Recension: Bolt | PS3bloggen.se

Recension: Bolt

Disney Bolt

Det brukar inte vara någon vidare bra kombination med licensspel som baseras på barnfilmer, men när jag fick Bolt i min hand så drog jag mig till minnes Disneys spel från 90-talet; sköna plattformslir som Aladdin och Lejonkungen. De var ju rätt bra, så det är ju inte helt kört redan från början. Så tänkte jag i alla fall.

Disney Bolt

Saken är den att Bolt formligen skriker ut att det är ett hafsverk som enbart finns till på grund av att filmen precis släppts, men utvecklarna har i alla fall varit lite fyndiga med berättelsen. Filmen handlar ju om hur hunden Bolt är en tv-stjärna vars karaktär har superkrafter, och att han själv tror att han verkligen har dem, och spelet utspelas som ett avsnitt i själva tv-serien. Det är ett okej sätt för spelet att få med actionelement utan att behöva anpassa sig efter filmets manus. Den enkla berättelsen (Bolt och hans matte Penny försöker rädda hennes kidnappade far) utspelas i ett slags barnlikt Tomb Raider-spel med lika delar smygande och problemlösande (Penny) och action (Bolt). Problemet är bara att det är så otroligt simpelt. Det finns inte heller några Trophies i spelet, förmodligen på grund av att spelet släpptes förra året i USA.

Disney Bolt

Bolts strider kan i princip klaras av genom att man trycker upprepade gånger på en av attackknapparna, och Pennys plattformshoppande går ut på att hitta rätt väg och sedan bara springa dit. Hennes smygelement är lika simpla de, och bristen på möjligheten att välja svårighetsgrad är rejält störande. Spelaren är dessutom helt styrd av osynliga väggar, och om man skulle dö så måste man se om filmsekvenser utan möjligheten att hoppa förbi dem. Grafiken är dessutom av lägsta kvalitet, med suddiga texturer och flimriga bakgrundselement. Ljudet fungerar dock som det ska, med svenska röster (eller engelska, beroende på vilket systemspråk man har valt i sin PS3) som är passande för att vara ett barnspel. Ingen textning dock.

Disney Bolt

Saken är den att jag vet att det här är ett barnspel och att det dessutom kostar lite mindre än vad standardspel gör, men det är faktiskt ingen ursäkt. Charmen finns inte där, och det känns inte som att spelet är unikt för filmen, utan det hade kunnat vara helt valfria karaktärer istället för Penny och Bolt. Det går att få många andra, bättre spel (t.ex. Ratchet & Clank eller LittleBigPlanet) som passar en yngre publik, och det till samma eller lägre pris än vad Bolt kostar. Visst, om du köper Bolt så kommer näven med hundralappar att hålla ditt barn sysselsatt i några få timmar, men det finns mycket mer välgjorda och roliga spel att lägga dina surt förvärvade pengar på.

3/10