Recension: Borderlands

borderlands_logo

Jag ska avslöja hemligheten med hur jag sätter betyg. Alla spel startar med betyg 6 och sedan vandrar det uppåt eller nedåt beroende på en enkel faktor; huruvida jag spelar vidare frivilligt eller för att jag måste för recensionens skull. I Borderlands fall var jag lite rädd att det inte skulle orka med mina högt ställda förväntningar. Gearbox har under hela året lovat att Borderlands är en unik mix av skjutspel och rollspel vilket inte klingat särskilt väl i allas öron. Dessutom upplevde spelet en enorm grafisk förändring vid utvecklingens slutskede och vi anade en viss osäkerhet mellan utvecklare och distributör (2K Games). Men jakten på det mytiska valvet har hållit igång min förväntningslåga, så den senaste veckan har varit upp till bevis för Gearbox och deras Borderlands.

Namnet Borderlands anspelar på planeten Pandora, en gudsförgäten värld där galaxens avskum samlats i en evig jakt på det mytomspunna Valvet. Detta valv sägs innehålla värdefulla och mäktiga reliker från en utomjordisk civilisation och är givetvis mumma för varje äventyrare med planer på världsherravälde. Du iklär dig rollen som en av fyra spelkaraktärer; jägaren, soldaten, bärsärken eller sirenen (en slags kvinnlig magiker) och äventyret börjar när du anländer med ökenbussen till Fyrestone, en banditinfekterad håla i Pandoras ödemark.

Borderlands_18

Gearbox kallar alltså Borderlands för världens första RPS eller Role Playing Shooter. Rollspelselementet består till största delen av möjligheten att utveckla karaktären på olika sätt, den färdighetsbaserade vapenstriden och ett i stort sett oändligt med plundrande spelet igenom. Borderlands lovade oss baziljon olika vapen och sanningen är faktiskt bra nära. En välutvecklad innehållsgenereringsmekanik gör att en mängd vapen slumpvis skapas utifrån spelarens rang och kan antingen hittas, köpas eller övertas från fallna fiender. Och tack vare ett flertal attribut såsom vapenmodell, magasinstorlek, eldkraft, laddningshastighet, träffsäkerhet, kikarsikte och “elementarkrafter” (eld, sprängkraft, elshock och andra specialare) så kan i stort sett hur många unika vapen som helst genereras.

De flesta vapen ser verkligen olika ut, vilket ökar känslan av oändlighet – man måste ge Gearbox en eloge för denna detaljrikedom vilken får dig att dregla och gapa stort inför varje nytt muskedunder. Det enda jag möjligtvis saknar i detta sammanhang är att vapen på något vis borde slitas ut eller kan få eldavbrott om de inte tas om hand, lite grand som i Far Cry 2 (8/10) eller Fallout 3 (9/10).

Borderlands_9

Rent spelmekaniskt är planeten Pandora av sandlådekaraktär med olika delområden som öppnar sig efterhand på samma vis som i Grand Theft Auto IV (10/10). Du färdas mellan de olika områdena, antingen till fots eller med så kallade runners – ett slags futuristiskt ökenfordon med plats för värnskytt där bak och som ibland kan vara lite omständiga att styra. Det finns en huvudstory som leder dig framåt i berättelsen och en mängd mindre uppdrag som finns till för att krydda ditt äventyr. Tyvärr måste jag lite besviket erkänna att storyn inte är lika medryckande som jag hade hoppats på. Idén med ett omsjunget Valv i en Mad Max-ödemark full av banditer och märkliga djur föll mig väl i smaken. Gearbox satsar mycket på stämningen men ganska litet på just själva berättandet. Bland annat är karaktärerna runt dig färglösa och sparsamt tal ersätts istället med text. Jag tycker också rent allmänt att världen befolkas av för lite människor; det är typ du, några andra huvudpersoner och hundratusen banditer av olika slag som utgör befolkningsbasen.

borderlands_005

Det grafiska skiftet från traditionellt skjutspelsutseende till den tecknade Blueberry-stilen är däremot Borderlands stora behållning. Jag är övertygad om att detta spel kommer att sälja hyfsat och förutom solklara ingredienser som det beroendeframkallande nivåavancemanget så är verkligen grafiken sjukt cool på ett alldeles nytt sätt. De tjocka svarta konturerna och skarpa färgerna bildar total motsats till andra spel inom FPS-genren och dessutom flyter det hela på helt klanderfritt och utan större grafiska buggar och bilduppdateringsproblem. Jag tror personligen att Gearbox räddade sin produkt genom grafikbytet – detta spel står nu ut i mängden och borde tilltala alla som gillar att springa runt med guppande pickadollor och jaga bovar och nivåer. Synd bara att man inte också kan spela i tredje person eftersom karaktärerna faktiskt är väldigt snyggt gjorda – något som syns tydligt i flerspelarläget.

Borderlands_11

Borderlands SKA spelas tillsammans med en eller flera vänner, antingen lokalt eller över PSN. Det går att spela ensam men i samarbetsläget får du ut så väldigt mycket mer av detta actionpackade lir. Spel på delad skärm fungerar endast vertikalt men du vänjer dig snart vid det smala synfältet och då är Borderlands oslagbart. Det går att spara din karaktär och ta upp den igen i ett helt annat spel; alla vapen du samlar på dig följer med karaktären och det öppnar för ett väldigt flexibelt och roligt spelande. Dessutom kan man på detta sätt byta föremål med varandra, vilket ytterligare ger ett incitament att spela med andra spelare.

Alla föremål ligger fria och det är först till kvarn som gäller. Blir ni ovänner om något är det bara att slå din medspelare i huvudet så har du utmanat honom/henne på duell i en av arenorna som finns på Pandora. Här kan ni mötas i envig och vinnaren avgör vem som behåller föremålet. Borderlands är just nu flerspelarspelet över alla flerspelarspel, vilket jag verkligen längtat efter.

Borderlands_23

Sammanfattningsvis är Borderlands inte perfekt. Det brister i berättelsen och det finns logiska hopp i både spelmekaniken, viss AI och i hur världen på Pandora är uppbyggd. Men stämningen, humorn, grafiken, det beroendeframkallande karaktärsbyggarsystemet och framförallt flerspelarläget gör ändå att detta är ett spel man vill fortsätta spela. Huruvida det håller för flera omspelningar är jag lite osäker på i dagsläget – men du och en eller flera vänner kan lätt bränna åtskilliga timmar på att skjuta skallen av folk och fä i er jakt på universums tuffaste utomjordiska teknik. Jag spelar Borderlands väldigt frivilligt och med en något mer kreativt utmejslad handling hade betyget kunnat bli riktigt högt; nu blir det en stark åtta. Så plocka upp din KKA230 C Lightning SMG som det där badass-psykot i hockeymask hade på sig, så möts vi i Arid Badlands i solnedgången. Go Bloodwing, go!

8/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (15) Posts