lektioner och struntar i sina hemläxor är toppstudenter medan dom som i stället kommer i tid och sköter sig, anses i princip vara ungdomsbrottslingar. Du spelar protagonisten Mao, en av dessa toppstudenter som aldrig varit på en lektion och som dessutom råkar vara son till skolans styrelseordförande. Maos far är dessutom en av Netherworlds “overlords” som styr landet med järnnäve. Maos favoritsysselsättning är förövrigt att läsa manga-tidningar om den legendariske hjälten Aurum som reste mellan olika världar och kämpade mot alla overlords enligt mottot “för kärlek och rättvisa”. Anledningen till Maos besatthet till manga-serien är att han nu själv vill bli en hjälte och ta över Netherworld genom att bekämpa sin far efter att denne trampat sönder Maos SlayStation Portable. Problemet är att Mao känner varken till konceptet kärlek eller rättvisa.

Det känns som att ni nu borde förstå hur skruvat det här spelet faktiskt är. Spelet är fullt med galna karaktärer och humor som inte kan beskrivas på annat sätt än “japansk”. Hela dess totala uppbyggnad är bisarr på ett ganska trevligt och mysigt sätt men det krävs nästan att du är japanofil eller Disgaea-fan för att uppskatta det. Ett exempel är sättet på hur man får fram nya vapen och föremål i de olika butikerna som finns utplacerade i skolan. Du måste presentera din idé (genom ett meny-val) för en skolstyrelse där dom sedan för rösta på ifall den där fräcka stridshandsken ska gå att köpa. Och metoderna att få igenom sin vilja är olika, du kan muta ledamöterna, eller helt enkelt hota dom med stryk. Det mesta kretsar kring skolans centrala delar där man vårdar och sköter sina karaktärer. För det är ju trots allt vad spelet handlar om i grund om botten, karaktärsutveckling och strider. Det är taktiskt och turordningsbaserat så det tjuter om det, kartorna är uppbyggda i ett isometriskt rutnät och du som huvudperson i Mao får se till att sätta ihop det bästa teamet med dess utrustning, magi, färdigheter och taktik. En magiker ska ju exempelvis satsa på att ha räckvidd istället för att kunna vara bra på att veva med svärd.

Disgaea 3 Absence of Justice

Strider är spelets centrala del och är även det som för storyn framåt, det är här du kommer tillbringa mest tid och du får se till att försöka variera dig för annars kan det lätt bli för tråkigt. Du samlar på dig erfarenhetpoäng och bonusar i form av prylar och även färdigheter som kan låsas upp. Men den där efterlängtade variationen ser du som sagt till att få i skolan, där du kan skapa föreningar och låta dina stridskamrater gå med. Dessa föreningar kan ge dig fördelar på fältet genom att kombinera teamets – hör och häpna – bänkplaceringar i klassrumet! Fast det är egentligen inte så konstigt som det låter, mest bara skruvat. Dina karaktärer kan utföra varierande kombinationer beroende på nära de är placerade varandra i rutnätet under striderna. Är karaktärerna då även placerade bredvid varandra i klassrummet kommer de kunna utföra kraftigare och längre kombinationer i stridens hetta, vilket gör att du kan bygga ett balanserat lag på ett enkelt och smidigt sätt så länge du själv har koll på hur du använder dem. Karaktärsutvecklingen är nämligen något man har lagt väldigt mycket tid på och tack vare dessa knäppa idéerna har man nästan en oändlig möjlighet till variation. En annan positiv effekt av det här är de känslor man utvecklar för sina karaktärer, för man blir helt enkelt sorgsen och förbannad när någon stryker med. Lyckligtvis kan man alltid få tillbaka dem från skolans sjuksyster.

De isometriska banorna är ibland ganska stora och striderna kan lätt bli över en timme långa, eftersom man även har lagt till ett pussel-element till striderna med så kallade Geoblocks – stora block som är färgade och kopplade till den markytan som har samma färg – som ge fienderna olika fördelar som till exempel förstärkt försvar. De kan också vara en stor nackdel eftersom att ett block som förstörs skadar alla enheter på den ytan den tillhör, även dina egna. Men uttnyttjar man dem smart betyder det att man kan utföra grymt kraftfulla och kombinerade attacker om man tänker ut vem och hur man ska attackera först.

Disgaea 3 Absence of Justice

Disgaea 3: Absence of Justice är inte ett spel för alla. Du måste älska taktiskt tänkande, rollspel och förmodligenallt galet som kommer från Japan, då allt formligen skriker japansk kultur, från humor till kulturella referenser. Framförallt måste du älska enkel grafik, för Disgaea 3 är undermåligt på både ljud- och grafiknivå när det trots allt lanseras till en toppmodern spelmaskin. Spelet kunde lika gärna släppts till PlayStation 2 likt de tidigare spelen. Lågupplösta sprites och simpla animationer blandas med fast fixerade bakgrunder som svävar under det rutnät som är ens värld. Dessutom är kameran riktigt, riktigt hemsk. Endast fyra fast vinklar med steglös zoom är inte direkt något modernt påtänk. Det går däremot inte komma ifrån spelets charm med all sin humor och sin bisarra värld. Trots sin galna utstyrsel är det ett relativt komplicerat och tidskrävande spel med mycket innehåll som kommer att få dig att sitta fast framför tv-skärmen i flera timmar tills du upptäcker att natten redan passerat och det var länge sedan det var dags att rasta hunden. Disgaea 3 avnjutes bäst under lugna, långa och ensamma kvällar som gräsänkling, uppbunkrat med engergidrycker och skräpmat. För när du väl har börjat, är du fast.

7/10