Vi har flyttat till Eurogamer.se!

PS3bloggen.se

Vi har flyttat till Eurogamer.se!

This forum is currently locked – access is read only
Current User: Guest Login
Please consider registering

Search 
Search Forums:

“PS3 blir den mest framgångsrika plattformen under 2010″
Läs det ursprungliga blogginlägget

UserPost

12:03
2010-01-15

Jimmy

Moderator

Malmö

posts 1222

1

Så här en bit in på det nya året kommer det mycket analyser och rapporter kring förväntningar och bedömningar. Spelsajten GamesIndustry.biz har gjort en undersökning bland branschexperter och menar att 34 procent tror att PS3 kommer att vara den mest framgångsrika plattformen under 2010. Det är nästan dubbelt så många jämfört med förra året då endast 16,4 procent backade upp konsolen.

Var 2009 PS3:ans och Sonys år? Blir kanske 2010 ännu bättre? Om man får tro ett gäng förståsig-påare så blir det så. En dryg tredjedel tror att den svarta lådan kommer att skörda mest framgångar under det nya decenniets första år. Förvisso kommer tron på Xbox 360 inte långt efter med ett stöd på 29,9 procent av experterna. Noterbart är dock att stödet för Nintendo Wii kraschlandat från 54,4 procent från förra året till futtiga 9,3 procent i år. Skockmentalitet, någon…?

Experter vet inte så mycket mer än vi andra men de måste åtminstone backa upp sina resonemang med fler argument än “jag känner det på mig”, vilket jag brukar använda flitigt. Exklusiva titlar som Gran Turismo 5, God of War III och Heavy Rain tillsammans med trollstaven sägs ligga bakom PS3:ans nyvunna popularitet. Lägg därtill att vissa analytiker dessutom tror på ytterligare en prissänkning i sommar. Och att december 2009 innehöll de bästa månadssiffrorna någonsin försäljningsmässigt för både PS3 och PSN, åtminstone i USA.

Det har blivit lite inne att hurra för PS3 och slå på Xbox 360 de senaste veckorna. Jag är inte så mycket för att klanka ner på produkter jag inte använder men visst är det på tiden att den svarta lådan får sin beskärda del av applåderna. Jag tror dock att båda burkarna kommer att få ett fint 2010 – kanske på bekostnad av Nintendo Wii. Stora utgivare som Ubisoft förklarar nu att man kommer att skära ner på distributionen av titlar till Wii till förmån för Xbox 360 och PS3. Inte så konstigt egentligen eftersom konsumenterna fortsätter envisas med att inte köpa andra spel än Nintendos egna – precis som man gjorde till Gamecube.

Plattformen som förväntas bli mest framgångsrik under 2010

PlayStation 3: 34 %
Xbox 360: 29,9 %
iPhone: 10,2 %
Wii: 9,3 %
Övriga: 16,6 %

Utgivaren som förväntas bli mest framgångsrik under 2010

Activision Blizzard: 43,7 %
Electronic Arts: 18,8 %
Nintendo: 9,4 %
Sony: 6,2 %
Square Enix: 5,6 %
Övriga: 16,3 %

Vad tror du?

Läs det ursprungliga blogginlägget

“Ingen rädder för Toby här…lalala”

12:34
2010-01-15

DisOrder

Veteran

Sverige

posts 724

2

Post edited 11:35 – 2010-01-15 by DisOrder

Jag tror och hoppas att Sony får ett riktigt bra 2010!

Det pga att det är så många exklusiva titlar som kommer släppas i 2010 som folk nog bara suttit och väntat på och nu

när det kommer så köper de ett ps3 för det.

Sen tror jag också att blu-ray börjar ta sig också och folk börjar förstå att ps3 kan användas till så mycket mer än bara spelas på.

I don’t need a life, I’m a gamer! I have lots of lives!

13:40
2010-01-15

Jimmy

Moderator

Malmö

posts 1222

3

Det man också kan fundera på, men som jag inte gjorde i artikeln för jag tyckte det hade spretat lite, är hur snabbt iPhone gick upp på tredje plats. Och vad övriga 16,3 procent egentligen är för plattformar? DS och PSP, får man väl förmoda?

14:22
2010-01-15

apekatt

Veteran

posts 941

4

… och PC räknas väl också in i de där 'övrigt'-procenten.

Att Wii faller pladask från 54.4 till 9.3 är nog inte helt otippat. Både Ubisoft och Sega har ju mer eller mindre officiellt sagt att det är svårt att sälja produkter till Wii. Vare sig det är hardcore eller casual. Står det inte 'Nintendo' på boxen, eller spelet heter 'Wii Sports' eller 'Wii Fit' så säljer det inte särskilt bra. 

Varför PS3 har mer förtroende hos utvecklare än 360 är en svår fråga. Många börjar nog anta att 360n har 'peakat' och att det bara kan gå nedåt härifrån. Eller kanske bristande first-party från Microsoft – det finns ju knappt några microsoft-ägda firstparty-studior längre. Nåja. Vi får väl se. Förhoppningsvis blir det ett bra spelår. :)

14:29
2010-01-15

Jimmy

Moderator

Malmö

posts 1222

5

Sant, men om PC var med som alternativ kan man tycka att den borde få mer än 9%? PC är ju egentligen ingen plattform som sådan.

14:41
2010-01-15

apekatt

Veteran

posts 941

6

Hm. God poäng. Övrigt måste isf vara DS/DSi/PSP, som du skrev. 

15:31
2010-01-15

Frippe

Veteran

Uppsala

posts 706

7

Vet inte om web-baserade spel kan krånga sig in i kategorin “övriga”, känns ju som att alla människor och deras släktingar utvecklar spel till webben och iPhone.

15:45
2010-01-15

Gabriel Johansson

Moderator

posts 524

8

Streamingalternativ som OnLive kanske?

Reply to Topic: “PS3 blir den mest framgångsrika plattformen under 2010″

NOTE: New Posts are subject to administrator approval before being displayed

Guest Name (Required):

Guest EMail (Required):

Topic Reply:

Save New Post

Guest URL (required)

Math Required!
What is the sum of:
6 + 10

Search 

About the PS3bloggen.se forum

Most Users Ever Online:

133

Currently Online:

7 Guests

Forum Stats:

Groups: 2

Forums: 16

Topics: 3275

Membership:

There are 1928 Members

There have been 105 Guests

There are 4 Admins

There are 5 Moderators

Top Posters:

Banditen – 1095

apekatt – 941

DisOrder – 724

Frippe – 706

BubbelRegn – 680

phomulaone – 675

Administrators: Johan Johansson (46 Posts), Johan Öbrell (764 Posts), Jonas Aronsson (699 Posts), Toby Lee (1557 Posts)

Moderators: Franjo Radakovits (285 Posts), Gabriel Johansson (524 Posts), Jimmy (1222 Posts), Markus Thulin (190 Posts), Robert Johansson (358 Posts)

-->