The other choice would be to take enable from from a local ps3 restore shop. They charge around 100$ but do not guarantee that they will repair the difficulty. And if you deal with any other dilemma in long term then you have to go over all this once more. weight loss success story Sauna Belt: The Sauna Pro Deluxe advance heat systems sweats away unwanted fat, eliminate cellulite, lose weight and ease muscle pain, all while in the comfort of your own home. Just apply the Sauna Belt around the chosen body part and let the belt do all the work. healthy foods to lose weight Importance Of Choosing Professional Skin Care garcinia reviews weight loss People are becoming increasingly aware of the “virtual gastric band”. Clients increasingly enquire about virtual gastric band treatment rather than hypnotherapy for weight loss. They do this in the belief that their problem can be solved by one session of hypnotherapy and that no subsequent effort on their part is required. They believe, or hope, that the virtual gastric band is a magic wand which will simply make their weight problem disappear. If only it were that simple. weight loss new injection method Healthy Intestines Homepage Recension: Age of Booty | PS3bloggen.se

Recension: Age of Booty

Age of Booty

På pappret: Rolig och snabb realtidsstrategi där du bygger dit piratimperium.
I verkligheten: Helt ok strategispel som är roligast mot folk på PSN eller mot dina vänner på hemmabyggda banor.
Pris: 90 kr på PlayStation Store – ute nu!

Vi kom ju överens om för ett tag sedan om att skriva recensioner av äldre PSN-spel som vi inte hann med att recensera när de kom ut. Denna gång har turen kommit till realtidsstrategispelet Age of Booty från Capcom. Detta spel landade inte alltför väl bland konsumenterna när det kom men jag måste säga att jag tycker det är ett trevligt tidsfördriv som dessutom har väl utvecklade flerspelarmöjligheter.

ageofbooty_1

Jag älskar pirater; och då menar jag de riktiga piraterna på havet för cirkus trehundra år sedan. Jag menar inte dem som rövar Somalias kust nuförtiden eller som kopierar och lägger ut upphovsrättsskyddat material. Den som suttit fängslad vid Sid Meier’s Pirates! i timtal och minituöst planerat sin sjörövarkarriär vet vad jag menar. Nu är inte Age of Booty på något sätt en piratsimulator utan enbart ett strategispel som råkar handla om båtar med kanoner och städer att ta över för att skaffa resurser. Men miljön är viktig och rätt känsla kan ge liv åt även den enklaste av spelmekanismer.

I Age of Booty spelar du en kapten som seglar under klanen Red Hands flagg. Tanken är att du ska hjälpa klanen segra genom att uppfylla ett visst antal olika krav, till exempel erövra tre städer eller liknande. Motståndarsidan är en annan piratklan och ska göra samma sak, alltså uppstår visst krig om reviret. Varje båt har tre egenskaper du kan förbättra; hastighet, tålighet och eldkraft. Givetvis är alla tre viktiga men på olika banor kan det vara värt att satsa på olika saker. Det finns ett antal resurser att samla på; rom, pengar och virke – dessa använder du till att förbättra klanens skepp eller förhoppningsvis förstärka försvaret för (allitterera mera!) de städer ni erövrat. En stad intar man genom att helt enkelt segla dit och skjuta sönder försvaret, därefter konverteras den och hissar er klans flagga och börjar producera resurser åt er. Förutom detta så funkar även en stad som en reparationsverkstad och fixar ditt skepp medan du står där. Alltså är en stad ganska bra utgångsläge att slåss från eftersom du reparerar under tiden.

ageofbooty_2

Egentligen är Age of Booty ruskigt enkelt i sitt upplägg. Du styr runt ditt skepp i små hexagonala rutor, som är vanliga i denna typ av spel, och utför antingen utmaningar i enspelarläge eller spelar mot andra lokalt eller över PSN. Det gäller att manövrera ut motståndarskeppen och lura dem att gå i olika fällor. Att åka i grupp är en stor fördel då man kan klämma motståndare mellan två bredsidor och likadant är det smart att ställa sig på ena sidan av en motståndare medan han har din stad på andra, då beskjuts han också från två håll. Den som är van att tänka i rutor och snabbt kan komma på strategier att stänga ute sina motståndare blir snabbt duktig på Age of Booty.

Förutom städer så finns det små arbetsplatser som gruvor och sågverk du kan plundra på resurser. Det flyter även omkring lådor med resurser som antingen tappats av sjunkande skepp eller bara dyker upp till ytan då och då. Andra icke pirataffilierade skepp åker också omkring och agerar hinder eller kanonmat för bägge sidor. Som en extra krydda finns det lådor som innehåller olika slag av förbannelser som går att använda en gång och kan vara nyttiga. Det kan till exempel handla om en bomb som du kan lägga ut på en tom yta och som briserar efter några sekunder eller en malström som suger åt sig skepp som är nära och skickar dem till andra sidan spelplanen. Förbannelser är kraftfulla men sparsamt använda, vilket balanserar spelet väl.

ageofbooty_5

Enspelarutmaningarna i Age of Booty är förvånansvärt roliga och varierande. De fungerar dels som en tutorial men också som helt ok banor i sig, ungefär som i andra realtidsstrategispel av Warcraft-typen. Roligast är det dock att möta mänskliga motståndare och framförallt online. Fyra stycken spelare kan mötas på samma konsol och då oftast två mot två; i onlinespelet ska man kunna vara upp till åtta. Här är samspelet a och o, dels därför att man inte kan stänga ute motståndarna särskilt bra om man inte samarbetar och dels därför att man använder samma resurser och kan inte bara roffa åt sig till sig själv. Det är en skön känsla när man inser att motståndaren inte alls fattar att de håller på att gå i värsta fällan förrän det är för sent.

ageofbooty_4

För ett gäng år sedan släpptes Warcraft som brädspel för upp till fyra spelare. Även om det följde med ett antal scenarier som var roliga att spela så var den stora behållningen att spela en bana som du själv eller en vän satt upp med karta, resurser och krav för vinst. På samma sätt finns det en riktigt bra baneditor i Age of Booty som fungerar exakt likadant; du sätter ut alla hexagoner och vad det ska finnas på dem och gör en hel karta som du sedan kan spela med dina vänner. Som sagt, för den som gillar realtidsstrategi och/eller pirater är det här faktiskt riktigt bra. Som extra mumma är animationerna och det grafiska också en fröjd att se för att vara ett strategispel. Det är bara ljudet jag inte riktigt tycker hänger med helheten – ett antal grymtanden och lite varningssignaler när din stad är attackerad och sen är det inte så mycket mer.

Om man ska nämna något som är mindre bra vad gäller spelmekaniken så är det att det inte kostar så mycket att få ditt skepp sänkt. Du tappar en resurs och får börja om i din pirathåla där du annars mest reparerar och uppgraderar båten – sen är du i full gång igen. Faktum är att det ibland kan vara en taktisk fördel att stå kvar tills din båt blir sänkt för på detta sätta kan du uppehålla en motståndare så pass länge att en kompanjon hinner dit för att hjälpa till. En stad kan nämligen inte övertas förrän alla motståndare är minst en ruta ifrån dess gräns, vilket betyder att så länge ditt skepp ligger kvar så kan inte den motståndare som håller på att skjuta dig i sank överta staden än.

ageofbooty_3

Age of Booty är ett ganska icke-märkvärdigt spel rent tekniskt och utförandemässigt men gömmer en hel del taktik under huven. Jag gillar det och har gillat det sen det kom ut. Tyvärr finns det för få spelare där ute; man får normalt vänta upp till cirka tio minuter innan ett spelrum med fyra spelare är fullt. Detta sänker så klart onlinespelandet lite; men lokalt är Age of Booty fortfarande väldigt kul att spela. Jag rekommenderar det fortfarande starkt – 90 kronor kanske inte är idealpriser för alla men jag tycker det är värt det. Kanske hade dock en prissänkning varit på sin plats.

8/10

Gå till forumtråden för det här inlägget – (7) Posts