| User | Post |
|
|
|
 Ja ja, vi vet alla att vi är på väg in i den kanske bästa perioden i PS3:ans historia, men att prata om 2010 års spel känns ju såå 2009…det är dags att bygga upp förväntningarna på 2011!
Nejdå, jag tycker förstås att vi skall glädjas åt och njuta av alla fantastiska spel som kommer att nå oss under de närmaste månaderna, men faktum är ju att spelbranchen alltid varit en extremt framtidsfokuserad branch, fokus ligger för det mesta på frågor som vad är det som kommer ut framöver, när kommer nästa nya spelkonsol, hur bra blir grafiken i nästa års spel, kommer den och den spelserien att få en uppföljare, hur kommer den sälja o.s.v.
Med detta i åtanke så tycker jag att det är dags att slänga ett första öga mot 2011 för oroa er inte, även när det fantastiska 2010 är över så kommer ni ha fullt i er PS3-kalender.
Vad är det då vi kan se fram emot?
Uncharted 3. Nolan North är en upptagen herre numera, och han har precis avslöjat att han kommer att spendera en hel del tid under 2010 med att spela in rösten för Nathan Drake i uppföljaren till 2009 års bästa spel enligt er läsare, Uncharted 2: Among Thieves (10/10). Ingen är förstås förvånad över att Naughty Dog jobbar på en uppföljare, och tidsschemat tyder på ett släpp under 2011. Så mycket mer än så vet vi inte just nu, men räkna med vilda skattletaräventyr som tar dig på en resa runt jordklotet.
 Agent. Rockstars PS3-exklusiva agentlir har tidigare nämnts med ett vagt “2010″-datum som Robert har berättat om tidigare, men med tanke på att vi ännu inte fått någon information, bilder eller filmer från spelet, så lutar det mesta åt att detta kan komma att ändras till 2011.

Beyond Good & Evil 2. Samtidigt berättade man också att man också fortsätter utveckla Beyond Good & Evil 2, trots rapporter om motsatsen. Orginalet sålde dåligt på Playstation 2 men har blivit en kultklassiker och många skulle bli överlyckliga om en uppföljare någon gång skulle se dagens ljus. Kanske under 2011?
Killzone 3. Killzone 2 (10/10) är inte ens ett år gammalt, men uppföljaren verkar trots detta vara en bra bit kommen i produktion och schemalagd för release under 2011. Då Guerilla Games har en bra grundmotor att arbeta med så borde Killzone 3 gå snabbare att färdigställa, och vi väntar oss förstås enastående grafik, tunga eldstrider och förhoppningsvis lite mer färg denna gång.

Resistance 3. Detta spels existens har bekräftats på ett lite ovanligt vis, och även om det i år var två år sedan föregångaren Resistance 2 släpptes så säger uppgifter att vi får vänta till 2011 på uppföljaren, där New York verkar vara skådeplatsen för rymdinvasionen denna gång.
inFamous 2. Playstation 3 fick många riktigt bra spel under 2009, och inFamous (7/10) var defintivt ett av dem. En uppföljare är så gott som bekräftad, och då spelet enligt uppgift skall visas på E3 i sommar så kan vi vänta oss ett släpp under 2011. God eller ond är frågan.
GTA V. På tal om Rockstar så var det ju snart två år sedan GTA IV (10/10) släpptes till de jublande massorna, så att uppföljaren kommer under 2011 känns inte som en orimlig gissning. Vi vet i princip ingenting om spelet, även om det ryktats om London, men vi har vant oss vid att lita på att Rockstar levererar.
I Am Alive. I Am Alive har varit på och av länge nu, från ett släppdatum i mars 2010 till att ha lagts ner helt. Ubisoft berättade dock häromveckan att spelet lever, men kommer att dyka upp någon gång efter mars 2011. Med alla katastroffilmsinfluenser och Ubisofts förmåga att skapa lyckade storspel så ser vi dock fram emot att få veta mer om I Am Alive.
Förutom dessa spel så finns det ju desvärre en risk att vissa spel vi väntar oss i år inte kommer förrän under 2011. På redaktionen är både jag och Toby oroliga för att The Last Guardian inte släpps förrän nästa år, men håller verkligen tummarna för att så inte blir fallet. Och med tanke på all väntan och alla förseningar så vågar jag inte lita på att Gran Turismo 5 kommer i år förrän jag sitter med det i händerna…men så illa skall det väl inte behöva bli.

Den andra kategorin jag vill nämna är förstås alla rykten som traditionsenligt surrar i spelindustrin, ett nytt Driver-spel och en Twisted Metal-uppföljare är kanske de hetaste, men ni läsare har säkert hört både ett och annat om vad som skall dyka upp under 2011.
Slutligen så kommer vi förstås att få de förväntade uppföljarna, där vi bland annat har Assassin’s Creed III (som eventuellt släpps redan i år) och Infinty Wards senaste Call of Duty.
Det är som sagt kanske lite tidigt att prata om 2011, men har ni något att säga gällande vad ni tror eller väntar er så är det bara att skriva i forumet.
Läs det ursprungliga blogginlägget
|
|
|
16:19 2010-01-19
| Jimmy
Moderator
| | Malmö | |
|
| posts 1222 |
|
|
Det må låta löjligt men för mig är tveklöst nyheten om Beyond Good & Evil 2 den roligaste. Vilka enorma förväntningar det spelet har att leva upp till om det blir av.
|
 |
“Ingen rädder för Toby här…lalala” |
|
|
|
|
|
Undrar om Naughty Dog utvecklar Uncharted 3 med stöd för stereoskopisk 3D? (heter det stereoskopisk på svenska?). Kan man lyckas hålla uppe frame raten?
|
|
|
|
|
18:06 2010-01-19
| SellingScissorsToKids
Trogen medlem
| | | |
|
| posts 279 |
|
|
Infity Wards nästa Call of Duty kan mycket väl komma att dröja tre år om jag tolkat Acitivision rätt. De tar in ett tredje team utöver IW och Treyarch för att tillåta en produktionstakt på tre år istället för två som det är idag. Det skulle innebära att IW nästa spel kommer först 2012. Förutsättningen är dock att den tredje utvecklaren redan är på plats och igång, annars kommer väl IWs nästa CoD 2011 ändå och därefter drar treårstakten igång. En hel del hänger även på vad det blir för slags spel. Efter MW2 står det klart att IW förmodligen skulle behövt längre tid på sig att färdigställa spelet men nu pratas det istället om någon onlineversion av CoD som IW ska stå bakom.
Ett CoD per år lär du oavsett bli, vem som står för utvecklingen återstår att se.
|
|
|
|
|
|
18:28 2010-01-19
| Violator
Trogen medlem
| | | |
|
| posts 143 |
|
|
God of War IV måste väl också dyka upp då ;)
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Aronsson said:
Du glömde FIFA 12! ;)
Glömde och glömde….nej tänkte mest att dessa årliga uppdateringar inte var så intressanta att ta upp, de är liksom självklara. Men tänk så bra Fifa 12 kommer bli! Och NHL 12! Och PES 2012! Och Tiger Woods 12! Eller ja, kanske inte den sista…
|
|
|
21:18 2010-01-19
| Jimmy
Moderator
| | Malmö | |
|
| posts 1222 |
|
|
Jonas Aronsson said:
Du glömde FIFA 12! ;)
haha, good one!
|
 |
“Ingen rädder för Toby här…lalala” |
|
|
|
22:05 2010-01-19
| apekatt
Veteran
| | | |
|
| posts 941 |
|
|
Jag tror vi kommer se ett lite tommare 2011 än vad vi kanske väntar oss. Mycket av den panik, besparingar, nedskärningar kommer nog först få full effekt då. Spel som varit on-track ett tag kommer ju i år. Eller förra året. 2011 kommer vi se vad “minskat antal nya titlar” innebär. För även om konjunkturen och trenderna svänger, så har ju ett antal titlar _inte_ påbörjats, och kanske påbörjas först i år…
|
|
|
|
|
22:52 2010-01-19
| Wii-nner
Medlem
| | | |
|
| posts 26 |
|
|
Bara jag får Beyond Good & Evil 2 under 2011 så är det ok om de ställer in alla andra spel. Men Resident Evil 6 med Trollstaven/Wand/Arc skulle vara trevligt också då jag tycker Resident Evil 4 till Wii är den klart bästa versionen av spelet och den nya kontrollen till PS3 lär bli ännu bättre än Wiimote. Hoppas på ett GTA V också då jag älskar 4:an. Skippa dock London och kör med en intressant stad som Tokyo eller Prag!
Kanske en rak uppföljare på Heavy Rain också om första spelet blir bra, vilket det givetvis blir.
|
|
|
|
|
23:29 2010-01-19
| DisOrder
Veteran
| | Sverige | |
|
| posts 724 |
|
|
Post edited 22:34 – 2010-01-19 by DisOrder
Persona 5 hade faktiskt inte alls varit fel om det kom ut 2011! (Tror inte att det finns en chans att det kommer ut 2010 om det ens kommer ut)
Sen är det bara jag som är sugen på Dead Space 2?
För jag antar att det inte heller kommer ut 2010 så vi kan ju hoppas på 2011.
Och Bioshock 3 kanske kommer 2011 eller vad tror ni?
|
 |
I don’t need a life, I’m a gamer! I have lots of lives! |
|
|
|
|
|
The Last Guardian ser för himla mysigt ut.
Känns som jag behöver köpa ICO och Shadow of the Colossus, nu…på en gång.
|
|
|
|
|
9:18 2010-01-20
| sebbe66
Medlem
| | | |
|
| posts 25 |
|
|
Post edited 8:19 – 2010-01-20 by sebbe66
Visst är det kul med uppföljare till storspel men det som verkligen gör mig våt i brallan är ett nytt Twisted Metal, förhoppningsvis en återgång till det lekfulla och klassiska Twisted Metal 2. Underbart multiplayerspel, bara det inte blir helt online-fokuserat OM det nu någonsin tillverkas. Fast Beyond Good and Evil 2 hade varit rätt nice det med, bara de drar upp svårighetsgraden några snäpp.
|
|
|
|
|
Robert Johansson said:
Båda står hemma i hyllan och fullkomligen glänser ;)
|
|
|
|
|
|
|
Johan Öbrell said:
Robert Johansson said:
Båda står hemma i hyllan och fullkomligen glänser ;)
Hade aldrig en PS2 så jag fick inte uppleva dem, nu har jag ju en bakåtkompatibel PS3 istället. :)
SotC verkar hyffsad lätt att hitta billigt, men Ico lär bli svårare känns det som. Det är snart 10 år gammalt(!). Tiden går fort.
|
|
|
|
|
10:03 2010-01-20
| apekatt
Veteran
| | | |
|
| posts 941 |
|
|
Robert Johansson said:
Hade aldrig en PS2 så jag fick inte uppleva dem, nu har jag ju en bakåtkompatibel PS3 istället. :)
SotC verkar hyffsad lätt att hitta billigt, men Ico lär bli svårare känns det som. Det är snart 10 år gammalt(!). Tiden går fort.
Säg inte det. Jag hittade Ico i 'bra skick' (inkl vykort och så) på den lokala Game för 99 spänn begagnat för inte alltförlänge sen… Kunde jag låta bli att köpa det? Nej.
|
|
|
|
|
|
|
apekatt said:
Robert Johansson said:
Säg inte det. Jag hittade Ico i 'bra skick' (inkl vykort och så) på den lokala Game för 99 spänn begagnat för inte alltförlänge sen… Kunde jag låta bli att köpa det? Nej.
Jag får hålla utkik helt enkelt då…
|
|
|
|
|
12:07 2010-01-20
| Tjodd
Trivs bra här
| | | |
|
| posts 67 |
|
|
Jag ogillar att hypa förväntade uppföljare. Det handlar allt för ofta om deja vu och ljummen spelupplevelse. Jag gillar att hypa oväntade, banbrytande och innovativa skapelser även om risken (chansen) att bli besviken blir mycket större. :)
|
|
|
|
|
21:29 2010-01-21
| frktjs
Trogen medlem
| | | |
|
| posts 197 |
|
|
Det är egentligen bara de säkra korten 2011 som jag är sugen på/att bli upphypad av. M ao Uncharted 3, Resistance 2, och Killzone 3, i den ordningen.
UC3 riskerar att få svårt att överträffa föregångaren, UC2 var i mina ögon nästintill ett absolut perfekt spel, där allt kändes mer polerat än i ettan. M ao – det som kunde förbättrats från ettan hade i princip gjort det, alltihop. Vad finns det egentligen kvar att förbättra, förutom grafiken? – Med nuvarande upplägg, faktiskt inte så mycket. Risken är därmed stor att UC3 mestadels kommer kännas som ett slags tillägg till tvåan, om inget drastiskt görs åt detta.
Resistance 3 kan bli “årets spel” för egen del om de kommer tillrätta med de tråkiga bitarna ur tvåan, m ao en mer “jämnbra” grafik, lite fler nyheter i spelmekaniken, samt ett allmänt bättre upplägg. Gillade som jag nämt tidigare tvåan väldigt mycket för dess atmosför och spelkänsla. Dessutom hoppas man ju på en återgång till en “riktig” co-op-kampanj. Är riktigt sugen på detta spel.
Killzone 3 kommer nog garanterat bli en kvalitetsprodukt, precis som tvåan var. Här är jag dock orolig för ungefär samma sak som i Uncharted, ma o – det finns egentligen inte så mycket att förbättra inom ramen för spelserien. Den typen av FPS som KZ2 utgör kan helt enkelt inte förändras alltför mycket, tillsätter de t ex större variation i själva spelet riskerar de missnöjda fans. Detta kan man ju egentligen säga om alla spelserier, men tror det är som värst med just spel av denna typ. Till stor del är det säkert också så att “de flesta” vill just ha ett Killzone 3 som är så likt tvåan som möjligt, men med upphottad grafik, men personligen skulle jag vilja se en rad förändringar, faktiskt. Lite snabbt:
1. Större variation i miljöerna/grafiken. Kolla bara på Resistance 2, som förvisso knappast var lika snyggt överlag, men det är mycket roligare att köra i en mera varierande miljö än samma gamla mix av ökenbanor och rymdskepp.
2. Mer “känsla”. Difust, javisst, men tyckte KZ2 saknade något, något som gjorde att det verkligen kunde triumfera. Hade hoppats på så mycket, men nu blev det “bara” ett väldigt gediget och seriöst menat FPS. Jämför man m ed t ex Borderlands, vilket iofs har RPG-element med, så är det ett spel med just “känsla”, men som inte kommer i närheten gällande de andra bitarna. En kombination av både denna svårbeskrivna spelkänsla, och de tekniska bitarna från Killzoneserien kommer bli kanon om det blir verklighet.
I övrigt kommer inFamous 2 troligen också bli ett “måsteköp”, blir dock till att skaffa ettan först. Nya GTA lär jag nog skippa, om inget drastiskt har hänt tills femman. Fyran var en otrolig besvikelse, främst p ga den fortsatt usla kontrollen, men även p ga noll variation i uppdragen, – ett mycket långtråkigt spel helt enkelt. För att inte tala om alla smågrejer som försvann från San Andreas – ett spel som är många gånger roligare än GTA4.
|
|
|
|
|
13:47 2010-01-22
| Yazuka
Trogen medlem
| | Kristianstad | |
|
| posts 495 |
|
|
Det är väl Uncharted och Beyond Good and Evil 2 som lockar. Men annars hoppas jag vi får se fler RPG på Ps3an under 2011.
|
 |
yazuka.net
rpgaiden.se |
|
|