• Blood triglyceride levels fatloss How Garcinia Camborgia Helps In Reducing Your Body Fat fat loss smoothies Portion control is one of the most important elements of weight loss. The human stomach is designed to hold only about one quart of food or beverage - an amount that would fit in your cupped hands. The portions at fast-food joints and restaurants are often grossly beyond this. An effective weight loss supplement can help you with hunger control and can be especially helpful in the primary stages of your weight loss program. This is often the most difficult stage because your stomach is still stretched from eating portions that are too big for the body to efficiently process. This brings us to the role of Slimaluma, a completely natural appetite suppressant that gives you the power you need for optimum hunger control. cabbage soup diet fast weight loss recipe But before you run to your computer, to order a year s supply of Lipozene, I m going to give you the honest truth. There are very serious problems with this product! weight loss clinic in Can you really lose weight by joining a Zumba class? Moreover, can you lose inches by doing Zumba dancing? weight loss obesity Recension: Bionic Commando | PS3bloggen.se
PS3bloggen.se

Recension: Bionic Commando

bionic-commando-banner

Allt började under 1987 när Capcom släppte ett arkadspel med namnet Bionic Commando (Top Secret i Japan). Eftersom det blev en så pass stor succé valde man att även ordna en release till NES, fast istället för en enkel portning valde man att göra en uppföljare som här i västvärlden fick samma namn (Top Secret: Hitler’s Revival i Japan). Franchisen expanderade vidare till Game Boy, för att sedan helt plötsligt tyna bort. Men fansen glömde aldrig bort liret, och dessa människor blev överlyckliga när Capcom avslöjade planerna för att ta in soldaten i 2000-talet. Just det, plural eftersom man gav svenska utvecklaren Grin jobbet att utöver en uppföljare även piffa till det gamla spelet. Som en liten aptitretare, ungefär. Det spelet har nu funnits i PSN-affären sedan en tid tillbaka under namnet Bionic Commando: Rearmed, men nu är det äntligen dag att beta av Bionic Commando, som även den här gången får samma namn trots att det återigen är en uppföljare. Kanske tur att handlingen inte är lika komplicerad som namnvalen.

bionic-commando-1

Soldaten Nathan “RAD” Spencer (röstinsats av Faith No Mores sångare Mike Patton) har suttit och ruttnat i fängelse under flera åri väntan på att avrättas, och helt plötsligt blir han en fri man då regeringen behöver hans hjälp. Ett stort och farligt vapen har detonerats i Ascension City, vilket har resulterat i massiva jordbävningar och radioaktivitet. Befolkningen är utplånad, staden går inte att bo i, och som om inte det här var nog har en terroristgrupp med namnet BioReign hotat med massinvasion. Det är upp till Spencer att i den demolerade staden lyckas döda motståndet samtidigt som han måste hitta en mycket speciell sak, vars kraft är så viktig att innehavaren automatiskt kommer att vinna det här kriget.

Det första jag tänker på när jag spelar Bionic Commando är utan tvekan retronostalgi. Eftersom det här rör sig om ett ganska dammigt varumärke är det viktigt för Grin att inte bara lyckas övertyga ungdomarna om ett köp, utan det krävs också att man lyckas fräscha upp det gamla konceptet utan att göra alldeles för drastiska ändringar. Någon kanske reagerar lite snett på att man numera kan hoppa (Jepp, i det gamla liret fick man minsann använda sig av sin speciella arm för att lyfta sig från marken), men i övrigt tror jag de flesta kommer att vara nöjda över ytan och spelmekaniken. Trots detta är Bionic Commando inledningsvis ganska mediokert och påminner mig mer om en futuristisk Spider-man, fast med vapen. Inlärningskurvan är massiv, då det gäller att kombinera pang-pang med armsvingande. Visserligen finns det en mycket smidig tutorial som dessutom upprepas inne i spelet, men till och med när laddningsskärmen visar upp alla knappars funktioner blir man varse om att Grin har kämpat väldigt mycket med kontrollens komplexitet.

bionic-commando-2

Och många sådana ögonblick blir det under spelets gång. Om jag hade klockat alla gånger den blåa skärmen med 3D-bilden på handkontrollen dykt upp skulle jag inte bli förvånad ifall detta stod för en femtedel av speltiden. Och då bör det påpekas att man första gången också måste installera cirka 2 GB. Ännu värre blir det när man inser att svårighetsgraden definitivt är i paritet med Mirror’s Edge, det vill säga frustrerande svårt under vissa stunder. Mycket av det består i att karaktären, av naturliga skäl, inte är speciellt duktig på att simma (det går dock att ta sig upp om du kan nå något som armen kan fästa sig på), men även för att man är extra känslig för radioaktivitet. För att du inte ska hitta enkla genvägar eller komma lite väl långt från vägen är en hel del områden drabbade av detta. Du har någon sekund på dig att svinga dig därifrån, men det är högst sannolikt att du ryker med.

Efter ett antal timmar kommer dock flytet in ordentligt, och armen känns ganska behaglig och enkel att styra. Trots det blir småkämpigt under vissa delar där man har varit mindre generös med automatiskt sparande, men numera känns det lite mer acceptabelt. Synd bara att det inte återstår speciellt mycket kvar av speltiden, även om möjligheten att spela om det i ett svårare läge finns. Jag tvivlar dock att några andra än de mest rabiata fansen och trophyjägarna gör detta eftersom spelglädjen inte är tillräckligt bra för att vara en AAA-titel. Grafiken är i alla fall riktigt fin med alla detaljer och ljushantering, men för mig är det utan tvekan ljudet som får det högsta betyget i denna skapelse. Grin har lyckats kombinera modern stråkmusik med retroaktiga teknologiska ljud så pass bra att jag får behagliga rysningar genom hela kroppen. Lägg till fantastiska ljudeffekter, välmixad dialog och suverän surroundhantering, och vi har bland det bästa ljudet som någonsin har gjorts för ett spel. Om vi hade en skala för denna kategori skulle jag insistera på en elva.

bionic-commando-3

Men nu är inte ytan allt i ett spel, utan det krävs också att allt annat fungerar lika klockrent, om inte bättre. Den krångliga spelmekaniken har jag redan tagit upp om, och tyvärr finns det fler negativa saker att ta upp. Siktet hör väl också till det egentligen, fast det kan vara värt att utveckla det separat. För det du direkt kommer att märka är hur jäkla svårt det kan vara att sikta in sig på sitt mål. Under svingandet krävs det som sagt mycket träning, men detta hjälper föga när det är dags för markstrider. Du kan fuska lite grann genom att låsa fast motståndaren med din arm, men samtidigt blir det lite för tidskrävande att sedan gå över till nästa fiende eftersom armen först måste tillbaka till ursprungsposition, för att sedan gå på nästa offer. Och under den tiden är det mycket sannolikt att du har fått ta emot ett antal kulor. Efter det kan vi övergå till sista störningsmomentet, vars existens enbart finns där av nostalgiska skäl, nämligen en av skurkarna. Det är uppenbarligen meningen att han, Gottfried Groeder, ska vara en slags hybrid mellan ett gäng olika kända nazister från andra världskriget, men det resulterar enbart i något pinsamt. Araber och tyskar är kanske det mest lataste och tråkigaste man kan gå efter när en skurk ska tas fram.

Bionic Commando är alltså en AAA-titel, men blir aldrig något mer än ett vanligt, juste spel med både höjdpunkter och svagheter. Jag rekommenderar att du testar ett demo innan du beslutar dig för ett inköp.

Om du saknar text om spelets multiplayerläge beror det helt enkelt på att testandet skedde innan releasedatumet, vilket gör att lobbyn ekar tomt. Därför blir det omöjligt för mig att kunna ge ett omdöme om detta. Enligt menyerna ska det i alla fall finnas möjlighet till egna lan-partyn och multiplayer via nätet. Deathmatch, Team Deathmatch och Capture the Flag är lägena som finns att välja mellan.

PS3bloggen.se indexeras på Metacritic

6/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (1) Posts
  • Share/Bookmark

Taggar: , ,

Relaterade inlägg:

14 svar på “Recension: Bionic Commando

  • 1
    gäst
    2009-05-22 klockan 20:21

    måste säga att detta va en väldigt dålig review.. står knapp något om handlingen.. en snutt får man men inget mer? va det god stämning i spelet? levde man sig in i spelet mm?

  • 2
    Jonas Aronsson
    2009-05-22 klockan 20:28

    Tack för din feedback!

    Tråkigt att du inte gillar min text. Handlingen är inte mer avancerad än att det räcker med ett litet stycke. Om jag blev tvungen att skriva mer om den hade det blivit allt för stora spoilers, vilket jag gärna vill undvika i mina recensioner.

    Angående stämning och inlevelse tycker jag att det finns beskrivet i texten, men givetvis kan jag bli ännu tydligare om sådant.

  • 3
    beibl
    2009-05-22 klockan 21:20

    ja tror att din text räcker för att berätta om spelet. Behövs inte mer. För att spelet inte verkar ha mer att berätta om. Har läst 2 andra recensioner om spelet. Dem var likartade. Kul nostalgi. Svårt om inte sjukt svårt i vissa partier. Lite för linjeformat o ganska tunn story. Men givet köp pga nostalgi.

  • 4
    Andréas
    2009-05-22 klockan 23:50

    Så trist att det inte blev bättre än såhär av detta uppblåsta hypeprojekt.. =/

    Men hur är frustrationen utdelad mer exakt? I Mirrors Edge så var det visserligen en del moment som var sadistiska minst sagt, men eftersom banorna var relativt korta och börja om-punkterna ännu tätare var det ju inget större problem där. Men att däremot spela om en 20-30 minuter, särskillt om man har fog för att skylla på spelmekaniken kan ju ge vem som helst hjärnblödning.

  • 5
    Anders (P-Well)
    2009-05-23 klockan 03:38

    Nu för tiden är det ju ganska lätt att distribuera patchar som fixar till totalmissar som tagit sig förbi betatestning och allt vad det ska till innan spelet släpps. Som de nu verkar det vara alldeles för få savepoints (har sett ett par kommentarer där folk klagar/anmärker på att detta är jobbigt). Om det hör till speldesignen att ha tunnt med checkpoints så kanske dom kan vara snälla och lägga till ett easymode där det dyker upp fler. Vem vet.

  • 6
    Roenbaeck
    2009-05-23 klockan 10:45

    Bara för att en kontroller har 17 knappar, två spakar och en rörelsedetektor behöver man väl inte försöka använda alla. Blir lite trött när jag drar igång ett spel och det första man ser är en karta över handkontrollen… Hellre en tutorial där man lär sig genom trial and error.

  • 7
    Jonas Aronsson
    2009-05-23 klockan 10:48

    Andréas: Mirror’s Edge har betydligt fler savepoints än Bionic Commando, däremot rör det sig inte om 20-30 minuter mellan dem. Dock tillräckligt lång tid för att bli irriterad på det.

    Roenbaeck: Spelet använder iaf inte L3 och R3. ;D

  • 8
    Jonas Aronsson
    2009-05-23 klockan 11:32

    Fan, glömde bort att spelet visst använder sig av L3 och R3. My bad!

  • 9
    Veckosammanfattning för PS3bloggen.se - 17th May - 23rd May 2009 | PS3bloggen.se
    2009-05-24 klockan 00:03

    [...] Recension: Bionic Commando Skrivet Friday, May 22nd, 2009 av Jonas i kategorin Recensioner Allt började under 1987 när Capcom släppte ett arkadspel med namnet Bionic Commando (Top Secret i Japan). [...]

  • 10
    FluBBa
    2009-05-24 klockan 02:51

    Har snart spelat igenom spelet och spelmekaniken tycker jag funkar bra men det är ju en hel del irriterande moment som inte borde funnits där (typ en hel del idiotiska radioaktiva areor). Och sedan att Spencer låter som en förvuxen snorunge som tror han är jättefräck bara för att han är sur och precis lärt sig svära…
    Om man vill ha lite armsvingande och inte orkar punga ut 500-600kr så får man ju inte missa BCR iaf, det är bra spel.

  • 11
    Svenska speltoppen vecka 21 [2009] | PS3bloggen.se
    2009-05-28 klockan 10:18

    [...] Bionic Commando (6/10) [...]

  • 12
    [Uppdaterat] Grin stänger ner! | PS3bloggen.se
    2009-08-13 klockan 08:47

    [...] har släppt tre spel bara i år, Terminator Salvation (5/10), Bionic Commando (6/10) samt Wanted: Weapons of Fate (6/10), men försäljningsmässigt så har spelen floppat samtidigt [...]

  • 13
    David
    2009-10-11 klockan 15:56

    Om jag ska säga mitt så är detta ett jävligt coolt lagom svårt denna review tyckte jag var sådär jag ger spelet fakist 7.7/10

  • 14
    Fem spel som INTE får bli filmer | PS3bloggen.se
    2010-03-6 klockan 16:34

    [...] Bionic Commando [...]