...Learn how Craig Woods, trainer of millions of people both online and in the gym has helped to get people JUST LIKE YOU slimmer and toned in weeks not months! weight loss tracker It is never easy to achieve weight loss within a short amount of period especially when you have spent years packing on the excess weight with an unhealthy diet. When you neglect your body and not do anything to keep fit, you are setting yourself up for layers and layers of accumulated fat. These then make you predisposed to developing various ailments and diseases to include hypertension, renal impairment, diabetes, and many others. There are no complicated steps to lose weight, but many simply choose to look for more complex solutions to their weight problems. food that help with weight loss My name is Kent Livingstone, and my story is a familiar one. In college, I was a star athlete---co-captain of my lacrosse team, and a competitive swimmer. I didn t have to worry about my weight for the first 22 years of my life, since I was burning off so many calories that I could eat whatever I wanted. weight loss best How Does Weight Loss Pills Works buy garcinia cambogia extract pure weight loss Saunas are great for all kinds of other things though, and they can even help you to feel better about yourself. They will improve your skin, your health and your body. If they are used properly and safely, saunas will do a lot for you. I suggest using one at least two or three times a week, and I also recommend a good, weekly exercise routine for those who want to lose weight. prescription medications for weight loss Recension: Brütal Legend | PS3bloggen.se

Recension: Brütal Legend

brutal legend logo

Så var det äntligen här. Det sanslöst hypade och förväntade Brütal Legend, utvecklat av Double Fine Productions med ingen annan än Tim Schafer i förarsitsen. Det bäddade givetvis för att vi skulle få ett spel med en värld och berättelse som är precis lika skruvat som hans tidigare alster i Monkey Island-serien och Psychonauts. Ett tag var det nära att vi inte fick Brütal Legend över huvud taget i och med Vivendis fusion med Activision men slutligen valde Electronic Arts att för en gångs skull göra världen något gott och publicera spelet för oss. Blev då hösten 2009 den “Rocktober” som vi så länge hade blivit lovade av Tim Schafer och gänget?

brutal-legend-3

Den värld som nu målas upp för oss i Brütal Legend kan inte beskrivas som annat än episk. Man inser att det är en fantastisk resa som väntar när till och med spelets meny har ett eget intro med ingen annan än Jack Black själv, som då också har huvudrollen och ger liv till huvudprotagonisten Eddie Riggs. Eddie är världens bästa roadie, han har förmågan att jobba i det tysta, att aldrig synas, men ändå få bandet han jobbar för att se världsbäst ut. Tyvärr är Eddie missnöjd med sin nuvarande arbetsgivare Kabbage Boy, ett nymetall-band som trotsar allt Eddie står för. För honom är metallen död, och han längtar inget hellre efter en tid där hårdrocken är det som gäller.

Under en spelning går dock något snett och Eddie förpassas brutalt till det sälla jaktmarkerna, men tack vare en mystisk amulett skickas Eddie till en värld i kris, där mänskligheten är på gränsen till utrotning. En värld där hårdrocken dominerar, utan att någon förstår vad det verkligen är för något, och där den också kan utgöra räddningen.

brutal-legend-1

Jag blev glatt överraskad när jag insåg att vi bjuds på en helt öppen värld att utforska, full av faror, mystik och gömda hemligheter. I min enfald trodde jag att vi skulle få ännu en linjär 3D-plattformare, men så kom jag ihåg att det är Tim Schafer vi pratar om här, en man som är lite mer udda än andra berättare, minst sagt. I Brütal Legend förs huvudberättelsen givetvis framåt med hjälp av 23 separata uppdrag men man kan när som helst lägga det åt sidan och istället utforska omgivningarna och världen runtomkring.

Till din hjälp har du en Hot Rod – “The Druid Plow” – som ger dig en stor rörelsefrihet och är ett välkommet och smart inslag av utvecklarna. Det är hur tillfredställande som helst att åka runt mellan uppdragen och lyssna på din stereo, och de över 100 låtarna som finns tillgängliga i spelet. Dock är inte alla låtarna med från början utan du låser upp dem allt eftersom storyn förs framåt och som du utför sidouppdrag. Att åka runt i bilen och utforska världen är en av spelets stora behållningar då den verkligen känns levande fullt med djur och natur och ett särskilt präglat utseende, att man sen kan pumpa Judas Priest medan man plöjer in i ett en skock fårliknande djur gör saken inte sämre.

brutal-legend-9

Under resan möter du en mängd olika karaktärer i både små och stora roller, men som alla är lika minnesvärda. De som får mig att dra extra mycket på smilbanden är dock “The Guardian of Metal” och “The Killmaster”, påpassligt (och utmärkt) spelade av Ozzy Osbourne och Lemmy Kilmister. The Guardian of Metal låter dig uppgradera din yxa och hot rod till nya dödliga nivåer, dessutom kan man köpa nya magiska attacker och förmågor till din gitarr Clementine som kan ge upphov till spektakulära slagkombinationer tillsammans med din favorityxa. Min personliga favorit upptäcker man ganska tidigt, det är en slagkombination som skickar en blixt från klar himmel varpå fienden skickas upp i luften, och där du själv sedan kan drämma till dem i bästa Ken Griffey Jr-stil. Owned!

Alla uppgraderingar och nya kunskaper är dock inte gratis. Valutan i Brütal Legend utgörs av så kallade “fire tributes” som erhålls genom att tillfredställa de gamla gudarna, genom att antingen utföra uppdrag, hitta gamla nedgrävda reliker eller utföra stunts med din hot rod. Det är bra mycket roligare att försöka hitta hemliga reliker och gömda saker än att syssla med sidouppdragen. De sträcker sig tyvärr inte längre än att ligga i bakhåll för fienden, eskortera en VIP, eller försvara sig mot en ankommande attack. Ofta är de över på mindre än ett par minuter och det blir därför väldigt lätt repetitivt, det gör dem dock inte mindre viktiga då man behöver all hjälp man kan få längre in i spelet. Ett nödvändigt ont helt enkelt. Dessutom kan du uppgradera druidplöjaren med lustgas och andra roliga prylar. Nämnde jag att man kan utrusta den med automatkanoner? Hell yeah!

brutal-legend-6

Tyvärr måste jag meddela att spelets huvudsakliga handling är alldeles för kort. Den bjuder på en mängd minnesvärda stunder där allt är kryddat med oerhört mycket humor (som den gigantiska väggen av gitarrförstärkare) och även en stor nypa kärlek (filmkyssar!). Fast när det är så här bra vill man ju bara ha mer, särskilt när man har ambitionen att väva in realtidsstrategi i flera spelsekvenser.

“Strategi?” frågar ni er säkert. Det finns nämligen några klimaktiska moment i spelet som kallas Stage Battles. Det är här handlingen tar extra fart med stora (försök på episka) strider mellan våra hjältar och fienderhorderna. På vissa platser i världen finns grönskinande gejsrar som innehåller fans, som fungerar som resurser. Genom att ta över gejsrarna byggs det automatiskt merchandise-bås på dem och vips börjar fans samlas in. Dessa kan i sin tur konverteras om till olika enheter som används i striderna. Starka närkampstrupper, svagare distansskyttar, och dylikt. Det är här som Eddie får vingar och förmågan att snabbt kunna förflytta sig över slagfältet och ge order till sina trupper. Det hela är över när alla motståndarnas gejsrar är övermannade och endast deras scen står kvar.

Det är också detta moment som är spelets flerspelarläge online, där man kan spela en mot en, eller upp till fyra mot fyra. Det fungerar dock mindre bra eftersom man som vanligt är begränsad till en handkontroll, dessutom har man ingen minikarta eller liknande vilket gör att man väldigt lätt glömmer bort både attackerande och nya trupper. Jag kände bara hur frustrationen växte mer och mer under de här momenten och ärligt talat hade jag hellre valt bort dem mot en längre story.

brutal-legend-screenshot_16

Brütal Legend är enormt. Själva världen känns lagom stor till ytan, men det är dess innehåll som får dig att tappa andan. För dem som vill jaga extramaterial och trophies finns det massor att göra. Musik, konceptbilder, videoklipp och dolda hemligheter tycks vara näst intill obegränsat. Bara spelets utseende får ögonen att trilla ur ögonhålorna vid första anblick, med en design som får det mesta vi tidigare sett att framstå som grått och urvattnat. Den lever och andas hårdrock, stenformationer ser ut som gitarrer och motorer och bildelar finns utspridda i landskapet för att forma byggnader, artefakter och landmärken. Det är detaljerna som helt enkelt höjer intrycket något enormt. Ett kul och smart inslag är de magiska riffen som framkallas likt ett mini-guitar-hero-spel. Du väljer exempelvis en attack, varpå den ska spelas med en knapptryckningssekvens.

Grafiken är inte direkt imponerande för den här typen av spel, men det är färgglatt, smart och funktionellt! Alla kan tycka om Brütal Legend, inte bara hårdrockare. Tim Schafer har tryckt in varenda hårdrocksklyscha och stereotyp som finns och det finns också gott om referenser till annan musikhistoria och populärkultur. Soundtracket i sig skulle kunna användas som en lektion i musikhistoria för vem som helst, och det används smart och snyggt i spelet med snabba låtar under hetsiga spelpartier medan mörk och tung dödsmetal spelas under mindre glada händelser. Brütal Legend innehåller även orginalskriven musik som skapar en fantastisk atmosfär rätt igenom. Tillsammans med de grymma röstskådisarna bildar de en helhet få spel kommer i närheten av.

brutal-legend-2

Det finns några detaljer att störa sig på också. Eddie kan inte hoppa vilket gör att man ibland kan fastna när man utforskar världen. RTS-inslaget funkar som sagt sådär med en handkontroll och det saknas en minikarta för snabb översikt av dina trupper men framförallt är hjältestoryn för kort. Det är dessutom klent med spartillfällen vilket gör att man ibland får börja om på ett uppdrag som redan ansågs vara färdigt, efter man har hoppat ut ur spelet. Men vad gör det när man i sina händer har ett av 2009 års tyngsta och roligaste spel? En stark åtta!

8/10