Vi har flyttat till Eurogamer.se!

PS3bloggen.se

Vi har flyttat till Eurogamer.se!

This forum is currently locked – access is read only
You must be logged in to post Login

Search 
Search Forums:

Gamespots senaste jämförelse Xbox360/Ps3

UserPost

20:34
2008-12-10

ErkiO

Medlem

Stockholm/Kalmar

posts 33

1

Hejsan alla forumsmedlemmar.

Satt o tittade lite på nätet o kom över den senaste jämförelsen på game-spot över Xbox360 vs PS3.

Jag är PS3 ägare, men måste säga att jag blir besviken när jag läser såna här jämförelser o ser att Xbox360 piskar PS3'an i grafik.

Jag har ingen Xbox360 så kan ju inte jämföra själv, men känner ändå att dom på game-spot borde ju vara opartiska och dessutom vana spelare så dom borde ju kunna göra en objektiv bedömning och av vad jag läst o förstått så är det ju nästan alltid till Xbox360's fördel.

http://www.gamespot.com/featur…..index.html

Tråkigt tycker jag när man satsat på en bättre o dyrare konsoll att speltillverkarna inte kan utnyttja den till fullo.

Vad tycker ni om detta?

MVH erki

21:02
2008-12-10

Frippe

Veteran

Uppsala

posts 706

2

Speljournalistiken har aldrig – och kommer aldrig att vara – objektiv, och jag tror att det i stor del beror på att väldigt få är utbildade journalister. Gamespot, gametrailers etcetera beskylls ofta för att ha en viss extra kärlek till Microsofts konsoll (även om argumenten ibland är riktigt löjliga, som när GoW 2 fick 0.3 högre i betyg än Resistance 2 på ngn sida … det var tydligen en hädelse mot gud enligt många SONY-fanboys), och ja: jag har sett det några gånger jag med, men tycker samtidigt att det börjar bli mindre (eller så börjar jag bara bli mer van :)). Vill du ha en “objektiv” journalist som gillar SONY mer (även om han hävdar att sådant inte är fallet) så kan jag ju rekommendera Hip Hop Gamer :) Faktiskt rätt så underhållande ibland :) One love, and god bless … PEACE!

När det gäller multiplattform: ja, det är synd att SCE inte från dag 1 gick ut och såg till att alla visste hur man på bästa sätt kan använda sig av CELL-processorn (som t.ex. att dess kärnor kan ta hand om grafiska beräkningar), men på sistone så verkar det ju som att fler börjar använda sig av PS3:an som första konsoll att uveckla spelen till (Mirror's Edge, PoP, Burnout). Vilket är bra för framtiden då de inte bara försöker hitta den minsta gemensamma nämnaren.

Och när det gäller stillbildsjämförelser … seriöst, spelar vi spel eller tittar vi på dom? :) Jag tycker det är värre om spel lider av framedrops då det stör spelupplevelsen mer än en suddig textur.

Så, det var mina fem cent.

22:15
2008-12-10

Toby Lee

Admin

posts 1557

3

Kan inte annat än hålla med, Frippe. Till en början så var det ju oerhörda skillnader, till Xbox 360:s fördel, när utvecklarna inte behärskade PS3:an. Nu, ca 2 år senare så verkar det vara ungefär samma när man kollar på multiplattformsspel. Om det vänder till PS3:s fördel senare får vi se, men det lär i såna fall inte resultera i en dålig 360-version. I takt med att utvecklarna lär sig alla system ordentligt så får vi alla bättre spel, och det hjälper sällan att vara missunnsam.

Jag tycker mest att det är synd att DVD har blivit den minsta gemensamma nämnaren för multiplattformsspel. Känns segt att begränsa utvecklarna till det utrymmet.

11:40
2008-12-11

Johan Öbrell

Admin

Uppsala

posts 764

4

Det blir konstigt när de jämför ett spel på sin huvudplattform med samma spel i en “portad” variant. Men oavsett hur man jämför så har de olika styrkor, Xbox må rendera skuggor och reflektioner bättre men PS3 kan jonglera med fler objekt samtidigt och BluRay möjliggör okomprimerade 1080p texturer. Multiplattformspel har däremot lågupplösta texturer som skalas upp för att passa 720p.

Men det är som sagt riktigt svårt att fastställa några skillnader från stillbilder. Grafisk skönhet har mycket att göra med hur saker rör sig och interagerar. Jag tror dock knappast att Xboxen kan dra runt tex MGS4 på 1080p lika smidigt som PS3'an.

12:42
2008-12-11

Frippe

Veteran

Uppsala

posts 706

5

Johan – KB sa:

Det blir konstigt när de jämför ett spel på sin huvudplattform med samma spel i en “portad” variant. Men oavsett hur man jämför så har de olika styrkor, Xbox må rendera skuggor och reflektioner bättre men PS3 kan jonglera med fler objekt samtidigt och BluRay möjliggör okomprimerade 1080p texturer. Multiplattformspel har däremot lågupplösta texturer som skalas upp för att passa 720p.

Men det är som sagt riktigt svårt att fastställa några skillnader från stillbilder. Grafisk skönhet har mycket att göra med hur saker rör sig och interagerar. Jag tror dock knappast att Xboxen kan dra runt tex MGS4 på 1080p lika smidigt som PS3'an.

Återigen så tror jag nog att “felet” snarare ligger i brist på kunskap än att PS3:an skulle vara sämre på att rendera skuggor och reflektioner. Den förstnämnda hanteras ju helt fantastiskt bra i Killzone 2 om man ser på ingame-videor. Såg någon dev-dagbok där de pratade om att de förde över mycket ljusberäkningar till en av CELL-processorns kärnor och på så vis kunde höja andra grafiska effekter som grafikkretsen kan bearbeta.

Men såhär är det ju när det gäller allt kreativt skapande: först lär du dig grunderna, sedan använder du dig av din kunskap och skapar konst. Det Microsoft gjorde var skitsmart, de skapade en konsoll vars struktur påminner om den i en PC, vilket gör att många redan hade bra kunskap om hur man skulle göra ett spel till konsollen. PS3:an har en mer avancerad struktur och det har tagit många utvecklare längre tid att lära sig den (återigen: SCE borde ha hjälpt till mer redan från början) … men det kommer bara bli bättre, och oavsett vilken konsoll man äger så kommer man ha många trevliga år framöver.

Och nej, MGS4 på 360 i 1080p hade inte funkat, speciellt eftersom det är typ 3-4 spel på PS3:an som går i 1080p native, och MGS4 är inte ett av dom :P /endofmebeinganass

14:02
2008-12-11

Toby Lee

Admin

posts 1557

6

Skuggorna i Killzone 2 är heeeeeeeeeeeelt sjuka. Det kommer en sekvens i det tredje uppdraget där jag bara stod och gapade över hur snyggt en lampa vajade.

14:03
2008-12-11

hoshlabooh

Medlem

posts 46

7

Frippe sa:

Och nej, MGS4 på 360 i 1080p hade inte funkat, speciellt eftersom det är typ 3-4 spel på PS3:an som går i 1080p native, och MGS4 är inte ett av dom :P /endofmebeinganass

Vilka spel är det som går i 1080p native? Har varit nyfiken på detta ett tag.

Jag har hört att Wipeout HD är ett. Är det kanske så att alla spel med “HD” i titeln går i 1080p native? T ex Super Stardust HD, Super Street Fighter 2 Turbo HD osv

14:17
2008-12-11

Frippe

Veteran

Uppsala

posts 706

8

hoshlabooh sa:

Frippe sa:

Vilka spel är det som går i 1080p native? Har varit nyfiken på detta ett tag.

Jag har hört att Wipeout HD är ett. Är det kanske så att alla spel med “HD” i titeln går i 1080p native? T ex Super Stardust HD, Super Street Fighter 2 Turbo HD osv

Toby: Najs :) Kan vi inte skippa Januari nästa år så att spelet kan släppas typ jättesnart? :)

hoshlabooh: Bah, nu satte du mig lite på pottan här … Virtua Tennis 3 kör 1080p i native, och jag har LÄST (men kan inte bekräfta då jag inte har spelat något av spelen) att NBA 08, MLB The Show 08, Ninja Gaiden går i 1080p …

Ah, tror väl att GT5: Prologue är 1080p. Har förmig att GTS använder samma teknik som Wipeout HD, dvs när spelet riskerar framedrop så sänker den upplösningen längs med X-axeln och använder PS3:an för att skala upp.

… så, det kanske är fler än bara 3-4 som jag påstod *ahem*

15:48
2008-12-11

Johan Öbrell

Admin

Uppsala

posts 764

9

Lurigt av PS3'an att skicka en 1080p feed till TVn när spelet går i 720p. Tyckte väl att det lät lite väl mycket.

Search 

About the PS3bloggen.se forum

Most Users Ever Online:

133

Currently Online:

5 Guests

Forum Stats:

Groups: 2

Forums: 16

Topics: 3275

Membership:

There are 1928 Members

There have been 105 Guests

There are 4 Admins

There are 5 Moderators

Top Posters:

Banditen – 1095

apekatt – 941

DisOrder – 724

Frippe – 706

BubbelRegn – 680

phomulaone – 675

Administrators: Johan Johansson (46 Posts), Johan Öbrell (764 Posts), Jonas Aronsson (699 Posts), Toby Lee (1557 Posts)

Moderators: Franjo Radakovits (285 Posts), Gabriel Johansson (524 Posts), Jimmy (1222 Posts), Markus Thulin (190 Posts), Robert Johansson (358 Posts)

-->