Recension: Dead Space | PS3bloggen.se
PS3bloggen.se

Recension: Dead Space

Dead Space

Jag har aldrig stuckit under stol med att jag har rejält svårt för skräckspel, mest för att jag anser mig vara värsta fegisen när det gäller sådana, men på senare tid har jag vågat mig på både det japanska Siren Blood Curse och nu även Electronic Arts rymdskräckis Dead Space. Det betyder inte att det har varit en enkel match för mig, men som tur är så är jag svag för rymdäventyr, och det här är som den perfekta blandningen mellan de två första filmerna i Alien-serien och Event Horizon.

I rollen som teknikern Isaac Clarke beger man sig till det förlista rymdskeppet USG Ishimura tillsammans med en mindre besättning, och det dröjer inte många ögonblick innan skräcken bryter ut och man inser att hela besättningen har förvandlats till muterade rymdmonster av varierande grader av otäckhet. Under äventyrets gång måste man inte bara ta reda på vad som har hänt med skeppet, utan man får även kämpa mot de så kallade nekromorferna. Det görs bäst genom att man använder sina vapen till att kapa av extremiteter som armar, ben och tentakler, för att till slut göra processen kort med de kvarvarande resterna. Olika typer av monster kräver olika vapen för bästa effekt – långbenta fiender bör kapas av medan mindre helst sprängs i småbitar – så det gäller att hålla koll på vad det är som lurar bakom nästa hörn. Utöver ens grundvapen så lär man sig även använda stasis till att sakta ned tiden och kinesi till att lyfta upp föremål som sedan kan manipuleras bäst man vill (lite som gravitationsvapnet i Half Life 2.

Dead Space

Det finns många saker som Dead Space gör rätt, och en av de viktigaste av dem är hur spelet hanterar det grafiska gränssnittet. Utöver att det är rejält snyggt och man ser seriöst cool ut i sin rymddräkt så har Electronic Arts Redwood Shores-studio använt sig av en hel del intressanta grepp. I stället för hälsostaplar och vapenammunition på skärmen så syns sådant direkt på spelarens ryggtavla och på själva vapnen. All kommunikation sköts via holografiska videosamtal, och ens karta och utrustning visas också på sådant vis, vilket dessutom innebär att man måste kolla upp saker i realtid, något som ökar stressnivåerna i tidspressade situationer. Och då kan det bli rejält läskigt, då Dead Space på intet sätt är någon snäll eller trevlig upplevelse. Spelet hittar hela tiden nya sätt att skrämmas, och även om man lär sig några av dess knep så lyckas det ändå med något oväntat. Stämningen är rejält tryckande med gott om ljud och musikinslag som kräver att man har volymen på en någorlunda hög nivå så att man kan höra de diskreta gnisslen och viskningarna som ljuder genom spelets korridorer.

Dead Space

Min favoritnyhet i spelet är dock det holografiska kartsystemet, som med en snabb knapptryckning visar i vilken riktning du ska gå. Det fungerar även rent logiskt eftersom du faktiskt befinner dig på ett skepp med ett internt navigeringsystem. Men jag gillar det allra mest eftersom det ger en enkel ledtråd till var du ska bege dig härnäst, vilket fungerar väl med tanke på att Dead Space ändå är otroligt linjärt. Med sin blandning av beprövade tv-spelselement och skräckfilmspastischer tvingas man åka fram och tillbaka genom rymdskeppet. Maskiner ska repareras, apparater ska kopplas in och vägar ska röjas, och det finns inte mycket att göra än att följa instruktionerna. Som tur är så är Dead Space väl medvetet om att det faktiskt är ett spel, och låter även spelaren dra nytta av dess fördelar. Det finns gott om sparpunkter, rätt laddningsstationer finns utplacerade där de behövs och de prylar som saknas brukar ofta finnas bara något rum bort. Det innebär att spelet aldrig blir frustrerande, utan man får bara följa med på en skön resa genom de iskalla rymdvidderna. Äventyret tar ungefär 12 timmar, och trots att omspelsvärdet inte är det bästa på grund av berättelsens struktur och spelets linjaritet så är det ändå en mäktig upplevelse. Jag hur nöjd som helst med att jag har lyckats ta mig igenom ännu ett skräckspel, och jag rekommenderar helt klart att ni gör det med.

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

8/10

  • Share/Bookmark

Taggar: ,

Relaterade inlägg:

21 svar på “Recension: Dead Space

  • 1
    phomulaone
    2008-11-11 klockan 11:25

    Fick mitt ex. från play.com häromdagen. Är benägen att hålla med dig, Toby. Lite “Alien-feel” över det. Minsta ljud och man börjar kolla bakom sig. Har inte kommit så långt än (håller även på med “Quantum of Solace”), men det lovar gott.

  • 2
    Heffa
    2008-11-11 klockan 12:13

    Det låter mumma!
    Alien och Aliens är två av mina absoluta filmfavoriter genom tiderna, och har spelet fångat lite av känslan i de filmerna så får detta bli mitt nästa spelinköp! :-)

  • 3
    FredrikJ
    2008-11-11 klockan 13:33

    Är inte alls så mkt för skräckspel… men endå lockar detta mig sjukt mkt..

  • 4
    Erik Hellsborn
    2008-11-11 klockan 14:09

    Hur var det med paus-funktionen? Har för mig att jag läste nånstans att det inte gick att pausa, stämmer det?

  • 5
    Toby Lee
    2008-11-11 klockan 14:14

    Det är mer actionskräck än renodlad skräck, så det är nog därför jag klarade av det :)

    Erik: Det går att pausa hela spelet med Start-knappen, och då får man tillgång till alternativmenyn etc. Men vill man öppna utrustningslistan etc så får man göra det i spel. Det finns dock gott om “säkra” platser, så man får helt enkelt se till att inte göra sånt när man slåss.

  • 6
    Johan - KB
    2008-11-11 klockan 15:57

    Jag kom ihåg att jag hade grymt hög puls när jag spelade igenom gamla goda AVP. Dom hade lyckats perfekt med ljuseffekter och det stilla klickandet från rörelsedetektorn som helt plötsligt gav ifrån sig ett gällt pip vilket sedan föjldes av alien-skrik i mörket strax före att man fick huvudet avbitet.

    Har de lyckats matcha/överträffa känslan i det spelet så kommer det nog att bli en höjdare.

  • 7
    FoH
    2008-11-11 klockan 22:21

    Angående pausning är det som Toby säger, men sen får man ju inte glömma att man kan använda PS-knappen :) Det torde väl fungera i exakt alla spel?

    Jag blir helt nojig när jag spelar. Musiken går inte att ha på någon hög volym, och titt som tätt rasslar det till och skramlar fast det inte finns någonting i närheten :/ USCH! Kan säga att jag inte kommer klara spelet i närheten av 12 timmar, jag kör alldeles för försiktigt för det! :P

    En heads-up förresten: För de som laddat hem dräkter från PSN (Obsidian Suit finns väl gratis fortfarande?) så kan man inte byta dräkt fram och tillbaka. Har ni en gång bytt dräkt till en bättre så är ni fast med den. Värt att tänka på! Jag tycker att det tar bort lite av spelupplevelsen att gå runt med Obsidian-dräkten, dels för att den är ful och dels för att spelet blir lättare (missförstå mig rätt, det behöver jag men det är trots allt lite fuskigt).

  • 8
    TheFreelancer
    2008-11-12 klockan 15:18

    Ja. Obsidian suit är ju level 5(10 eller om det var 15%damage) och full med slots
    Jag tog av mig den direkt genom att ladda om. usch! Kanske när man har klarat spelet man kan ta på sig den.

  • 9
    FoH
    2008-11-13 klockan 18:10

    Nja, det är väl 10% armor, tror jag det står. Så skadan borde väl vara 90%. Hade det varit det omvända hade man lätt dött på ett slag med vanliga dräkten, får jag en känsla av.

  • 10
    PlayStation Store 2008-11-25 | PS3bloggen.se
    2008-11-25 klockan 13:37

    [...] men vi kan i alla fall förvänta oss Super Street Fighter II Turbo HD Remix en demoversion av Dead Space (8/10) – något jag helt klart rekommenderar att ni [...]

  • 11
    Dead Space får en uppföljare | PS3bloggen.se
    2009-05-11 klockan 12:00

    [...] att vi fick se en hel del nattsvarta rubriker om att Dead Space (8/10) inte sålde så mycket som man hade hoppats ska det ha beslutats om en uppföljare, vilket [...]

  • 12
    Tips på lätta platinumtrophies | PS3bloggen.se
    2009-06-23 klockan 11:39

    [...] Dead Space (8/10) Mja, nja…är den trophyn verkligen lätt…? [...]

  • 13
    Ny speltrailer från Dante’s Inferno | PS3bloggen.se
    2009-07-6 klockan 12:38

    [...] utvecklat av Visceral Games (en del av Electronic Arts, som tidigare utvecklat det trevliga Dead Space (8/10)). Och för att vara ett tredjepersons hacka-och-slakta-äventyr ser det väldigt lovande ut, dessa [...]

  • 14
    Intervju med Christofer Emgård på Massive Interactive: Vad betyder storyn för ett spel? | PS3bloggen.se
    2009-08-15 klockan 11:44

    [...] det går ju att tvinga in spelaren i en story på olika sätt. I spel som Dead Space (8/10) och Bioshock (9/10) lämnas mycket av storyn åt spelaren att upptäcka själv, den är inte [...]

  • 15
    Det blir en uppföljare till Dead Space, del 2 | PS3bloggen.se
    2009-10-2 klockan 11:03

    [...] må inte ha varit lika exalterad över Dead Space (8/10) som övriga världen, och ni läsare, var (va? 8/10 är ju förträffligt! / Red anm) – men [...]

  • 16
    EA tillkännager Dead Space 2 | PS3bloggen.se
    2009-12-8 klockan 14:01

    [...] Dead Space (8/10) var ett av de mer populära spelen förra vintern, både i kritikernas ögon (Toby recenserade det för vår räkning) samt hos spelarna. Under 2008 och 2009 har det släpps en del förberättelser i form av ett Wii-spel, ett seriealbum och en animerad film. Alla dessa utspelar sig innan händelserna i PS3-spelet, men nu har det då äntligen blivit dags för en uppföljare, något vi rapporterat om tidigare. [...]

  • 17
    EA tillkännager Dead Space 2 | PS3bloggen.se
    2009-12-8 klockan 14:01

    [...] Dead Space (8/10) var ett av de mer populära spelen förra vintern, både i kritikernas ögon (Toby recenserade det för vår räkning) samt hos spelarna. Under 2008 och 2009 har det släpps en del förberättelser i form av ett Wii-spel, ett seriealbum och en animerad film. Alla dessa utspelar sig innan händelserna i PS3-spelet, men nu har det då äntligen blivit dags för en uppföljare, något vi rapporterat om tidigare. [...]

  • 18
    9 nya skärmbilder från Dead Space 2 | PS3bloggen.se
    2010-01-5 klockan 12:41

    [...] Space 2 förväntas bli en av de större titlarna för 2010 och det är inte så konstigt. Dead Space (8/10) fick ett överraskande bra betyg bland flera kända spelsajter och blev den joker som kanske lyfte [...]

  • 19
    Dead Space 2 byter riktning | PS3bloggen.se
    2010-02-8 klockan 15:52

    [...] på den andra sidan locka ganska mycket. Tydligen är det så EA resonerar med Dead Space 2. Dead Space (8/10) såldes i cirka två miljoner exemplar, så man kan definitivt säga att det var en hit. Istället [...]

  • 20
    Recension: Dante’s Inferno | PS3bloggen.se
    2010-02-8 klockan 17:31

    [...] mest spelade liren på Commodore 64. Dante’s Inferno från Visceral Games (som också gjorde Dead Space 8/10) med påhittiga tillägget Go To Hell kan också beskrivas som en klon av den numera hyfast [...]

  • 21
    Fler spel utvecklas med PS3 som ledande plattform | PS3bloggen.se
    2010-03-25 klockan 15:01

    [...] finna, och Electronic Arts som verkar ha jobbat på detta sätt med en del spel tidigare (Skate 2, Dead Space (8/10)) har berättat att nya Medal of Honor också utvecklas främst till PS3, men man lovar samtidigt [...]