Efter att ha läst en hel del klagomål från folk som spelat 360demot innan så måste jag säga att jag ändå är glatt överraskad att för min del så känns allt rätt på Resident Evil sätt (say it with a rhyme).
Det är lika kaotiskt som RE4. Det känns faktiskt väldigt likt RE4 då de flesta vanliga “afrikanska” fienderna tenderar att stanna upp för det mesta framför än. Dock så är de väldigt bra på att spring på en på avstånd och hoppa fram bakom än vart man än söker skydd. Den första banan av de två möjliga för demot är klart mest kaotisk och en grej jag märkt som jag gillar är att man kan tackla den på väldigt många olika sätt. Det handlar egentligen bara om att överleva i en viss tid och jag har slutat upp olika platser varje gång jag spelat. En gång lyckades jag nita lirarn med megafonen :)
En annan sak jag märkte som jag gillade var att när man spelar tillsammans med en annan person så kan vissa mellansekvenser ändras beroende på vart man står. På slutet av andra banan så det en ren taktisk fördel av att inte gå i grupp och det var väldigt glädjande att veta att man inte helt plötsligt teleporterar sig till där en filmsekvens vill att man ska vara som många spel gör.
Jag tycker kontrollen är precis som den ska vara, visserligen tycker jag att de fyra alternativen var väldigt lika (vilket dock är tre mer än RE4). Det är väldigt kul att stampa, slå, stycka och bryta nacken på fienderna också när man väl har satt dom ur spel en aning.
Det jag är mest besviken på är alternativen för coop. Att man var tvungen att köra på två fjärdedelar av skärmen kändes inte kul alls. Att de vill behålla aspec ration eller whatever det nu baseras på skiter jag i, jag vill smälla upp det lite mer tack. Jag har provat att köra både på samma tv med sambon och över nätet med syrran och det var rätt stora skillnader i hur man kunde prestera mellan de två systemen.
Capcom gör underbara spel men ibland är de lite väl taskiga på att ge spelarna möjligheter att ändra till saker. Att man t.ex inte kunde ändra kontrollen på RE4 till wii så att man kunde använda en wii zapper kändes smått klantigt.
I demot kan man inte heller göra några direkta ljud-inställningar beroende på vilket system man har. Och om det är så i det fullständiga spelet så känns det också lite tivelaktigt då det är en väldigt filmisk spelserie.
Fast jag kommer ändå köpa spelet då jag är en total sucker för Resident Evil :D
Om någon vill lira lite så lägg till (The–Tim).