PS3bloggen.se

You must be logged in to post Login Register

Search 
Search Forums:

PS3bloggens årslistor: Det mest intressanta spelet 2010
Läs det ursprungliga blogginlägget

UserPost

13:04
2009-12-30

Toby Lee

Admin

posts 1494

1

Vi har ju även vår årliga omröstning om Årets spel 2009 där ni själva kan rösta fram er favorit!

Mellandagarna är här, och vi på PS3bloggens redaktion har gnuggat våra kollektiva hjärnknölar för att komma fram till en hel del viktiga beslut. Vi försökte nämligen komma fram till fyra saker - Årets spel 2009, Den mest intressanta trenden just nu, Årets besvikelse 2009 och Det mest intressanta spelet 2010. Men eftersom vi alla är individer var det helt omöjligt att samsas – därför får alla komma till tals i totalt fyra artiklar som presenteras nu i dagarna.

Vilken spel ser du mest fram emot under 2010? Gör din röst hörd!

Artikel 4: Det mest intressanta spelet 2010

Gabriel Johansson

Som vi alla vet så ser 2010 ut att bli ett kanonår när det gäller kvalitetsspel, men jag har förstås några som jag är mer spänd på än andra. Jag är nyfiken på doldisen Majin: The Fallen Realm, jag hoppas på att The Last Guardian kommer ut nästa år, jag ser fram emot att spela som gangster i Mafia II, men allra mest sugen är jag nog på Red Dead Redemption efter den senaste fantastiska trailern. Högs upp på önskelistan står dock något annat: En ICO-Collection. Sony, make it happen!

Toby Lee

Om Fumito Ueda lyckas släppa The Last Guardian nästa år finns det ingen tvekan om att det är upplevelsen jag ser fram emot allra mest. Bara tanken på den stackars drakkattråttkycklingens vattniga ögon får mitt hjärta att ömma. Men eftersom man aldrig kan lita på att japanska spel kommer hit i tid är det nog säkrast att sätta hoppet till Heavy Rain. Jag har ju kört de första timmarna (läs förhandstestet här), och om Quantic Dream lyckas hålla ångan och fixa till lite saker uppe kan det här bli riktigt spännande.

Markus Thulin

BioShock 2 såklart! Ettan skrämde mig från vettet och när jag gick runt i min lägenhet här hemma kunde jag riktigt höra skriken ifrån vrårna och ta på det smått magiska stämningen. Att man sen äntligen får chansen att leka Big Daddy gör ju inte saken sämre. De bilder man hittills har fått se ifrån Rapture tyder på att det mesta är sig likt vad gäller grafiken, men känner jag skaparna rätt så kommer vi nog få en helt fantastisk histora med på köpet också!

Jimmy Wilhelmsson

Red Dead Redemption höjde sina aktier efter den trailer de visade upp under december – men frågan är om det inte är ändå är Mafia II jag ser fram emot mest, trots allt. Ända sedan de första bilderna på denna uppföljare har jag fantiserat kring att återigen inta New York med mina smokingklädda hejdukar och svurna bröder. Dessutom kommer jag att dra på en liten sejour till New York irl i vår och det brukar alltid höja även de digitala upplevelserna. Ska man kika utanför spelsfären ser jag väldigt mycket fram emot den svenska lanseringen av Sonys filmuthyrningstjänst också.

Jonas Aronsson

Det är ingen snack om saken – God of War III kommer att bli årets spel. Alla spelvideor pekar åt samma håll, nämligen högoktanig underhållning och visuellt ögongodis. Om man bara tillhandahåller schyst DLC-material är potentialen till en fullpoängare mycket, mycket hög. Fast jag måste erkänna att jag är minst lika nyfiken på att se om David Cages Heavy Rain kommer att spåra ut lika mycket som Fahrenheit eller om berättelsen håller hela vägen.

Robert Johansson

Om 2009 var ett grymt spelår så kommer 2010 bli, om möjligt, än värre (bättre, med andra ord). Bara i första kvartalet förväntas flera av årets tungviktstitlar komma som Bioshock 2 och så förstås Final Fantasy XIII. Och jag måste också säga att FFXIII tillsammans med MAG är mina förhandsfavoriter. Det går inte sticka under stolen med att japanerna kan sina episka sagor och väloljade rollspelsmekanik. Nu har vi också en kraftfull maskin som kommer göra spelet till ett enda långt 100-timmars ögongodis. MAG kan te sig som ännu en skjutare i mängden, men skalan är för första gången verkligen enorm med spelomgångar för upp till 256 spelare samtidigt! Här finns alla ingredienser för en succé. Karaktärs- och strategiutveckling, system för välorganiserade klanspel, och mängder av vapen, fordon och valmöjligheter. Tillsätt bara spelare!

Franjo Radakovits

Battlefield: Bad Company 2, kan jag säga något annat? Särskilt som jag lagt ner mer än ett dygn på flerspelarbetan. Sen är det ju så att det inte är i närheten av vad seriösa spelare lagt ned, men jag ser verkligen fram emot DICE:s nästa mästerverk. Undrar om jag ska skaffa PC-versionen OCKSÅ? ;D Och ja, helt osugen är jag inte på Heavy Rain.

Läs det ursprungliga blogginlägget

13:31
2009-12-30

Frippe

Veteran

Uppsala

posts 648

2

Det finns tre spel som jag VET att jag kommer köpa, och sedan en massa som ligger och kittlar under fotsulan (lägg av!)

Battlefield Bad Company 2 … jag funderar seriöst på att köpa ett spel enbart för multiplayerdelen. Det sker väldigt sällan.

The Last Guardian … förutsatt att det släpps såklart

Lost Planet 2 … förbaskat nog har det skjutits fram från Q1. Demot briljerade med tighta kontroller, härliga miljöer och varelser vars utseende och beteende kändes väldigt levande. Och upp till fyra spelare i online coop? Sweeeeeeeeeeeeeeet.

14:59
2009-12-30

SellingScissorsToKids

Trogen medlem

posts 252

3

Mest ser jag fram emot mot God of War III, Dante's Inferno och The Last Guardian (om det nu kommer 2010).

Andra spel jag gärna vill spela, verkar intressanta eller gärna överraskas av är Battlefield Bad Company 2, Prince of Persia och Max Payne 3, Castlevania: Lord of Shadows, Metal Gear Solid: Rising, Read Dead Redemption, I Am Alive, Mafia II, Medal of Honor och Gran Turismo 5. Om nu alla de här titlarna verkligen kommer under året så klart.

Finns nog en drös spel jag inte förväntat mig att skaffa eller gilla, eller bara väntar på recensioner, som Darksiders och Heavy Rain, som är potentiellt bra spel. Särskilt Heavy Rain som faktiskt fortfarande framstår som ett sömnpiller i mina ögon.

Ska även bli intressant att se om vi om får se något av Agent på exempelvis E3. Tror inte det dyker förrän tidigast 2011 i affärerna. Kanske att LA Noir hinner ut, då blir det verkligen ett spel att se fram emot.

Sen ska det också bli kul att se hur mycket Postal 3 floppar och kritiseras (är det som Postal 2 lär jag skaffa det när det blivit riktigt billigt bara för att).

15:27
2009-12-30

apekatt

Veteran

posts 863

4

Utöver dom ganska 'självklara' Heavy Rain, Last Guardian, Final Fantasy XIII så är jag faktiskt nyfiken på saker som stått still ett tag. Vad händer med Agent? Kan Rockstar leverera en tight agent-thriller som överträffar Saboteur? Antagligen. Men kommer det nästa år? Tveksamt. 

Också väldigt nyfiken på vad Q Games hittar på härnäst i Pixeljunk-serien, eller om den är avslutad nu. Eller vad ThatGameCompany (flow, flower) hittar på härnäst. 

Men jag tippar på att det mest intressanta spelet 2010 är något vi inte hört talas om än, eller jag hoppas det iallafall. Oväntade, ohypade toppspel FTW. 

Och – såklart nyfiken på vem som går segrande ur Bayonetta/Darksiders/God Of War 3/Dantes Inferno-launchen. Fyra på-pappret ganska liknande spel. Vilket vinner? Eller är det vi spelare som vinner? Eller tröttnar man på speltypen efter ett spel, såsom trenden med openworld-sandbox-spelen under 2009? (Infamous, Prototype, red faction guerilla, m.fl.)

15:42
2009-12-30

Moeski

Trivs bra här

Sthlm

posts 69

5

de jag ser mest fram emot är nog gta pony och lost planet 2

16:25
2009-12-30

KBill

Trogen medlem

posts 319

6

apekatt said:

Men jag tippar på att det mest intressanta spelet 2010 är något vi inte hört talas om än, eller jag hoppas det iallafall. Oväntade, ohypade toppspel FTW. 

Nu har vi iofs hört talas om det, men jag lägger min röst på att Maijin: The Fallen Realm kan bli ett riktigt, riktigt bra spel som kanske inte kommer få så mycket hype innan det släpps.

Annars så ser jag mest fram emot: Final Fantasy XIII, The Last Guardian samt Heavy Rain.

17:21
2009-12-30

MrKisse

Ny medlem

Strängnäs

posts 2

7

Själv så måste jag säga att Dantes Inferno och Metal Gear Solid: Rising ligger högst upp på min lista över nästa års spel. Dock väldigt synd att MGS: Peace Walker inte kommer till ps3.

17:59
2009-12-30

apekatt

Veteran

posts 863

8

KBill said:

apekatt said:

Nu har vi iofs hört talas om det, men jag lägger min röst på att Maijin: The Fallen Realm kan bli ett riktigt, riktigt bra spel som kanske inte kommer få så mycket hype innan det släpps.

Oooh. Maijin hade jag glömt – det var det som hade en jävligt snygg ico/shadow of the colossus-inspirerad trailer? Damn. Ge mig det spelet, tack. :) 

19:58
2009-12-30

DisOrder

Veteran

Sverige

posts 600

9

För mig lägger sig rösten på Darksiders och Dante's Inferno.

Men det finns många andra spelar jag bara väntar på att få testa som: Heavy Rain, Final Fantasy, The last Guardian och GOW III

Förhoppningsvis kommer det många spel som jag inte äns har hört talas om som kommer vara riktigt bra!

I don’t need a life, I’m a gamer! I have lots of lives!

10:00
2009-12-31

Hertsh

Trogen medlem

Stockholm

posts 168

10

Vilken oerhörd spridning på förväntningar. Kul att se… Själv ser jag mest fram emot Heavy Rain. Det verkar vara ett fantastiskt spel för en som mig som går igång på spel med en väldigt stark story.

FFXIII kanske också blir ett köp i sådana fall. Jag har inte spelat ett enda spel i den serien och undrar om det är dags att ge sig i kast med det nu eller om jag helt enkelt bara skall låta den serien gå mig bi.

GT5 blir också roligt att ha i sin ägo. Inte för att jag är så värst bra på att spela bilspel (bättre förare i verkligheten) men det är ändå roligt att dra iväg ett par vändor på en ring lite då och då, speciellt om det är en trovärdig simulator med bra grafik och bra skademodellering. Det sistnämnda återstår att se om det blir av…

Till sist en svordom i kyrkan. GoW3 köper jag nog inte. Känns mest som “more of the same” där x kommer tryckas många gånger i rad utan eftertanke… Och där man lockas till köp för att det skall finnas lite naket. Sådana lockelser går bort för mig. Sämsta sortens trick att sälja spel är att slänga in lite omotiverad nakenhet. IMO.

10:24
2009-12-31

Tjodd

Trivs bra här

posts 63

11

Jag har varit med länge nu och har lärt mig att inte hypa spel, men när det gäller Mafia 2 och Red Dead Redemption så har jag extra höga förväntningar. Hoppas att dessa kommer sysselsätta mig tillräckligt länge att jag undviker spel som jag egentligen inte vill ha.

Battlefield: Bad Company 2, Bioshock 2, Max Payne 3, Modnation Racers och Agent (om det kommer) är andra spel som jag kommer skaffa mig med största sannolikhet.

12:17
2009-12-31

Gabriel Johansson

Moderator

posts 478

12

Kul att fler än jag kommer ihåg Majin: The Fallen Realm, risk för besvikelse där men jag har höga förhoppningar. Om ni glömt eller missat: http://www.ps3bloggen.se/spel/…..llen-realm.

12:17
2009-12-31

Gabriel Johansson

Moderator

posts 478

13

Post edited 11:19 – 2009-12-31 by Gabriel Johansson

Dubbel

16:18
2009-12-31

Palpatine84

Trivs bra här

Varberg

posts 91

14

Red dead Redemption, GoW III och Heavy Rain ser alla ut att bli finfina spel. Det i särklass mest efterlängtade är dock nya Bioshock.

20:15
2009-12-31

Mitchfragkilla

Trogen medlem

Uddevalla

posts 107

15

Absolut Final Fantasy XIII ocgh Maffia 2

22:33
2010-01-01

dimfenion

Medlem

posts 35

16

Darksiders

Final Fantasy XIII

God of War III

Castlevania: Lord of Shadows

Dessa kommer att införskaffas, sen kommer det säkert fler spel, men dessa gillar jag skarpt.

19:30
2010-01-02

frktjs

Trogen medlem

posts 177

17

Tror tyvärr inte 2009 kan toppa 2010 när det kommer till spel jag själv tilltalas av, men det gör inte så mycket när det fortfarande finns hur många bra titlar som helst, (nåja), kvar att införskaffa av 2009 års spel, numera dessutom till lite trevligare priser. Men visst, det finns såklart fortfarande spel som släpps detta år jag är riktigt sugen på:

1. Bad Company 2 – Efter den häpnandsväckande/överraskande bra betan är förhoppningarna skyhöga på slutprodukten för egen del, och här verkar 90% av alla betatestare överens – håller det hela vägen kommer det bli ett kanonspel. Kan redan nu säga att om kvaliten  hålls uppe är detta, nästintill garanterat, ett “årets spel” för mig, om inget annat överraskar.

2. Gran Turismo 5 – kommer bli mycket intressant att se vad de lyckats åstakomma, men av den försmaken vi fick i december att dömma ska det ändå ganska mycket till för att det riktigt ska hålla hela vägen fram, tyvärr. Trots detta ändå ett måste i år.

Dessa två titlar är även de enda spel jag för egen del vet med mig kommer införskaffas. Visst finns det många andra intressanta titlar, men för mig inget som direkt lockar jättmycket. Dantes Inferno var, baserat på demot, verkligen inget dåligt spel, men skulle kunna ha varit ännu litet vassare, så det blir nog till att vänta på rescensioner innan eget ev. inköp. Heavy Rain/The Last Guardian är måhända ganska intressanta titlar, men inget som lockar mig särskilt mycket, kommer dock bli intressant att höra mer om dessa. Read Dead Redemption är jag ganska tveksam till eftersom Rockstar ligger bakom. (Skapare av det mesta överhypade spelet någonsin – GTA 4, och med tanke på nuvarande hype som börjar växa fram kring detta är jag som sagt ganska tveksam). Final Fantasy etc etc är inte min genre. Bayonetta var tämligen uselt, (åtminstone demot). Men visst, finns ännu fler stortitlar, (och andra), 2010 som kan överraska!.

Search 

About the PS3bloggen.se forum

Most Users Ever Online:

133

Currently Online:

12 Guests

Forum Stats:

Groups: 2

Forums: 16

Topics: 2981

Membership:

There are 1801 Members

There have been 99 Guests

There are 4 Admins

There are 5 Moderators

Top Posters:

Banditen – 996

apekatt – 863

Frippe – 648

phomulaone – 627

DisOrder – 600

BubbelRegn – 563

Administrators: Johan Johansson (46 Posts), Johan Öbrell (715 Posts), Jonas Aronsson (628 Posts), Toby Lee (1494 Posts)

Moderators: Franjo Radakovits (247 Posts), Gabriel Johansson (478 Posts), Jimmy (1119 Posts), Markus Thulin (171 Posts), Robert Johansson (333 Posts)