Vi har flyttat till Eurogamer.se!

PS3bloggen.se

Vi har flyttat till Eurogamer.se!

This forum is currently locked – access is read only
Current User: Guest Login
Please consider registering

Search 
Search Forums:

E309: Är Sony rätt ute med sin nya handkontroll (PSMC)?
Läs det ursprungliga blogginlägget

UserPost

12:01
2009-06-03

Jimmy

Moderator

Malmö

posts 1222

1

Man skulle kunna tro att redaktionen på PS3bloggen.se är enögda fanboys som enbart applåderar allt Sony släpper och presenterar. Så är givetvis inte fallet och det vet ni som läst oss ett tag. Sony presenterade i går sin nya handkontroll som vi kan kalla Playstation Motion Controller (PSMC). Det blev alltså en rörelsekänslig kontroll, som vi nämnde i ett tidigare inlägg.

E3 har hittills gått i viftandets tecken – med eller utan handkontroll presenterade hela bolagstrojkan ny teknik för att låta oss styra spel genom att röra på armar, ben eller kropp. Och givetvis är det Nintendos framgångar inom området som gjort att alla nu ställer sig i samma fålla och trängs för att ligga främst.

Och onekligen presenterar alla tre bolagen häftig teknik; jag tyckte Sonys och de övrigas teknikdemonstration var underhållande och kul att titta på (se den nedan). Men jag är fortfarande osäker på hur det ska implementeras i verkligheten. Blir det kul? Ni som gillar att vifta, har ni inte redan en Wii? Jag vet att Wiis nuvarande kontroller är långt ifrån exakta och att många spel bygger mer på aningslöst viftande än teknik – men skulle en exaktare viftkontroll verkligen får er att ropa “Aha! That’s what I’m talking about!”?

Jag vill inte låta gnällig, men jag är tveksam till att viftgimmicken är PS3:ans grej och att den håller i längden. Å andra sidan är PS3 tänkt att vara ett brett system som ska roa alla – och just nu vill folk vifta, hoppa och skaka. Min förhoppning är nog egentligen att PSMC-kontroller och liknande blir “extramaterial” som höjer ett spelvärde men inte bildar grundplattformen som sådan. Om jag till exempel spelar ett deckarspel med min vanliga handkontroll så kan de sekvenser där jag använder ficklampa styras med min PSMC, men inte hela spelet. Dock finns det inget egentligt marknadsvärde i en sådan användning då man lika gärna kan spela spelet med vanlig handkontroll.

Men jag är som bekant bara en enda individ och ensam bygger jag ingen marknad. Så vad tror ni? Blir PSMC en “killer application” för PS3?

För att inte vara helt gnällig och jobbig så har jag även satt samman en lista på saker som jag tycker Sonys PSMC verkar vara bättre på än nuvarande rörelsekänsliga kontroller:

• Den verkar onekligen exaktare, både i djupled och sidled.
  • Man verkar kunna koppla ihop två stycken, som till exempel en pilbåge, utan att en sladd hänger emellan.
  • Den kände av höjdförhållanden exakt nog för att veta om spelaren sitter eller står och så vidare.
  • Den borde göra Playstation Eye (kameran) vanligare, vilket är bra då spelutvecklare antagligen oftare inkluderar kamerafunktionalitet i spelen.

Läs det ursprungliga blogginlägget

“Ingen rädder för Toby här…lalala”

12:33
2009-06-03

Uncle

Medlem

posts 37

2

Är rätt tveksam på om detta kommer komma till ps3 och inte ps4 om det nu blir en sådan.. kändes som det var ganska långt kvar med kontrollern iom att dom hade en dildo på scen som de var väldigt noga med att poängtera att det inte var så den skulle se ut (med andra ord viste dom att den såg löjlig ut, men kunde inte göra nått åt det)

annars tycker jag det är mycket bättre lösning än 360 då det känns viktigt att kunna trycka på någonting och styra andra funktioner med knappar,

men i slutändan kommer jag inte att köpa något sånt här hur bra det än blir.. hade ett wii när det släptes och trötnade grymt snabbt. kanske blir en bra lösning för barnfamiljer men då måste det ju också komma bra spel ofc!

13:18
2009-06-03

Johan Öbrell

Admin

Uppsala

posts 764

3

Jag tror de har rätt i att den passar bättre för konventionella spel än tex MS lösning. Men jag tror MS har trumfen rent hypemässigt och när det kommer till social gaming.

Den verkar vara grymt känslig och 1-1 kontroll är väldigt svårt att åstadkomma. Jag längtar redan till Star Wars med denna.

13:53
2009-06-03

baylox

Medlem

posts 40

4

Det är nog på gott och ont att ha någonting att hålla i (Sony/Nintendo vs. MS) – i spel känns det säkert mer tryggt att vifta med något, men i kontrollen av menyer (t.ex. XMB) så vore det ju onekligen fräckt att inte ha någonting – att som i Minority Report bara dra fram och tillbaka för att hitta rätt.

Sen är frågan hur MS löser “EyeToy-problemet” med att den upptäcker allting som rör sig (dvs. barnen/kompisarna) som står och hoppar i utkant av bilden men ändå väljer saker i spelet… Det är lite irriterande… Nu har jag iofs inte någon kamera till min PS3 utan bara till min gamla PS2, men jag är tveksam till hur mycket bättre det skulle kunna bli.

Jag har däremot svårt att se mig själv viftandes överhuvudtaget. Är väl lite konservativ på det sättet. :)

14:05
2009-06-03

Johan Öbrell

Admin

Uppsala

posts 764

5

Tydligen har MS kommit fram till ett system som klarar av att skilja på olika personer i ett rum både visuellt och via ljud. Den skall bla klara av att veta när man pratar med varandra och när man pratar med systemet. Det blir intressant att se om de lyckas med det.

16:38
2009-06-03

inventor

Trivs bra här

Blekinge

posts 52

6

Persolnligen så är jag lite tveksamm till MS lösning. Tror att det blir svårt att få den att fungera i praktiken (många faktorer som spelar in, tala tydligt, ljusförhållanden etc.). Men klarar den av det så smidigt som de påstår så ska dom he en elouge för prylen. Fast jag tror att den inte är så “spelvänlig” då man bhehöver knappar till saker.

Är själv ganska nyfiken på vad sonys nya kontroll har att erbjuda, tech demot var intressant att kolla på. Nu gäller det bara att spelutväcklarna tänker “bortom wii”. Jag ser en klar möjlihget för indi-spel över PSN för prylen, lika så att man kan “bredda” kontrollen i vanliga spel, lägga till Mini-games tec. Men filpp eller plopp hänger på hur man kan komma att använda den.

17:52
2009-06-03

Arkeologen

Trivs bra här

Falun

posts 86

7

Thun said:

Är rätt tveksam på om detta kommer komma till ps3 och inte ps4 om det nu blir en sådan.. kändes som det var ganska långt kvar med kontrollern iom att dom hade en dildo på scen som de var väldigt noga med att poängtera att det inte var så den skulle se ut (med andra ord viste dom att den såg löjlig ut, men kunde inte göra nått åt det)

De sa ju i presentationen att den kommer släppas till våren 2010 så så långt är det inte kvar.

Generellt sett så är det inte så avancerad teknik heller.

Detta i kombination med en del av de tekniker vi såg i EyePet demot kan bli väldigt intressant.

20:02
2009-06-03

Uncle

Medlem

posts 37

8

tja inte för att verka negativ, men tror du på allt folk säger till dig? har hört om grymt många förseningar så att jag tar allt med en stor Näve salt nu för tiden.. men jag hoppas självklart att det kommer snabbt.. allt för att ge ps3 mera kunder!

10:09
2009-06-04

Hojken

Trogen medlem

posts 344

9

Johan – KB said:

Jag tror de har rätt i att den passar bättre för konventionella spel än tex MS lösning. Men jag tror MS har trumfen rent hypemässigt och när det kommer till social gaming.

Den verkar vara grymt känslig och 1-1 kontroll är väldigt svårt att åstadkomma. Jag längtar redan till Star Wars med denna.

Håller med Johan – KB om att MS nog trumfar både hypemässigt och när det kommer till socal gaming. Och jag tror personligen att folk kommer fortsätta med vanliga kontroller samt specialkontroller (gitarrer, rattar, etc) när det kommer till mer “koventionella spel”. Jag tror därmed mer på MS lösning!

Jag skulle vilja kunna bläddra i XMB med bara händerna och starta ett spel med rösten (Game on) för att sedan plocka upp en vanlig handkontroll och spöa skiten ur minotaurer i God of War 3.

Visst kan en sådan avancerad lösning med 1-1 kontroll som Sony presenterar tilltala i en del konventionella spel men som sagt, där tror jag att folk fortfarande vill ha vanliga kontroller. Sony skjuter därmed (återigen) långt över målet med sin ambition. 

Reply to Topic: E309: Är Sony rätt ute med sin nya handkontroll (PSMC)?

NOTE: New Posts are subject to administrator approval before being displayed

Guest Name (Required):

Guest EMail (Required):

Topic Reply:

Save New Post

Guest URL (required)

Math Required!
What is the sum of:
6 + 6

Search 

About the PS3bloggen.se forum

Most Users Ever Online:

133

Currently Online:

6 Guests

Forum Stats:

Groups: 2

Forums: 16

Topics: 3275

Membership:

There are 1928 Members

There have been 105 Guests

There are 4 Admins

There are 5 Moderators

Top Posters:

Banditen – 1095

apekatt – 941

DisOrder – 724

Frippe – 706

BubbelRegn – 680

phomulaone – 675

Administrators: Johan Johansson (46 Posts), Johan Öbrell (764 Posts), Jonas Aronsson (699 Posts), Toby Lee (1557 Posts)

Moderators: Franjo Radakovits (285 Posts), Gabriel Johansson (524 Posts), Jimmy (1222 Posts), Markus Thulin (190 Posts), Robert Johansson (358 Posts)

-->