Så här en bit in på det nya året kommer det mycket analyser och rapporter kring förväntningar och bedömningar. Spelsajten GamesIndustry.biz har gjort en undersökning bland branschexperter och menar att 34 procent tror att PS3 kommer att vara den mest framgångsrika plattformen under 2010. Det är nästan dubbelt så många jämfört med förra året då endast 16,4 procent backade upp konsolen.
Var 2009 PS3:ans och Sonys år? Blir kanske 2010 ännu bättre? Om man får tro ett gäng förståsig-påare så blir det så. En dryg tredjedel tror att den svarta lådan kommer att skörda mest framgångar under det nya decenniets första år. Förvisso kommer tron på Xbox 360 inte långt efter med ett stöd på 29,9 procent av experterna. Noterbart är dock att stödet för Nintendo Wii kraschlandat från 54,4 procent från förra året till futtiga 9,3 procent i år. Skockmentalitet, någon…?
Experter vet inte så mycket mer än vi andra men de måste åtminstone backa upp sina resonemang med fler argument än “jag känner det på mig”, vilket jag brukar använda flitigt. Exklusiva titlar som Gran Turismo 5, God of War III och Heavy Rain tillsammans med trollstaven sägs ligga bakom PS3:ans nyvunna popularitet. Lägg därtill att vissa analytiker dessutom tror på ytterligare en prissänkning i sommar. Och att december 2009 innehöll de bästa månadssiffrorna någonsin försäljningsmässigt för både PS3 och PSN, åtminstone i USA.

Det har blivit lite inne att hurra för PS3 och slå på Xbox 360 de senaste veckorna. Jag är inte så mycket för att klanka ner på produkter jag inte använder men visst är det på tiden att den svarta lådan får sin beskärda del av applåderna. Jag tror dock att båda burkarna kommer att få ett fint 2010 – kanske på bekostnad av Nintendo Wii. Stora utgivare som Ubisoft förklarar nu att man kommer att skära ner på distributionen av titlar till Wii till förmån för Xbox 360 och PS3. Inte så konstigt egentligen eftersom konsumenterna fortsätter envisas med att inte köpa andra spel än Nintendos egna – precis som man gjorde till Gamecube.
Plattformen som förväntas bli mest framgångsrik under 2010
PlayStation 3: 34 %
Xbox 360: 29,9 %
iPhone: 10,2 %
Wii: 9,3 %
Övriga: 16,6 %
Utgivaren som förväntas bli mest framgångsrik under 2010
Activision Blizzard: 43,7 %
Electronic Arts: 18,8 %
Nintendo: 9,4 %
Sony: 6,2 %
Square Enix: 5,6 %