Mellandagarna är här, och vi på PS3bloggens redaktion har gnuggat våra kollektiva hjärnknölar för att komma fram till en hel del viktiga beslut. Vi försökte nämligen komma fram till fyra saker - Årets spel 2009, Den mest intressanta trenden just nu, Årets besvikelse 2009 och Det mest intressanta spelet 2010. Men eftersom vi alla är individer var det helt omöjligt att samsas – därför får alla komma till tals i totalt fyra artiklar som presenteras nu i dagarna.
Vi har ju även vår årliga omröstning om Årets spel 2009 där ni själva kan rösta fram er favorit!
Artikel 2: Den mest intressanta trenden just nu
Jimmy Wilhelmsson
Lokalt flerspelarläge är tillbaka. Förr fanns ingen multiplayer – det hette en spelare och två spelare. Det fanns inget Internet och bara två joystickportar på de flesta maskiner – ändå kan man säga att det lokala flerspelarläget är tillbaka för så gott som alla spel hade det som standard att erbjuda underhållning för både en och två spelare. Jag ser gärna att
onlinespel och lokalspel utvecklas hand i hand även i framtiden.
Toby Lee
Jag tycker att det är intressant att se hur utvecklarna vågar göra spel mer lättillgängliga. Detta gäller allt från Nintendos nya patent där New Super Mario Bros Wii spelar sig själv, till att kontrollpunkter i spelen blir tätare. I stället för att bestraffa spelaren vågar utvecklarna fokusera på att skapa en intressant upplevelse, och det måste leda till mer högkvalitativt spelande. Knappt någon orkar lära sig alla rörelsemönster längre (undantaget är väl Mega Man 9), och till och med kommande Final Fantasy XIII låter spelare börja om precis i början av striden om de skulle dö. Kanske vore det bra om detta gick att välja bort, men jag uppskattar verkligen att man vågar släppa in sånt nytänkande utan att det behöver bli barnspel av det hela.
Jonas Aronsson
Reklam i spel är något vi brukar se lite då och då när det vankas för diverse sporter, men i år har man mer än någonsin försökt nyttja andra saker för att tjäna in det där extra. Racingspelen WipeOut HD och Burnout Paradise har fått en massa reklam i egenskap av billboards, varav det förstnämnda liret drabbades rejält av ökade laddningstider. Produktplaceringarna ökar också, och den här varan kommer vi att se mer av inom alla slags genrer. Det spel som tänjer på gränserna allra mest just nu är NBA Live 10 som har stoppat in reklamen precis överallt – spelarnas kläder och utrustning, billboards, sponsrade highlights och slutligen även trophies. Då börjar i alla fall jag undra var gränsen för reklam i spel går.
Gabriel Johansson
Ibland är man sugen på en spelupplevelse av mastodontmått som man kan förlora sig i, och ibland vill man bara ha lite förströelse för stunden. Under 2009 fick vi se många exempel på att dessa två ytterligheter verkar kunna leva alldeles utmärkt sida vid sida, då de gigantiska storspelen något förvånande nästan alla lyckades leva upp till de höga förväntningar och krav vi hade på dem; Killzone 2, Uncharted 2, Assassin’s Creed II, Modern Warfare 2 och Dragon Age: Origins är några exempel på detta. Samtidigt så bjöds vi på massor av mindre men ack så underhållande spel via PSN, där Flower, Bomberman Ultra, Fat Princess, Critter Crunch och PixelJunk Shooter bara är några exempel. För mig passar denna polarisering utmärkt.
Markus Thulin
Med Wiis rörelsekänsliga kontroller som redan varit ute på marknaden ett bra tag har Nintendo dominerat marknaden när det gäller familjespelen. Enkelt att plocka upp och spela, och alla fattar hur det går till med en gång. Med Microsofts Natal och PS3-trollstaven försöker resten av tv-spelsvärlden att komplettera sitt utbud. Båda de nya lösningarna ser intressanta ut, men kommer de att bli vinnare?
Robert Johansson
Spelen som släpps exklusivt för Playstation Store blir bättre och bättre. Battlefield 1943 rullade friskt på min maskin även om det var en omgjord version på ett redan gammalt spel. Fat Princess visade sig vara precis lika kul som vi förväntade oss och Shatter behöver jag inte nämna mer. Visst är det härligt att spelundistrin idag omsätter miljontals kronor med duktiga utvecklingsföretag som pumpar ut storspel efter storspel men vi får inte heller glömma hur allt började. Och som de flesta vet kan en liten idé, en liten tanke, visa sig bli revolutionerande i framtiden. PS Store gör att möjligheterna fortsätter finnas, oavsett om man är två kompisar vars hobby är programmering, eller om man är ett bolag med en rejäl plånbok.
Franjo Radakovits
Det håller på att utkristalliseras hur spelhusen tänker använda sig av Internet för uppdateringar, DLC, småspel, mikrobetalningar osv. Vi får hoppas att de är smarta och beter sig juste. Jag är fortfarande sur över att spelen sägs vara fria från regionslåsning, samtidigt som DLC är kopplat till region. Fult, när marknaden svänger så mycket mot DLC.
Läs det ursprungliga blogginlägget