Vi har flyttat till Eurogamer.se!

PS3bloggen.se

Vi har flyttat till Eurogamer.se!

This forum is currently locked – access is read only
You must be logged in to post Login

Search 
Search Forums:

Första informationen om Pro Evolution Soccer 2011
Läs det ursprungliga blogginlägget

UserPost

14:03
2010-02-10

Markus Thulin

Moderator

posts 190

1

Producenten och skaparen bakom Winning Eleven/Pro Evolution Soccer, Shingo “Seabass” Takatsuka har redan börjat surra lite om vad vi kan förvänta oss av årets upplaga av det populära fotbollsspelet. I en intervju med japanska Famitsu bemöter han den kritik som spelserien har mött de senaste åren, framför allt är det i Europa som det har snackats mest om att PES inte klarat av övergången till denna generations konsoler på ett lika bra sätt som tex FIFA har gjort, vilket märktes förra året då Pro Evolution Soccer 2010 (8/10) fick lägre betyg än FIFA 10 (9/10). Han lovar att inför 2011 års upplaga kommer vi att kunna se de största förändringarna i spelupplägg och grafik på många år.

Enligt Sebass så har tankegångarna hos utvecklarna varit uppbundna kring Famicom (NES 8-bitars) och sen bara uppdaterats allt efter åren har gått. Det är nu dags att börja om från början och göra ett spel som är utvecklat och anpassat för 2010 års marknad. Det dyker inte upp några konkreta saker på vad det är som kommer förändras men hintar om att den del där de flesta förändringarna ligger är samspelet mellan AI och spelarnas rörelser.

Enligt mig så är de största skillnaderna mellan de båda spelserierna snabbheten och taktiken. FIFA är mer av en simulator där det går långsammare, men där du också kan utnyttja dina medspelares rörelser och löpningar bättre för att få till bra anfall. I PES är det mest tuta och kör som gäller, och det bidrar till en snabbare upplevelse (var det inte tvärtom tidigare? / Tobys anm.).

Just snabbheten och kontrollerna är en av de sakerna Seabass tar upp i intervjun. Att kontrollerna ska vara enkla och responsiva bidrar till ett snabbt spel. Men här är det också dags att tänka om. En del europeiska spelare har klagat på att det går för snabbt i spelet, och detta kommer bli en av de största utmaningarna med 2011 års version, att hitta en bra balans av snabbhet så det både bidrar till bra flyt och realism.

Spelet ska vara till 30 % färdigt redan och släppas någon gång under november-december senare i år.

Vilket fotbollsspel spelar ni helst? FIFA eller PES?

Läs det ursprungliga blogginlägget

15:36
2010-02-10

Mitchfragkilla

Trogen medlem

Uddevalla

posts 124

2

Jag tycker att dom senaste PES spelen har liknat varandra altför mycket. Grafiken har varit densamma och tyvär har alla dom dåliga sakerna följt med sina efterföljare.

Spelet är för lätt: Du hoppas på att få en snabb toppspelare (typ Ronaldo) som är grymt snabb och har bra skott att ha fått röd toppform. Sen ger du honom bollen och kutar igenom hela motståndarlagen och spikar in den i mål. 

Spelarna rör sig kantigt: jag tycker att FIFA har mycket mjukare rörelser och det känns som om man verkligen kan röra sig i 360-grader medans i PES så känns det som om du har 8 olika vägar att styra spelaren.

AI: hjärnor kan ju inte PES spelarna ha begåvats med och det gäller även domaren. Jag vet itne hur många ggr jag har fått rött kort av att göra en helt vanligt kroppstackling som högst på sin höjd skulle belönats med frispark. Detta är ju också den svåraste att göra så realistisk som möjligt och FIFA har inte heller helt lyckats med detta.

Grafiken: Pes 2010 och föregångaren såg exakt likadana ut enligt mig och FIFA gör iaf några grafiska förändringar för varje upplaga.

Jag tycker det skulle vara roligt om PES faktiskt kunde piska upp FIFA detta året så att man får en annorlunda fotbolls-upplevelse denna gången, och sen skulle EA lära sig av sina mistag o släppa det ultimata fotbollsspelet 2012 som får en 10/10.

Search 

About the PS3bloggen.se forum

Most Users Ever Online:

133

Currently Online:

5 Guests

Forum Stats:

Groups: 2

Forums: 16

Topics: 3275

Membership:

There are 1928 Members

There have been 105 Guests

There are 4 Admins

There are 5 Moderators

Top Posters:

Banditen – 1095

apekatt – 941

DisOrder – 724

Frippe – 706

BubbelRegn – 680

phomulaone – 675

Administrators: Johan Johansson (46 Posts), Johan Öbrell (764 Posts), Jonas Aronsson (699 Posts), Toby Lee (1557 Posts)

Moderators: Franjo Radakovits (285 Posts), Gabriel Johansson (524 Posts), Jimmy (1222 Posts), Markus Thulin (190 Posts), Robert Johansson (358 Posts)

-->